Největší dosah budou mít tradičně Letní shakespearovské slavnosti, které mohou zájemci navštívit v Praze, Brně, Ostravě (i Bratislavě). Jejich premiérovým titulem bude tragédie Romeo a Julie, kterou v hlavních rolích s Terezou Voříškovou a Janem Sklenářem nastuduje režisérský tandem SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský).

Jejich pojetí největšího příběhu lásky a smrti bude v mnohém inovativní – pánové se totiž rozhodli v Shakespearově textu krátit a nahradit jej pohyby, hudbou a obrazy. „Shakespeare je samozřejmě klasika, ale vůbec ne mrtvá. Je tak aktuální a inspirující, že je radost pracovat s jeho texty a představami," říká Lukáš Trpišovský.

Jak se zatím zkoušení Julie zamlouvá Tereze Voříškové? „Spolupráce se Skutry je skvělá. Netradiční. Náročná. Zábavná. Šílená. Je to, jako když celý život děláte gymnastiku, a najednou po vás někdo chce aerobik," prohlásila.

Kromě Romea a Julie se ale diváci mohou těšit i na Mnoho povyku pro nic, Sen noci svatojánské, Zkrocení zlé ženy, Veselé paničky windsorské, Jak se vám líbí, Večer trojkráľový alebo Čo len chcete (již třetím rokem je v repertoáru slavností v Bratislavě), Othella a koncert filmové hudby Patrick Doyle – Shakespeare in Concert.

One man show

Programovou nabídku Metropolitního léta hereckých osobností, které pořádá na Letní scéně Vyšehrad divadlo Studio DVA, obohatí světová premiéra one man show Boba Klepla Vysavač. Komedii plnou vtipných eskapád, neuvěřitelných hrdinských kousků, trapných nárazů na držku a snění napsal a režíruje Patrik Hartl, autor hitu Hvězda s Evou Holubovou.

Klepl si u něj novou hru doslova objednal. „Na otázku, o čem by měla být, Bob bez váhání prohlásil: ‚O vysávání. Já strašně rád vysávám.' Představoval jsem si ho při psaní jako zamilovaného zralého chlapa se smyslem pro pořádek a pořád ještě nevybouřenými hormony," vypráví Hartl.

Hovory o štěstí

Vedle Vysavače se mohou návštěvníci vypravit na Vyšehrad i na reprízy vztahových komedií Vše o mužích, Vše 
o ženách, Ženy přežijí 
a Kutloch aneb I muži mají své dny. Chybět nebude ani už zmíněná one woman show Hvězda a loňský úspěšný titul Hovory o štěstí mezi čtyřma očima. Hraní pod širým nebem si nenechá ujít ani Karel Roden s Janou Krausovou, kteří se objeví v nestárnoucí klasice, Molièrově Zdravém nemocném.

Letní scéna Divadla Ungelt na Novém Světě, v unikátním prostředí hradčanského zákoutí, letos vsadila na slavné psychologické drama Tennesseeho Williamse Království boží na zemi. V režii Pavla Ondrucha se v příběhu dvou bratrů a ženy jednoho 
z nich představí Jitka Čvančarová, Martin Hofmann 
a Ondřej Novák.

„Krutost hru odsoudila k dobovému nepochopení, ale zároveň ji tak přiblížila současnému divákovi. Pro Williamse je deprese a osamělost stejně běžná jako chřipka," řekl Ondruch.

Milostná Kurtizána

Na jeviště se po roce vrátí milostná Kurtizána se Chantal Poullainovou, Reginou Rázlovou a Igorem Orozovičem. Třetí sezona čeká komorní muzikál Karla Štolby a Marty Skarlandtové Touha jménem Einodis s Martou Kubišovou a Anetou Langerovou.

„Stejně jako v předchozích letech bude na Hradčanech hostovat i divadlo z Příbrami s hrou Drobečky z perníku. Diváci se mohou těšit i na Františka Němce a Petra Kostku v tragikomedii Pan Halpern a pan Johnson v režii Ladislava Smočka," uvedl umělecký ředitel Ungeltu Milan Hein.

Prázdniny na jevišti.

Kliknutím na obrázek ho zvětšíte.

Herečka Naďa Konvalinková: Shakespeare je v pohybu a chůva je kulový blesk

Herečka Naďa Konvalinková.

