Monumentální nafukovací člun s uprchlickými postavami z tmavého materiálu se bude vznášet v prostoru Velké dvorany a doplní ho velká skleněná koule, v níž se nadpřirozeně působící objekt odráží.
„Když jsem poprvé přijel na Lesbos, našli jsme tam z poloviny potopený člun. Požádal jsem, aby mě k němu dovezli a odjeli. Chtěl jsem si vyzkoušet, jaké to je být tam úplně sám. Teprve tak jsem pocítil, jaké to je být na chabě vybaveném člunu, sám, jak hmyz na lístečku uprostřed jezera," uvedl autor.

Čtěte také: Aj Wej-wej se vrací po roce do Prahy, chystá pro ni nové dílo

Migrační krize rozděluje společnosti 

Na člunu prý našel dětskou lahvičku a bibli nasáklou mořskou vodou. „Tehdy jsem se rozhodl, že podniknu průzkum, vydám se po stopách všech těch myšlenek, jež se mi honí hlavou," řekl.
Kurátory připravované výstavy jsou ředitel NG Jiří Fajt ve spolupráci s Adamem Budakem, šéfkurátorem sbírek NG.

Tematizováním uprchlíků uzavřených ve člunu a směřujících k nejisté budoucnosti Aj-Wej-wej podle nich nechce diváky pouze konfrontovat s mimořádně obtížnou situací lidských bytostí na útěku, ale poukazuje též na to, že téma migrační krize rozděluje moderní společnosti na "my" a "oni".

Letošní instalaci pro NG doplňují i další díla 

V roce 2016 představila NG Aj Wej-wejův cyklus plastik čínského Zvěrokruhu. Letošní instalaci vytvořenou přímo pro NG doplňují další díla. Evropskou premiéru v Praze má jeho projekt úzce související s migrační krizí nazvaný Prádelna: tisíce kusů oblečení, bot a dalších předmětů zanechaných uprchlíky v opuštěném řeckém táboře v Idomeni Aj-Wej-wej zachránil, vypral, vyžehlil a uspořádal do netradiční umělecké instalace.

Hned u vstupu do Veletržního paláce bude jeho vysoký křišťálový svícen zvaný Cestující světlo, strop vstupní haly je místem jeho Hada, rozměrného černozeleného hada vytvořeného z 5000 dětských batůžků připomínajících tragické zemětřesení v jižní Číně v roce 2008, během něhož v nedbale postavených školách našlo smrt na 5000 dětí. V Praze bude představena také instalace s názvem S květinami vzniklá během umělcova domácího vězení a připomínající nutnost obrany lidských práv a svobod, uvádějí kurátoři.