„Ve španělštině je život ženského rodu (la vida), zdá se, že španělština je v tomto modernější," konstatoval s úsměvem.

Mladí si nepěstují osobnost

Na koncertech 19. a 20. října v pražském Obecním domě Orchestr hlavního města Prahy FOK s tenoristou José Curou a jeho žáky provede díla Giacoma Pucciniho, Giuseppe Verdiho, Georgese Bizeta a Ruggera Leoncavalla. Právě v tomto repertoáru je Cura jedinečný. Účastníci jeho týdenních mistrovských kurzů byli vybráni na základě životopisů a nahrávek.

„Za důležité na kurzech považuju, že mladí pěvci mají možnost zjistit, že když za něčím hodně jdou, mohou to dokázat," řekl médiím Cura.

Za problém mladé generace označil, že se spíše snaží podobat svým vzorům než si pěstovat vlastní osobnost. „Než se dostanou mezi nejlepší, musí se stát osobnostmi, nestačí jen umět zpívat," konstatoval kritikou ceněný a publikem milovaný „tenor 21. století", který proslul originálními interpretacemi hrdinů italských a francouzských oper stejně jako nekonvenčními a inovativními koncertními představeními.

Cura se k nám vrací opakovaně

Za další problém pro tuzemské pěvce považuje zvládnutí cizích jazyků, pro potřeby opery zejména italštiny. „Pro někoho, kdo nemá italštinu jako součást svého DNA, to není snadné. Je potřeba jet do Itálie, žít tam několik měsíců a vstřebat způsob přemýšlení uživatelů tohoto jazyka," doporučil.

Cura se do Česka vrací opakovaně. Naposledy zde vystupoval letos v únoru, kdy se v roli rezidenčního umělce FOK na koncertu v Obecním domě představil jako dirigent a skladatel. Předtím se v Praze představil loni v listopadu, kdy dramaticky ztvárnil básníka Pabla Nerudu.

Jeho výkony z něj učinily stálici předních operních domů nevyjímaje Metropolitní operu v New Yorku, Královskou operu v Londýně, Vídeňskou státní operu, Velké divadlo v Liceu, Curyšskou operu či La Scalu.

Čtěte také: Operní pěvkyně Pavlů si krátce po porodu zazpívá s Josém Curou