Některé z instalací v zanedbaném barokním paláci navazují na sérii Pokusů o znovunalezení skutečnosti, na kterých umělkyně pracuje od roku 2010. Jde o cykly fotografií, tisků a objektů. Základní ideou je kombinace nalezených vizuálních motivů s fotografiemi z autorčina archivu a nově pořízenými snímky.

Je jí blízký koncepční přístup k fotografii

Každá ze sérií vychází z jednoho nalezeného záběru či objektu, který se Kotzmannová pomocí dalších fotografií snaží nově pojmenovávat. „Pokouším se znovu nalézt nikoliv skutečnost, kterou původní motiv reprezentuje, ale vizuálně analyzovat základní prvky motivu jako důkazy toho, že skutečnost je obrazy reprezentována vždy nově v závislosti na proměně kontextu," řekla.

Alena Kotzmannová bývá sice nejčastěji označována jako fotografka, ale je jí blízký konceptuální přístup k tomuto médiu. Zvažuje, jaké výrazové možnosti fotografie nabízí a co jejich použití evokuje za souvislosti.

Kotzmannová byla finalistou ceny Chalupeckého

„Její snímky jsou obvykle černobílé, nezachycují výjimečné situace či okamžiky, které by měly s příští chvílí pominout. Jsou statické, mimo jiné i kvůli absenci lidí. Obtížné u nich bývá určit, kde byly pořízeny. Podobně nejisté je to i s časem," napsal o autorce již dříve kurátor Jiří Ptáček.

Alena Kotzmannová se narodila v Praze roku 1974. Na Vysoké škole uměleckoprůmyslové prošla nejdříve intermediálním a později fotografickým ateliérem. Vystavuje od konce 90. let. V roce 2005 byla finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Čtěte také: Porota Czech Press Photo vyhlásila nominace