Už za necelý měsíc, konkrétně 15. listopadu, se v pražské Incheba Areně sejdou milovníci retra a melodických elektronických hitů. Zavítá sem totiž slavné britské duo Erasure.

Kapela fungující už od roku 1985 vydala tento měsíc po čtyřech letech nové řadové album nazvané Tomorrow’s World.

A ačkoli novinka oproti předchozím deskám Nightbird nebo Light at the End of the World nepředstavuje výrazný hudební posun, už úvodní singl When I Start to (Break it All Down) ukázal, že kapela ani za 26 let své činnosti neztratila schopnost nahrát zapamatovatelný hit „na první dobrou“.

Erasure patří k pionýrům synthpopového žánru, jehož základem jsou zapojení syntezátorů, výrazná melodie a hlas. Ačkoli kapela vznikla „až“ ve zmíněném roce 1985, kdy už si synthpop i díky hudebníkům jako Garymu Numanovi nebo Philipu Oakleymu dávno užíval pozice komerčně adorovaného žánru, Erasure byli u samotných počátků.

Příliš optimistický na Depeche Mode

A to díky osobnosti zakládajícího člena Vince Clarka, který ještě předtím než se mu na inzerát otištěný v Melody Makeru přihlásil zpěvák Andy Bell (společně pak dali Erasure dohromady) stál u několika synthpopových projektů, z nichž nejzásadnější byla jeho spolupráce s Andym Fletcherem, s kterým se od kapel No Romance in China a French Look dostal až k Depeche Mode.

Dnes už se příliš neví, že první velký hit Depeche Mode Just Can’t Get Enough napsal právě Clarke.

Kolem rozchodu Clarka s Depeche Mode panují dodnes nejasnosti. Jednou z verzí je, že Clarkovu naturelu více vyhovovala kapela, která bude optimističtější a přímočařejší než pozdější než temně a existenciálně naladění Depeche Mode. A tak se přes poměrně úspěšné projekty Yazoo a The Assembly Clark dostal až k Erasure.

Právě zde se mu povedlo nejvíc naplnit touhu svobodně tvořit hity, které budou hrát v rádiích a lidé si je budou zpívat na ulicích.

Pojem i v Česku

A třebaže hitům jako Sometimes, Love to Hate You nebo Always lze snadno vyčíst, že Erasure de facto jen dělají hudbu pro nenáročného posluchače, kapele nelze upřít talent a výdrž s jakou dokáže i v době, když už je její produkce z masového pohledu považována za přežitou, stále tvořit.

Většina desek Erasure, až na nepříliš povedený akustický pokus Union Street z roku 2006, představuje svým způsobem nostalgicky příjemnou, byť pro někoho až příliš nekomplikovanou, cestu zpět.

Erasure navíc mají u nás, snad i díky tomu, že kapela začátkem devadesátých let, kdy byla na výsluní, absolvovala dnes těžko myslitelné britské turné s domácí skupinou Oceán, silnou posluchačskou základnu. I proto bude pražský koncert událostí.