O posledním bytí souboru novináře informoval jeho dlouholetý šéf Dušan D. Pařízek.

„K 31. červenci 2012 končíme jako dosavadní nájemce divadla a rozhodně mohu potvrdit, že dál se v celé věci nebudu angažovat,“ prohlásil Pařízek. Sám prý po devíti letech v čele divadla odjede na dovolenou a začne se věnovat novým projektům.

Divadlo končí kvůli nedostatku peněz, které mělo přiděleno na základě nových podmínek pro grant.

„Grantová komise se rozhodla, že pro divadlo tohoto typu musí stačit menší příspěvek,“ popsal Pařízek.

„Já bych třeba desítky milionů neinvestoval do pražské Akropole, stačila by jenom část. Ale to je můj názor,“ dodal.

Snad se něco pohne, doufá Jařab

Praha už vyhlásila výběrové řízení na nového provozovatele této scény. „Uzávěrka přihlášek na nového provozovatele Divadla Komedie je 19. října, první kolo tříkolového výběrového řízení se uskuteční 24. října,“ řekl včera radní pro kulturu Tomáš Kaucký.

„Finanční podmínky, které nám byly poskytnuty grantovou komisí, neodpovídají našemu projektu. Říkali nám, dělejte toho míň. Ale chápu to jako dělejte to jinak,“ přiznal Pařízek s hořkostí v hlase.

Líto mu je, že Praha podle něho hledá nového nájemce na poslední chvíli. Spolu se svým kolegou, režisérem Davidem Jařabem, ale pochválil současného radního Kauckého za to, že alespoň jedná. Předchozí radní Ondřej Pecha podle něho příliš zájem situaci řešit neměl.

„Nové věci vznikají a staré zanikají. K fluktuaci mezi divadelními domy by mohlo docházet častěji, pražskému divadelními životu by to mohlo přinést užitek. I když se nám nepodařilo dokončit, co jsme chtěli. Vnímáme desetileté období jako úspěšné a uzavřené, těšíme se na nové příležitosti,“ snažil se na věci hledat dobré Pařízkův dlouholetý kolega, režisér David Jařab.

Kaucký slíbil, že magistrátní komise složená z politiků, úředníků a divadelních teoretiků bude na pozici nového pronajímatele divadla hledat zkušené osobnosti.

„Chci vyvrátit jakékoli pochyby o tom, že bychom tady chtěli provozovat nějakou bulvární zábavu, estrádu, něco na úrovni loutkového divadla. Nedovedu si představit, že by výběrové řízení vyhrál nějaký subjekt vzniklý ad hoc bez umělecké minulosti,“ prohlásil Kaucký.

Nový nájemce Divadla Komedie bude mít na co navazovat. Soubor v posledních letech často bral Cenu Alfréda Radoka. K hereckým osobnostem souboru patří Karel Roden, Daniela Kolářová nebo Saša Rašilov.

Poslední sezona

Divadlo Komedie má před sebou ve svém posledním roce několik mezinárodního zájezdů a pět premiér.

22. září 2011 se v režii Alexandera Riemenschneidera uskuteční světová premiéra dramatizace úspěšného románu Agnes švýcarského spisovatele Petera Stamma.

4. listopadu 2011 bude mít českou premiéru adaptace slavného románu Josepha Conrada Srdce temnoty, v níž se režisér David Jařab vydá na cestu do nitra afrického kontinentu i nitra lidské duše.

16. prosince bude v režii Dušana D. Pařízka uvedena v české premiéře Fassbinderova kontroverzní komedie Město, odpad smrti.

10. února 2012 uvede německý režisér Hannes Weiler v české premiéře poetický text Bernarda-Marie Koltése V samotě bavlníkových polí.

10. května 2012 uzavře působení Pražského komorního divadla, jak se také Divadlu komedie říká, česká premiéra Handkeho Hodiny, ve které jsme o sobě nevěděli v režii Dušana D. Pařízka.
Režisér Jařab: Ženy ani muže v pokušení ode mě nečekejte

Léta patří k hlavním uměleckým osobnostem Divadla Komedie. Teď začíná svůj poslední rok. Režisér David Jařab, který nutí diváky přemýšlet tak, že to občas může bolet, má za sebou několik povedených inscenací i dvojici vlažně přijatých alternativních filmů odpovídal na otázky Deníku.

Šéf divadla Dušan Pařízek řekl, že o převzetí divadla se uchází i pětice současných zaměstnanců. Oslovil vás někdo, abyste byl mezi nimi?
Kvůli spolupráci mě ani pana Pařízka nikdo neoslovil, protože jsme se dohodli, že v tom pokračovat nebudeme. Myslíme si, že by se měl objevit někdo nový a rozhodně mu do toho nechceme mluvit.

Máte představu o tom, kterých pět lidí z Divadla Komedie ho chce převzít?

