V titulní roli díla, které vzniklo na objednávku Národního divadla dvacet let po smrti slavného spisovatele Bohumila Hrabala (1914 1997), se představí Roman Janál. Úloha je v podstatě jeho velkým sólem, protože je na jevišti neustále přítomen.
Tři osudové ženy
„Budu se snažit naplnit a věrohodně interpretovat osobnost tak specifickou, jakou byl on v dějinách české literatury. Domnívám se, že během studování role došlo mezi mnou a osobností Bohumila Hrabala k určitému ztotožnění z hlediska životního pohledu na lidi a smysl našeho působení zde na světě. Je to určitý druh filozofie a duchovního vnímání života,“ řekl Janál, kterému Štědroň napsal roli přímo na tělo.
Jako tři osudové Hrabalovy ženy se představí Yukiko Kinjo (Múza), Jana Sýkorová (Pipsi) a Lenka Šmídová (Matka). V opeře nechybí ani sbor milovaných koček a hejno holubů, kteří byli svědky posledních chvil spisovatele při pádu z okna Nemocnice na Bulovce. Sbor a orchestr Národního divadla řídí Jan Chalupecký, režisérkou inscenace opery je Linda Keprtová, kterou by moc potěšilo, kdyby na ni zavítali spisovatelovi čtenáři, nebo třeba i pamětníci od Zlatého tygra.
Žízeň po lidství
„Klíčové téma opery je samozřejmě sám Bohumil Hrabal. Jeho svět, jeho obrazy, které vidíme každý jinak, jeho slova, která čteme každý jinak,“ uvádí Keprtová. Opera, i když není podle jejích slov nijak nepříjemně dlouhá, rozkrývá důležité a klíčové vztahy, které formují většinu obyčejných lidí vztah s matkou, vztah k opačnému pohlaví, ale i otázky lásky, touhy, cesty ke smrti, ať už si ji připouštíme, či nikoliv.
„A u Hrabala k tomu dodáváme ještě neutuchající žízeň, nejenom po pivu, ale především po obyčejném lidství, jež je jeho očima to nejkrásnější a nejvzácnější, co můžeme na tomto světě potkat.“
Hrabal inspiroval skladatele Štědroně už podruhé v inscenaci Krásné psací stroje, kterou uvádí pražské Divadlo Na Zábradlí, se objevuje jako jedna z hlavních postav. Premiéru své opery bere jako šanci nastartovat nový hrabalovský diskurz, který se povede napříč českou společností.