S tvůrčím a hereckým týmem tráví v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu, které tradičně patří Letním shakespearovským slavnostem, čas od šesti odpoledne do tří do rána. Naďa Konvalinková je, jak řekl jeden z režisérského dua SKUTR Lukáš Trpišovský, dobrou duší letošní novinky, inscenace Romea a Julie, v níž se objeví v roli chůvy. Někdy prý i trošku čaruje, jak na jevišti, tak mimo něj – to aby přes léto nepršelo a naplánovaná představení se nemusela rušit.

V Nejvyšším purkrabství Pražského hradu zkoušíte od začátku června. Jak se vám to zamlouvá a nakolik vám noční zkoušení zasahuje do vašeho zaběhnutého režimu?

Musím říct, že noční zkoušky jsou náročné. Už proto, že je na Hradě zima, takže jsem se musela patřičně vybavit – nosím kamaše, svetry a dokonce jsem si pořídila i vaťák. Ale jelikož mě to velmi baví a těší, únavu necítím. Naštěstí teď přes den nezkouším jiné divadlo, tudíž mám možnost pořádně se vyspat a doučit se doma texty. Brzo mi ale přibude nějaké natáčení a spousta jiných věcí, které musím přes den dokázat, tak to budu mít o něco složitější. I tak věřím, že se všechno poddá, že všechno zvládnu.

Jaká bude vaše chůva?

Při prvním setkání mi režiséři oznámili, že vidí Shakespeara v pohybu a že chůva je kulový blesk. To mě trošku zarazilo, říkala jsem – kluci, kulová určitě budu, ale blesková? To nevím. Samozřejmě se potvrdilo, že pohybu je v té inscenaci hodně. A moje chůva svým způsobem kulový blesk opravdu bude, protože je všude, skoro v každé situaci. Buď naslouchá, šmíruje nebo hraje vlastní part, je to prostě živelná ženská. Jsem šťastná, že jsem se do tohoto projektu zapojila, protože jsem nadšená fantazií, s jakou Tomáš Kukučka a Martin Trpišovský proměňují Shakespearova nádherná slova právě v pohyb a hudbu. Mí mladí herečtí kolegové dokáží dokonale ztvárnit jejich požadavky, každý večer jsem jimi okouzlena, když je při zkouškách sleduju.

O kolikáté vaše setkání se Shakespearem jde?

Bohužel teprve o druhé. Poprvé jsem se se Shakespearem setkala před lety v plzeňském divadle, kde jsem hrála Ofélii. Měla jsem tam starší kolegy, kteří mi pomáhali najít a pochopit rytmus textu, blankversu, abych jej dokázala srozumitelně předat publiku. Od té doby jsem měla od Shakespeara pauzu. Ještě na škole jsme vlastně dělali Sen noci svatojánské, kde jsem ztvárnila Helenu, ale tehdy šlo jen o úryvky ze hry.

Chůva je ale role velká. Když vás pro ni režiséři oslovili, nezalekla jste se právě jejich způsobu zkoušení a inovativního, generačně odlišného pohledu na tento příběh příběhů o lásce a smrti?

Byla jsem, pravda, v očekávání, co se bude dít. A teď, čím víc jsem s nimi, chápu jejich úmysl. Snažím se maximálně přiblížit jejich představě o mé postavě. A oni si zatím nestěžují, takže snad bude všechno v pořádku. Jak už jsem řekla, nesmírně vítám jejich fantazii a nápady, které přinášejí. Vůbec mám pocit, že mě celý kolektiv, který mě obklopuje, nabíjí obrovskou energií. Takže jsem zapálená pro věc.

A co spolupráce s Terezou Voříškovou coby Julií, jak ji hodnotíte?

Hned jsme si padly do oka, Terezka je neuvěřitelně pilná, pracovitá, velice šikovná. Přestože říká, že je jí čtyřiadvacet, tak v určitých momentech vypadá na Juliiných čtrnáct. Má navíc nádherný hlas se záhadným stínem, zvláštním zachraptěním. Což mi přijde v kombinaci s tím, jak krásně vypadá, neskutečně zajímavé. Na každé setkání s ní se moc těším.

Čtěte také: Tereza Voříšková: Stála jsem pod Juliiným balkonem a chtěla si ji zahrát