Premiéra se uskutečnila na jevišti Nové scény v Praze. První repríza je ohlášena na sobotu 10. prosince, další pak bude 18. prosince, obě od 14 hodin.

Sólistka Národního divadla a soukromá profesorka zpěvu Jiřina Marková založila operní studio v roce 1999. V Dětské opeře Praha (DOP) vyučuje nadané děti nejen zpěvu, ale i jevištní řeči a přirozenému hereckému projevu. To je prvotní cíl.

Zároveň doufá, že DOP zaujme mladé a ještě mladší diváky natolik, aby v nich první zážitky s operou zanechaly tak příznivou reakci, že překonají zpravidla zbytečnou obavu ze zpívaného představení.

A následně, aby se hudební díla stala součástí jejich kulturních zájmů. Proto vybírá takový repertoár, jenž zaujme jak nedospělé interprety, tak školáky i děti předškolního věku v hledišti.

Dětská opera Praha si už získala publikum Brittenovým Kominíčkem, Krásovým Brundibárem, Malým Mozartem a často uváděnou Minioperou známé dvojice Uhlíř - Svěrák.

První verze Prodané nevěsty za moc nestála

Nedávno objevila zapomenutou a nehranou první verzi Prodané nevěsty Bedřich Smetany.

V neděli 30. května 1860 zazněla před poloplným hlediště premiéra v pořadí druhé opery, kterou si skladatel sám dirigoval.

Setkala se s vlažným přijetím obecenstva, část kritiky Prodanou nevěstu rozcupovala, jen prozíravý Jan Neruda ji přijal s nadšením, protože v ní rozpoznal první českou komickou zpěvohru.

Na vině neúspěchu se podílelo nedotažené Sabinovo libreto a neradostné politické ovzduší. Sabina prý později prohlásil, že by si dal víc záležet na předloze, kdyby tušil, že Smetanova hudba tak předčí jeho text. Neúspěch zavinili i zpěváci, kteří drmolili mluvené party, nezvyklí a zřejmě i neschopní, kromě pěveckých výkonů, obstát i jako činoherci. Smetana čtyři roky „Prodanku“ přepracovával. Výslednou podobu právem považujeme za nejnárodnější operu s proslavenými áriemi, které už zlidověly.

Představení rezonuje s diváky

První verze je kratší, takže především dětský divák udrží pozornost až do konce představení. Veseloherní děj ho zaujme, srozumitelně zpívané árie střídá mluvené slovo, které odlehčí hudební party.

Půvabné kostýmy i ladovsky laděná scéna odpovídají době před sto padesáti lety. Dětský smíšený sbor, vedený Michaelou Růžičkovou, si nezadá s profesionálními sboristy.

V roli Mařenky alternují Barbora Perná s Terezou Sedláčkovou, Jeníka zpívá Jan Ondráček, Kecala ztvárnil Michal Kubečka a ve vděčné postavě Vaška se střídají Petr Nekoranec a Jan Bochňák. Právem hlediště po každé náročné nebo známé árii odměňovalo mladé umělce upřímným potleskem.

S výslednou podobou (Vy)prodané nevěsty mohou být tvůrci právem spokojeni. Představení rezonuje s diváky.

Dochází k vzácnému jevu, kdy hlediště i jeviště je naladěno na stejnou „vlnovou délku“. Na programu sice stojí, že je představení vhodné až od sedmi let, ale i pěti, šestiletí se zjevně nenudili a operu sledovali pozorně, se zaujetím.

Inka Ciprová