Nějaké informace mám, ale vzhledem k tomu, že se vše teprve konstituuje a uzávěrka podání přihlášek konkrétních týmů na převzetí divadla bude 19. října, bylo by asi trochu nefér prozrazovat informace, které nejsou úplně hotové. Myslím, že všechny ty týmy budou stejně pracovat do poslední chvíle a to je to nejzodpovědnější, co mohou udělat.

Souhlasíte s Dušanem Pařízkem , že vypisovat řízení na nového provozovatele divadla až teď je pozdě?
Ano, mělo být vypsáno dříve. Ale zaplaťpánbůh, že vůbec vypsáno bylo a ještě pořád alespoň s nějakým předstihem.

Až Divadlo Komedie převezme nový tým, čemu se budete věnovat?
Budu se věnovat dál divadlu, učení, filmu a řadě dalších věcí. Hledím vstříc novým zítřkům a určitě nemusíte mít obavy, že bych nevěděl, co dál.

Vaše dosavadní filmové projekty Vaterland - Lovecký deník a Hlava-ruce-srdce zaujaly hlavně menšinového diváka. Máte už před sebou nějakou další látku a lze říct, že půjde opět o náročnější kino?

Něco připravuji, ale nechtěl bych to zatím komentovat. Určitě ale mohu říct, že moje povaha se nemění. Nebude to zřejmě nic mainstreamového. Ženy ani muži v pokušení to nebudou.

A Muži v říji?
Možná (usmívá se).

Když tady tak stojíte, vybavíte si nějaké osobní vzpomínky na Divadlo Komedie, které si odsud odnesete?
Tisíce vzpomínek. Nechtějte proto, prosím, po mě některé konkrétní, protože bych nerad zapomenul na jiné. Mohu ale říct, že Divadlo Komedie je zásadní období mé dosavadní kariéry.

Ze zákulisí: A kam odvážíte odpad?

Loučení s Divadlem Komedie mělo hořkou příchuť. Bezprostředně po tiskové konferenci, kdy šéf Divadla komedie Dušan D. Pařízek novinářům oznámil: „31. července 2012 končíme,“ totiž prováděl zájemce o převzetí divadla jeho útrobami. Byl jsem u toho.

„Roční nájem včetně služeb dělá 1,5 milionu korun. Ale do toho musíte započítat ještě elektřinu a vodné stočné,“ odkrývala zájemcům jinak těžko dostupná čísla hlavní účetní Florentina Švehlíková.

„A kolik platíte za elektřinu a vodu?“ tázala se nejaktivnější ze dvou desítek uchazečů, kteří se v divadle sešli. „Půl milionu za elektřinu a 56 tisíc za vodné stočné,“ reagovala Švehlíková.

„A kam odvážíte odpad?“ ptala se dál zájemkyně. Pařízek rychle poznal, že paní je zřejmě na takto velké obhlídce divadla poprvé, ale dál odpovídal: „Půjdeme se tam podívat,“ slíbil.

Zatímco na Pařízkovi bylo přes všechno zklamání patrné smíření s osudem slavné scény a naděje, že ji snad převezme nejen dobrý hospodář, ale i umělecky inspirativní osobnost, na tvářích ostatních byl zřetelný smutek.

„No comment,“ zareagovala lakonicky dvojice techniků diskutujících na zápraží budovy v centru Prahy.

„Průměrný zaměstnanec Divadla Komedie si podle Švehlíkové měsíčně přijde na 17 tisíc korun.

„Je to méně, než dosahuje celorepublikový průměr, daleko méně než je průměr pražský,“ upozorňovala zájemce, že krátit moc není kde, účetní.

A pak, že se v divadle rozhazuje, pomyslel jsem si. A ještě jedna věc mě napadla: Jak příkladnou loajalitu svému chlebodárci projevují zaměstnanci za peníze, za které by jiný ani nevstal z postele.

Divadlo je prostě jiný svět. A Divadlo Komedie jím v posledních letech bylo a snad jím i dál bude zvlášť.

Divadlo Komedie

Za minulého režimu patřilo pod Městská divadla pražská a na jeho prknech se hrály hlavně lehčí žánry, jako jsou konverzační a hudební komedie. Od roku 1954 až dodnes sídlí na nároží Jungmannovy a Lazarské ulice, na místě někdejšího divadla Vlasty Buriana. Jeho dramaturgie však doznává výrazných změn. Po roce 1989 se stalo Divadlem „Ká“, svým intelektuálním repertoárem bylo jakousi náhradou za Komorní divadlo. V roce 1994 se pod vedením Michala Dočekala vrátilo k názvu Divadlo Komedie. Už nepatřilo pod křídla Městských divadel pražských a jeho tvorba nadále byla víc intelektuální než komediální. Od roku 2002, kdy jeho vedení převzala skupina lidí kolem Dušana D. Pařízka a Davida Jařaba patří k oceňovaným scénám i na mezinárodních festivalech.