Kromě tradičních rejů masek se v metropoli uskutečnil i jeden neobvyklý masopust, který upozorňoval kolemjdoucí na neuspokojivé poměry v oblasti pražské památkové péče.

Netransparentnost, nekoncepčnost a potenciálně korupční prostředí. Tak charakterizovali činnost pražské památkové péče členové občanských iniciativ Pražské fórum a PragueWatch, kteří v úterý odpoledne pořádali netradiční masopust.

Středověký styl

„Průvod je veden ve středověkém stylu. Já představuji středověkého karnevalového antikrále, je tu i šašek a středověcí měšťané,“ popisoval procesí Martin Veselý, který je členem obou sdružení. Jeho postava hlavní figura průvodu ztělesňovala „knížete“ Jana Kněžínka, šéfa odboru památkové péče, s jehož působením iniciativy dlouhodobě nesouhlasí.

„Sledujeme, jakým způsobem pražská památková péče v polistopadové éře funguje. Víme o aktuálních kauzách, ale zároveň ani nezapomínáme na staré,“ vysvětlil Veselý hlavní smysl činnosti iniciativ s tím, že poměry v oblasti pražské památkové péče jsou neuspokojivé.

Podle aktivistů se ochrana památek a výstavba kvalitní architektury v metropoli nedaří a stále se objevují nové a nové sporné demolice a kontroverzní novostavby.

Důležité kauzy

„Myslím si, že situace je dlouhodobě neudržitelná. Na kauzy, které tu jsou, je třeba upozornit širokou veřejnost, protože tu chybí veřejná diskuze. A toto je jedna z forem,“ uvedla Hana Tenglerová, členka iniciativy PragueWatch, která na masopust vyrazila v kostýmu developerky.

Masopustní průvod, kterého se zúčastnilo na dvě desítky maškar, začal na rohu Opletalovy ulice a Václavského náměstí a pokračoval Panskou přes Nové Město, dále pak staroměstskými uličkami až na Mariánské náměstí. Na cestě čekalo na procesí, které se pozvolna rozrůstalo o přihlížející v civilu, pět zastávek, jež představovaly důležité památkové kauzy v centru města. Jednou z nich byl například kostel svatého Michaela nedaleko Staroměstského náměstí, který byl přestaven na noční podnik.

Židovská hudba

Kromě masek antikrále, šaška a developerů se v reji maškar objevili i zbrojnoši, přistěhovalec z Turecka či pražská mafie. O hudební doprovod se postarali hudci a pištci v podání tria Der Šenster Gob, které hrálo klezmer, světské židovské melodie.

A jak by si iniciativy představovaly větší transparentnost? „Pokud jde o výstavbu nových budov, tak nejtransparentnější možný způsob je veřejná architektonická soutěž. Pokud jde o nakládání s historickými budovami, tak seriózní odborná diskuze,“ uvedl Veselý.