Animovaný film dosud na česká plátna pronikal hlavně ze zahraničí. Na bohatou a slavnou historii navázaly zatím jen tři film samostatné České republiky – všechny poskládané z povídek. Dva díly Fimfára od několika tvůrců v čele s Aurelem Klimtem a na začátku roku uvedený snímek Jedné noci v jednom městě Jana Baleje.

Návrat po letech

Pohádkový snímek Na půdě má nakročeno k tomu, aby se stal vůbec prvním českým celovečerním loutkovým filmem. Podle scénáře Edgara Dutky ho natočí režisér Jiří Barta, autor slavných a ve světě ceněných filmů Zaniklý svět rukavic či Krysař.

Stejná tvůrčí dvojice má za sebou patnáctiletou spolupráci na projektu Golem. Ten ale nemá dostatek financí, i kvůli rekordnímu rozpočtu 100 milionů korun. Film Na půdě vzniká se skromnějším rozpočtem 30 milionů korun ve společnosti Bio Illusion.

Pro Bartu to znamená návrat po sedmnácti letech a první práci na dětském filmu. „Říkáme tomu pohádka, ale je to příběh pro děti i pro dospělé,“ upřesňuje Barta. Hrdinou je medvídek Mucha, který vede výpravu věcí na záchranu panenky Pomněnky. „Ze starého kufru na zaprášené půdě ji unesl vládce říše Zla, ten příběh vypráví o její záchraně,“ vysvětluje Barta.

V ateliérech Krátkého filmu na Barrandově padla v pondělí první symbolická klapka, před kamerou stál loutkový hrdina Šubrt s pivní zátkou na hlavě a fousky pod nosem. „To je nejmenší loutka ze všech postav, takový hyperaktivní mužíček,“ charakterizuje ho Dutka a slibuje také komického rytíře Krasoně nebo chytrou myšku Sklodowskou.

„Na půdě se shromažďuje spousta starých i nových věcí, které se dají oživit,“ popisuje výhody prostředí Barta. Mezi nimi budou i tužky od tradičního českého výrobce, který na snímku spolupracuje formouproduct placementu.

Klasická animace

Tvůrci si zakládají na tom, že film Na půdě vznikne klasickou loutkovou animací. „Nehodláme udělat žádné Hvězdné války,“ říká Boris Masník ze společnosti UPP, známé trikovou spoluprací na řadě českých i zahraničních filmů.

„Jsou tam momenty, kdy nám počítač pomůže,“ přiznává Barta, „ale jen decentně.“ Kameraman Ivan Vít dodává, že film bude animovaný klasicky ručně, ale natočený a poté postprodukovaný digitální technologií.

Vzniká v široké koprodukci, která zahrnuje české, slovenské i japonské partnery a také společnost Krátký film, kterábyla jedním z největších československých producentů animovaných filmů.

„Jsem šťastný, protože jsem nevěřil, že se tu ještě nějaký celovečerní film natočí,“ říká Edgar Dutka.