Výstava o umění z doby Karla IV. byla také nejnavštěvovanější loňskou tuzemskou výstavou, denní průměr činil 692 lidí. Výstavy pořádané NG Praze v loňském roce patřily k nejnavštěvovanějším v ČR; v minulých letech tomu tak nebylo.

Logo akce Máme otevřeno.
Galerie i další místa v Praze 7 budou večer zdarma

Do první desítky se dostala výstava Bez hranic

Celkem si přišlo její výstavy i stálé expozice prohlédnout 712.690 lidí. O rok dříve to podle výroční zprávy NG bylo 543.308 lidí, v roce 2014, v jehož polovině nastoupil její současný ředitel Jiří Fajt, to bylo 380.231 lidí.

Do první desítky divácky nejúspěšnějších výstav na světě se dostala z ČR ještě expozice prezentující středověké umění v krušnohorském regionu s názvem Bez hranic; vidělo ji téměř 19 tisíc lidí, čím se zařadila na devátou pozici.

I letošní výstavy v NG mají potenciál úspěchu

Výstavu Císař Karel IV. 1316-2016 v prestižním světovém žebříčku předstihly pouze tři výstavy v losangeleském Getty Center a jedna v CaixaForum Madrid. Návštěvnost celosvětově loňské nejúspěšnější výstavy v oblasti středověkého umění se blíží 150 tisíc návštěvníků.

„Umístění obou výstav v první desítce žebříčku středověkých výstav je fenomenální úspěch, který vypovídá nejen o kvalitě obou výstavních projektů, ale i celkovém rostoucím zájmu o Národní galerii. Pevně věřím, že i letošní výstavy mají potenciál srovnatelného úspěchu," uvedl generální ředitel Národní galerie v Praze Jiří Fajt.

Nejnavštěvovanější výstavou byla instalace umělce Christa 

Středověké umění je jednou z oblastí, jimž Art Newspaper věnuje samostatné žebříčky návštěvnosti. Podobně hodnotí současné umění, staré mistry, moderní umění, asijské umění, fotografii či užité umění. Žebříček napříč všemi oblastmi umění za loňský rok vede výstava postimpresionistů ze sbírek pařížského Musée d'Orsay's, kterou v Rio de Janeiru vidělo téměř 750 tisíc lidí a denní návštěva činila 9700 diváků.

Tamní Centro Cultural Banco do Brasil obsadilo i druhé a třetí místo, teprve za ním jsou výstavy v muzeích v New Yorku, Tokiu či Moskvě. Nejvíce navštívenou výstavou loňského roku ale byla s celkovým počtem 1,2 milionu návštěvníků instalace umělce Christa u italského jezera Iseo. Vytvořil tříkilometrový ponton pokrytý látkou a umožnil tak lidem chodit po jezeře. Během 16 dní tak činilo 75 tisíc lidí denně.

Vlastní podobizna zvaná Lobkovická od Petra Brandla.
Národní galerie připomíná nadcházející výročí malíře Brandla

Obdobná situace se udála i v ČR. Karel IV. měl sice nejvíce návštěvníků celkově, s denním průměrem ale tuzemskému žebříčku vévodí výstava Vnímání, kterou pro českobudějovický Dům umění připravil architekt Jan Šépka. Za 24 dní jí prošlo 36 tisíc návštěvníků, 1500 denně.