Novinku předznamenal singl Po válce doprovázený nápaditě pojatým videoklipem, který v březnu získal cenu Akademie populární hudby Anděl 2017 v kategorii Videoklip roku. Vedle něj CD nabízí jedenáct písní, které vznikly ve spolupráci Báry Polákové s jejím kapelníkem a klávesistou Davidem Hlaváčem a producentem Janem P. Muchowem.

„S Davidem jsme začali desku připravovat loni v lednu, kdy jsem byla v sedmém měsíci těhotenství. U mých rodičů jsme si udělali týdenní soustředění chtěli jsme toho do porodu zvládnout co nejvíc, protože jsme nevěděli, jestli po něm budu na práci dost koncentrovaná. Za tu dobu jsme udělali čtyři písničky,“ vypráví Bára Poláková. Další pak podle jejích slov vznikly v červnu, kdy si oba naplánovali nové týdenní „tvůrčí setkání“.

„Přijela jsem na něj s několika poznámkami, o čem bych chtěla psát. Takové dva dny jsme si o nápadech povídali a pak jsme je začali společně rozvíjet. Nejdřív vznikly texty a pak teprve melodie, případně aranže. Je to vždycky tak napínavé, protože na začátku není nic. A na konci týdne odjíždíte třeba se třemi hotovými skladbami. A máte pocit, že se vytvořily ze vzduchu kolem vás a teď už budou žít svým životem a navždy. ”

Nedostatek času

Zpěvačka se v nich s hravostí zaobírá věcmi, které se dotýkají každého z nás, například pokládáním si jen těžko zodpověditelné otázky, co by bylo, kdyby… (píseň Kdyby), automaticky vykonávaným činnostem z nedostatku času (Na potom), používáním nicneříkajících slov (Vono), vztahy a rozchody (Sami dva) či závislostí na telefonech a sociálních sítích (2,8,5).

„Nepřijde mi normální, že nás technika a technologie odtrhávají od podstatných životních témat a že si toho lidé mnohdy ani nevšimnou. Jejich tříleté dítě si hraje s iPadem a oni mají vlastně radost, protože můžou být na Instagramu… Zamýšlím se nad tím a říkám si, že v budoucnu bude třeba trend telefon nemít, že s tím nějaká příští generace přijde. Hrozně v to chci věřit, ale nevím, jestli je to z hlediska propojenosti sociálních sítí s byznysem a velkými penězi vůbec možné,“ uvažuje Bára Poláková.

Ve dvou písních Vono (vyšel k ní klip situovaný do pražského metra) a Těsně před koncem ji doprovází sedmičlenný dětský sbor, novinkou je i využití smyčcového orchestru, který přispívá k působivé barvitosti a hloubce. Patrné je to zejména u písně Sami dva, která je nejsmutnější z celé desky.

„Často se snažím vyvažovat patetičnost nebo závažnost nadhledem a zlehčováním, ale v některých momentech, myslím, není dobré patos shazovat a spíš se k němu postavit čelem. A o tom písnička Sami dva je má popisovat přesně ten okamžik, kdy to je v životě prostě závažné,” sděluje.

Americký kreslíř

Album zaujme i grafickým zpracováním. Jeho základem je obraz amerického kreslíře a ilustrátora Charlese Chaissona, který následně do konečné podoby zpracoval renomovaný grafik Pavel Fuksa. Nové písně nyní zpěvačka představuje i na z velké části vyprodaném turné, které odstartovalo 16. března v Olomouci a skončí třemi koncerty (21., 22. a 23. dubna) v pražském Lucerna Music Baru.

„Moc mě to baví kapelu máme rozšířenou o další vokalisty a je to pro mě zážitek je poslouchat, jsou výborní. Mám z toho radost,“ říká Bára Poláková, kterou do jednotlivých měst doprovází i její rodina.

„Turné pojímáme částečně jako výlety, když se občas na pár dní na některých místech zdržíme. Zatímco já si večer odskočím na vystoupení, dcery si užívají tatínka Pavla. Zbytek času trávíme společně… A ještě jedna věc s kamarádkou Terezou Kytkovou, která dělá styling a vede svůj obchod s oblečením, Vojtou Novotným, který vytváří krásné střihy a Luckou Tomiškovou, která vytvořila kresby, jsme dali dohromady novou kolekci merchandisingu. Na koncertech v Praze by to všechno mělo být přivezeno ještě horké z dílny,” dodává.