Bregovićova Karmen se šťastným koncem, jak zní kompletní název svérázného díla, ovšem nemá se slavnou Bizetovou Carmen (respektive s Mériméovou románovou předlohou) mnoho společného. Nastiňuje balkánské reálie a odehrává se v současnosti, mj. v prostředí organizovaného zločinu.

„Hudbu i libreto jsem napsal sám, nejde o adaptaci Carmen. Operu jsem klidně mohl pojmenovat jinak, ale pro vykreslení osudů mých postav se mi hodila Bizetova Carmen jako archetypální vyprávění,“ řekl Bregović autorovi článku v době vydání díla na CD.

Evropští kovbojové

„Stejně jako Bizetova Carmen, i moje Karmen by mohla být skutečným příběhem. Jedním z mnoha smutných cikánských příběhů, které se odehrávají denně. Za Bizetových dob byla cikánská nepřizpůsobivost romantická. Cikáni byli takoví evropští kovbojové. Bohužel, dnes už není nepřizpůsobivost romantická ani trochu. Svět odsunul Cikány na smetiště civilizace,“ vysvětluje Bregović pohnutky k napsání opery.

Na rozdíl od Carmen ovšem Bregović zvolil z uměleckého hlediska zdánlivě méně působivý happy end. Jeho vysvětlení zní logicky: „Uvažoval jsem, co by se stalo, kdybych vzal některého ze svých cikánských hudebníků na Bizetovu Carmen. Jak by reagoval na jedinou slavnou operu o Cikánech? Byl by zklamaný. Asi by řekl: ‚Jestliže je v životě Carmen a Cikánů vůbec svoboda tím jediným, za co stojí žít i umřít, a když nelze žít volně v dnešním světě, tak proč aspoň ta opera neskončí dobře?‘ Přesně jako v jednom cikánském vtipu. Přijde Cikán domů a přistihne babičku, jak sleduje porno film. Překvapeně se ptá: ‚Babičko, proč na to proboha koukáš?‘ Babička odpoví: ‚No přece abych věděla, jestli se nakonec vezmou!‘ Protože Cikáni, jako my všichni, milují šťastné konce.“

Aby vytvořil operu skutečně lidovou, zkomponoval ji Bregović pro obsazení běžné balkánské dechovky. „Cikáni na Balkáně ani v Česku si asi Bizetovu Carmen nezahrají, co? Musela by se sejít stovka muzikantů s diplomem z hudební akademie. Byla by potřeba spousta peněz. Zato moji operu si může nechat zahrát kdokoliv, i když je chudý. Pro podobná díla existuje termín arte povera. Jenže já nepsal Karmen kvůli jakémusi uměleckému konceptu. Psal jsem ji pro skutečný život.“

TOMÁŠ S. POLÍVKA