Dosavadní tuzemský aukční rekord patřil obrazu Piková dáma od malířky Toyen, který se letos v říjnu prodal za 78,65 milionu korun včetně aukční přirážky.

Abstraktní malby Františka Kupky dlouhodobě obsazují první místa českého aukčního žebříčku. V první desítce jich má po dnešku čtyři, tři příčky v top ten patří Oskaru Kokoschkovi a dvě místa Toyen.

Dnešní aukce Galerie Kodl v Praze na Žofíně nabídla na 250 uměleckých děl. Kvůli platným opatřením proti koronaviru se dražilo převážně přes internetové platformy, v sále bylo jen šest dražitelů, dražilo se i po telefonu. Kupkova malba našla nového majitele po rychlých příhozech, dražba trvala několik minut. "Protože jsem ze staré školy, nikdy bych si neuměl představit, že takto velký úspěch se dá vytvořit před prázdným sálem," řekl Martin Kodl, majitel aukční síně.

Název Kupkova obrazu Divertimento se váže k italské hudební terminologii a označuje odlehčenou či zábavnou instrumentální skladbu. Hudba, jejímž byl Kupka velkým obdivovatelem, se do malířovy práce propisovala již od raných děl a později se mu opakovaně pod rukama proměňovala v hry linií a tvarů. Obraz je svázán s Divertimentem I, jež je ve sbírkách newyorského Guggenheimova muzea, a s dvojicí obrazů Hot Jazz (I a II, 1935), na niž obě Divertimenta navazují. 

Další Kupkovo atraktivní plátno Růžový klobouk vytvořené v letech 1907 až 1909 mělo vyvolávací cenu 25 milionů korun a vydražilo se za 34,8 milionu korun. Bylo tak druhým nejdražším dílem dnešní aukce.

Zájmu kupujících se těšila i poválečná díla Mikuláše Medka. Jeho nejdražším obrazem v aukci bylo plátno Sesutý signál z roku 1963, které se prodalo za 13,9 milionu korun, vyvolávací cena byla šest milionů). Za obraz Křižovatka slepých ptáků z roku 1926 kupující zaplatil 5,5 milionu korun, vyvolávací cena byla 1,5 milionu.

Pištěkova pocta motoristickému sportu se prodala za více než 21 milionu

Obraz malíře a kostýmního výtvarníka Theodora Pištěka s názvem Adieu, Guy Moll se na dnešní aukci v Praze prodal za 21,2 milionu korun. Obraz se stal nejdráže prodaným dílem žijícího autora v tuzemsku. I s aukční přirážkou za něj nový majitel zaplatí 25,44 milionu korun. Vyvolávací cena díla inspirovaného autorovým oblíbeným prostředím automobilových závodů byla 15 milionů. Pištěk na díle pracoval s přestávkami čtvrt století a vložil do něj i osobní poselství.

Dosud nejdráže prodaným dílem žijícího autora v tuzemsku byla socha LacrimAu od argentinsko-českého umělce Federika Díaze. Zlatá kapka zhotovená pro Expo 2010 v čínské Šanghaji, se v listopadu 2017 prodala v aukci za 6,5 milionu korun. Díazovo dílo před třemi roky překonalo hyperrealistickou malbu Theodora Pištěka nazvanou Racek letící do snu, která se v listopadu 2014 prodala za 2,9 milionu. Předtím bylo nejdražším vydraženým obrazem českého žijícího autora jiné Pištěkovo dílo Na návštěvě u Harrachů, které se v roce 2013 vydražilo za 2,7 milionu korun.

Theodor Pištěk - Adieu, Guy Moll.Zdroj: ČTK / ČTK

Obraz Adieu, Guy Moll začal Pištěk malovat v roce 1992 inspirován silným příběhem francouzského automobilového závodníka Guye Molla. Přestože Moll zahynul ve 24 letech a jeho profesionální závodní kariéra trvala jen dva roky, dokázal se zapsat do dějin tohoto sportu tak silně, že je dodnes považován za největší motoristický talent v historii tohoto sportovního odvětví. Mladík svého času ohromil i Enza Ferrariho, který ho angažoval ve svém závodním týmu.

Dominantním motivem kompozice je lesknoucí se červený závodní automobil Alfa Romeo, předchůdce monopostů Ferrari, s číslem sedm na chladiči. Obraz je namalován v hyperrealistickém stylu, autor na něj ale jakoby přilepil významotvorné vzkazy: černobílá fotografie s utrženým rohem a autogramem závodníka, na spodní části automobilu je páskou přilepen a připínacím špendlíkem připevněn útržek papíru s francouzským rozloučením Adieu.

Umělec i závodník

Osmaosmdesátiletý Theodor Pištěk je všestranným umělcem. Kromě filmových kostýmů, které ho nejvíce proslavily a za něž získal Oscara, se věnuje také malbě. Tu považoval vždy ve svém životě za hlavní. Jako malíř začínal nejprve s módní strukturální a geometrickou abstrakcí, pak se naopak obrátil k realismu, který až imituje fotografii.

Pištěk proslul také jako automobilový závodník. Jezdil terénní soutěže, závody do vrchu i na okruzích a v roce 1972 byl dokonce nominován do československého reprezentačního družstva v automobilových soutěžích na okruzích.