Ať už považujete Apocalypticu za zajímavý hudební počin nebo jen za pokus, jak hrát metalová klišé méně otřelými způsoby, dvě ctnosti kapele nelze upřít. Ochotu vložit do vystupování maximum energie a smysl pro humor. Schopnost mávat violoncellem nad hlavou, pohazovat hřívou vlasů a přitom velmi slušně hrát vyžaduje obé.

Bavičské i muzikantské schopnosti už u nás Apocalyptica mnohokrát předvedla jak na samostatných koncertech, tak na festivalových pódiích. Lze předpokládat, že si Finové poradí i s chladnějším prostředím Kongresového centra.

Začalo to recesí

Členové Apocalyptiky rádi dávají k dobru historku, že kapela vznikla vlastně z recese. Když mladíci studovali hru na violoncello na Sibeliově akademii v Helsinkách, napadlo je přearanžovat pro svoje úctyhodné nástroje pár skladeb od kapel jako Metallica nebo Slayer coby repertoár na studentské večírky. Nápad slavil úspěch a Apocalyptica postupně přesídlila z mejdanů do rockových klubů.

Hned první album nazvané Apocalyptica plays Metallica by Four Cellos (1996) zaujalo v mezinárodním měřítku, prodalo se ho přes milion výlisků. „Nejvíc v šoku jsme z toho byli my sami,“ přiznává šéf ansámblu Eicca Toppinen, který nepředpokládal, že by je podobné blbnutí mohlo živit.

Kdyby skupina i nadále hrála jen atypické cover-verze metalových hitů, zřejmě by brzy skončila v kategorii hudební rarita. Už na druhém CD Inquisition Symphony (1998) se však objevily tři původní skladby Apocalyptiky. Následující alba již byla až na výjimky autorská.

Současné evropské turné k šesté desce Worlds Collide odstartovalo počátkem října v Pobaltí a do ČR se přehouplo přes Německo a Polsko. Z Plzně zamíří Apocalyptica do Budapešti, Vídně či Říma. Poslední koncert turné kapela odehraje 14. 12. v Glasgow.