Prezentace současného tuzemského komiksu už pomalu začínají připomínat jakousi virtuální realitu, nebo zjevení z paralelního vesmíru.

Co chvíli se objeví sborník, malonákladový časopis nebo výstava, které přinesou přesvědčivé důkazy o mohutném tvůrčím kvasu a solidním autorském zázemí domácího kresleného seriálu.

A přitom vyjma ojedinělých publikací český komiks vlastně nikdo nevydává a téměř nikdo nečte. Nejinak je tomu s výstavou Generace Nula, jež probíhá v galerii pražské VŠUP.

Téměř čtyři desítky výtvarníků shromáždili na nevelkém prostoru kurátoři Tomáš Prokůpek a Ján Lastomírsky, aby pak Prokůpek v úvodu k doprovodnému katalogu konstatoval, že i se stoletou tradicí zahájenou Josefem Ladou začíná domácí komiks vlastně opět od nuly.

Pestrost a experiment

Silná generace autorů z přelomu 80. a 90. let minulého století neuspěla a v polovině let devadesátých tu komiks pro dospělé, včetně zahraničního, téměř přestal vycházet. Po přelomu tisíciletí se objevila specializovaná nakladatelství i nové zájmové časopisy, ale o nějakém komerčním uplatnění si může zdejší tvůrce nechat jen zdát. Masová média komiksu příliš neholdují, samostatné sešity tu nevycházejí a vydat celou knihu, komiksový román, vyžaduje už hodně zkušeného tvůrce a na stejnou vlnu naladěného vydavatele.

Co nám říká výstava Generace Nula o stavu domácí scény?

Třeba to, že je skutečně velmi pestrá. Absence komerčních zájmů vede autory k tvorbě spíše experimentální, hravé po stránce příběhu i kresby. Místy se komiks dotkne i čirého výtvarného umění, třeba v ukázkách z tvorby Petra Včelky, Viliama Slaminky, TOY_BOX či Andreje Kolenčíka.

Hledá se vydavatel

Styl je stále eklektičtější, už dávno tu neudává normu dílo Káji Saudka. Máme nesporné talenty, kteří však postrádají vydavatelské pobídky: Lelu Geislerovou, Miloše Mazala, Jana Bažanta, Jiřího Husáka, Wladimira 518 a další. Barevné ukázky Dana Černého, jenž se dosud realizoval na úrovni samizdatů, ohlašují také velký talent na poli humoristické tvorby.

Na scénu se vrací strip, vypointovaný komiks na tři políčka, publikačně nejvděčnější formát, který ještě sem tam nějaká tiskovina vezme na milost. Bez zajímavosti není ani snaha udržet pohromadě federální bratrství Čechů a Slováků alespoň v tomto žánru.

Skrytá energie

Výstavu složenou z fragmentů, kompletních krátkých příběhů a nazvětšovaných panelů doplňují ukázková čísla komiksových časopisů. Nejblíže však nechá návštěvníka přičichnout k tvrdému chlebu této tvorby instalace Jiřího Gruse propagujícího vlastního hrdinu Volemana.

Na stole uprostřed místnosti leží nejen Volemanovy reálné propriety jako čepice s kšiltem a palička na maso, ale také velká krabice naditá Grusovými náčrtky k této sešitové sérii o zatím pouze dvou svazcích. Nad nimi teprve možná návštěvníkovi dojde množství vložené energie, která zatím zůstává oceněna pouze tichým uznáním hrstky znalců.

Komentovaná prohlídka výstavy za účasti Tomáše Prokůpka, Jiřího Gruse a Branko Jelinka se uskuteční ve středu 19. 3. v 16.30.

Generace Nula. Galerie VŠUP, nám. Jana Palacha 80, Praha 1. Do 28. 3. 2008.

IVAN ADAMOVIČ