V titulní roli díla, které vzniklo na objednávku Národního divadla dvacet let po smrti slavného spisovatele Bohumila Hrabala (1914 1997), se představí Roman Janál. Úloha je v podstatě jeho velkým sólem, protože je na jevišti neustále přítomen.

Opera. Ilustrační foto.
Soudobé opery diváky moc nelákají

Tři osudové ženy 

„Budu se snažit naplnit a věrohodně interpretovat osobnost tak specifickou, jakou byl on v dějinách české literatury. Domnívám se, že během studování role došlo mezi mnou a osobností Bohumila Hrabala k určitému ztotožnění z hlediska životního pohledu na lidi a smysl našeho působení zde na světě. Je to určitý druh filozofie a duchovního vnímání života,“ řekl Janál, kterému Štědroň napsal roli přímo na tělo.

Jako tři osudové Hrabalovy ženy se představí Yukiko Kinjo (Múza), Jana Sýkorová (Pipsi) a Lenka Šmídová (Matka). V opeře nechybí ani sbor milovaných koček a hejno holubů, kteří byli svědky posledních chvil spisovatele při pádu z okna Nemocnice na Bulovce. Sbor a orchestr Národního divadla řídí Jan Chalupecký, režisérkou inscenace opery je Linda Keprtová, kterou by moc potěšilo, kdyby na ni zavítali spisovatelovi čtenáři, nebo třeba i pamětníci od Zlatého tygra.

Zdroj: Youtube
Pokračující práce Státní opery. Obhlídka staveniště Státní opery při kontrolním dni za doprovodu ministra kultury Daniela Hermana, ředitele Národního divadla Jana Buriana a vedoucího stavby Jana Křístka. Praha, 17.10.2017
Rekonstrukce Státní opery v plném proudu: Herci se na prkna vrátí v roce 2019

Žízeň po lidství 

„Klíčové téma opery je samozřejmě sám Bohumil Hrabal. Jeho svět, jeho obrazy, které vidíme každý jinak, jeho slova, která čteme každý jinak,“ uvádí Keprtová. Opera, i když není podle jejích slov nijak nepříjemně dlouhá, rozkrývá důležité a klíčové vztahy, které formují většinu obyčejných lidí vztah s matkou, vztah k opačnému pohlaví, ale i otázky lásky, touhy, cesty ke smrti, ať už si ji připouštíme, či nikoliv.

„A u Hrabala k tomu dodáváme ještě neutuchající žízeň, nejenom po pivu, ale především po obyčejném lidství, jež je jeho očima to nejkrásnější a nejvzácnější, co můžeme na tomto světě potkat.“

Národní divadlo. Ilustrační foto.
Nová divadelní sezona: nabídne divákům herce na trampolíně nebo slevu na operu

Hrabal inspiroval skladatele Štědroně už podruhé v inscenaci Krásné psací stroje, kterou uvádí pražské Divadlo Na Zábradlí, se objevuje jako jedna z hlavních postav. Premiéru své opery bere jako šanci nastartovat nový hrabalovský diskurz, který se povede napříč českou společností.