S letošní divadelní sezonou se Divadlo Na zábradlí rozloučilo na hlavní scéně hrou současného amerického dramatika Kelly McAllistera Cesta hořícího muže.

Před letními prázdninami uvede místní soubor ještě Podněcování a trest – scénické čtení zápisu z hlavního líčení s Václavem Havlem v únoru 1989.

Více o hře čtěte ZDE.

Dramatická hříčka K. Mc-Allistera je poměrně tradiční, realisticky vyprávěná veselohra, která těží z nevšední zápletky, hojně kořeněné jazykovým a situačním humorem a tu a tam vylepšené nějakým tím traumatickým problémem.

V zapomenutém motelu uprostřed nevadské pouště zastihujeme rozhádané bratry (Pavel Liška a Igor Chmela), kteří na přání zemřelého otce cestují na festival Hořícího muže, aby zde odevzdali jeho popel k věčnému odpočinku. Právě jim „nedopatřením“ jednoho z nich shořelo auto a jejich dlouholetý spor tak kulminuje. V motelu se setkávají s manželkou majitele hotýlku Joe, jež si za recepčním stolem zpestřuje bezútěšný osud poslechem muzikálových hitů či kuchtěním thajských specialit.

A aby těch vyhrocených postaviček nebylo málo, skupinku vzápětí doplňuje pár ezoterických hipíků, kteří zrovna jedou kolem na jmenovaný festival, velesvátek všech alternativců a příznivců new age, a také manžel Joe, zkrachovalý krupiér a náramný grobián. Po několika peripetiích však vše končí smírem. Bratři sice o popel svého otce nešťastnou náhodou přijdou, ale motýlek opouští usmíření. Jen té Joe zůstane recepce a násilnický manžel. Co se dá dělat, takový je život – třeba se na ni usměje štěstí v další McAllistrově komedii…

Jednoduchá scéna, jednoduché typy

Režisérka inscenace se snažila co nejméně překážet hercům. Scéna je jednoduchá, dominuje jí obrovský recepční pult a několik laciných tretek symbolizujících méně vybíravý vkus amerického zapadákova. Až na Pavla Lišku, jenž zajisté potěší všechny své příznivce, kteří si potvrdí, že je opět takový, jakým ho znají, herci rozehrávají jednu, jakousi typizovanou polohu role.

Kristina Maděričová, již je rozhodně třeba zmínit, tak modeluje svou Joe jako afektovanou a v samé podstatě tragikomickou postavičku, která největšího naplnění mohla dojít jako členka týmu roztleskávaček.

Otázku, zda lze s takto ztypizovanými postavami udělat něco více, si naštěstí klást nemusíme. Představení trvá něco málo přes hodinku. Na důvody uvedení Cesty hořícího muže lze pohlížet ze dvou úhlů pohledu. Buď už Zábradlí uvedlo v rámci linie „divadlo českých a světových premiér“ všechno, anebo tu a tam uvede titul, na nějž přijdou všichni.

Kelly McAllister: Cesta hořícího muže

Režie Marie Záchenská

Divadlo Na zábradlí

JAN JIŘÍK