Je to totiž už třetí deska téhož jména. První abum Turn It On Again vyšlo v roce 1991 a obsahovalo nahrávky trojice Phil Collins, Tony Banks a Mike Rutheford jen z let 1981 – 1983, kdy kapela vydávala u PolyGramu. Druhá deska téhož jména vyšla v roce 1999 a její jádro pocházelo z komerčně nejúspěšnějšího období 80. let.

Třetí, právě vydaná deska s podtitulem Tour Edition je dvojalbum, které působí na první pohled jako spojení obou předchozích. Rozsah dvojalba ale dovolil přidat alespoň základní kousky z artrockové fáze v 70. letech a několik dalších vděčných titulů z let osmdesátých.

Zapomenuto i nadále leží album Calling All The Stations z roku 1997, kdy Collinse jako zpěváka nahradil mnohem méně charismatický Ray Wilson. Na desce je z něj jen Congo; i když ani za tehdejší hit Shipwrecked by se kapela nemusela stydět.

Každý fanoušek Genesis pátrá, zda na dvojalbu nejsou nějaké zapomenuté skladby nebo rarity. Bohužel, kdo má k základní řadě desek Genesis třídeskový druhý díl jejich souboru The Archive z roku 2000, má už vlastně všechno, co se na Turn It on Again objevilo.

Výběr ukazuje, jak hluboko je úspěch Genesis svázán s kdysi velmi populárními deskami z osmdesátých let. Materiál z let sedmdesátých je zajímavý především pro obdivovatele art-rocku. Gabrielova éra působí z odstupem času – a zvláště pro ty, kdo nejsou pamětníky rozličných detailů – spíš jako souboj na stejném nebo podobném poli mezi nimi, Yes a Emerson, Lake & Palmer. Snad s tím rozdílem, že ve vrstvách klávesových nástrojů najdeme u Genesis na rozdíl od ostatních, stejně ambiciózních kapel, víc smyčcových zvuků než běžnějších Hammondových varhan.

Pro historii souboru jsou nejzajímavější snímky z konce sedmdesátých let, kdy je znát, že si kapela uvědomila, že po konforntaci s vážnou hudbou toužící art rock se příliš vzdálil od zábavné dimenze populární hudby. Přelomová je hlavně píseň Follow You, Follow Me z roku 1978. Ač ještě ze sedmdesátých let, předjímá kultivovaný a uhlazeně produkovaný pop rock dalšího desetiletí a s ním oba budoucí nejvlivnější momenty jejich tvorby, alba Duke (1980) a We Can´t Dance (1991).

Album vychází v souvislosti s velkým turné pod hlavičkou kompilace Turn It On Again.Vrámci evropské větve mohutné šňůry se tak dnes českým divákům splní další velký rockový sen, uvidět Genesis v originální sestavě s Philem Collinsem.

Tentokrát je příjímán s určitými obavami. Vadou na kráse comebacku je, že skupina nepřišla s novými skladbami. A při srovnání s jinými comebacky, jimž nepředcházelo žádné studiové album (Queen, Pink Floyd na Live 8), logicky vzniká obava, jestli nejde jen o další oživování mrtvol.

Na druhou stranu se zdá, že je to nejpečlivěji připravovaná resuscitace legendy. Ani Queen, ani Police se tak dlouho nepřipravovali, vždyť první jednání mezi bývalými členy kapely a jejich managementy prý začala už na konci ledna loňského roku.

Přitom ještě v době Collinsova vystoupení v Praze zhruba před dvěma roky se zpívající bubeník autorovi tohoto článku zapřísahal, že mu už Genesis vůbec nic neříkají a než se k nim vrátit, to se raději soustředí na svůj připravovaný broadwayský muzikál o Tarzanovi, nebo bude každé ráno doprovázet svého synka do školy.

Na turné se pak Genesis začali připravovat na podzim a není tajemstvím, že k účasti vyzvali i prvního zpěváka Gabriela, který kupodivu – snad z respektu k 40. výročí vzniku kapely – nevyloučil, že by se někdy mohl ke kolegům z let 1967 - 1975 připojit.

Určitě to však nebude před začátkem roku 2008, do té doby je vázán jinými projekty. Poslední zprávy říkají, že se připravuje živé DVD, které se bude točit 14. července v Římě na koncertě v Cirku Maximu.