Ve stejné době začne rozsáhlá výstava keramiky, kterou kurátorsky připravili Aj Wej-wej a nizozemský umělec Edmund de Wall. Ukáže keramiku jako materiál úzce provázaný s dějinami umění, jež umělci stále zasazují do nových souvislostí. Představí mimo jiné díla Kazimira Maleviče, Joana Miróa či Pabla Picassa.

Čtěte také: Po úspěšných výstavách se Národní galerie zaměří na stálé expozice a opravy

Hned u vstupu návštěvníci uvidí obrovského hada 

Aj Wej-wej proslul instalacemi, které korespondují s daným místem a jeho architektonickým charakterem, uvedla NG. Příkladem takového díla jsou známá Slunečnicová semínka - velkoplošná instalace pro londýnskou Tate Modern. Mezi další doklady Aj Wej-wejova architektonického cítění patří instalace Kola navždy (Forever Bicycles) či plastika Lustr z kol.

Kola navždy, složená z více než 1500 bicyklů a symbolizující svobodu pohybu, v Praze návštěvníci neuvidí, zapůjčena ale bude rozměrná pojízdná lampa raveling Light, která bude první zápůjčkou Thyssen-Bornemisza Art Contemporary. Hned po vstupu do Veletržního paláce návštěvníci uvidí obrovského hada plazícího se po stropě.

Umělec svým dílem odkazuje k zemětřesení z roku 2008

Články jeho těla jsou tvořeny množstvím dětských batůžků. Aj Wej-wej dílem odkazuje k zemětřesení, které postihlo v roce 2008 S ́-čchuan. Zahynulo při něm 20 tisíc lidí, z toho 5000 dětí, které byly zrovna ve školách. Kritici režimu tvrdí, že budovy školy byly špatně postavené.

Název Laundromat (Prádelna) má instalace zabírající celou místnost, která je vytapetovaná 20 tisíc fotografiemi z uprchlického tábora v Idomeni na řecko-makedonské hranici. Doplňují ji na stojanech, jako ve velké šatně nebo čistírně oděvů pověšené věci, které po uprchlících v táboře zůstaly.

Umělec připomněl Havla 

K tématu uprchlíků se umělec vyjádřil již loni, když před vernisáží své plastiky Zvěrokruhu zahalil do zlaté fólie, kterou dostávají uprchlíci proti zimě. Tehdy se pozastavil nad tím, že většina české společnosti není pomoci uprchlíkům nakloněna.

Připomněl také Václava Havla, který podle čínského aktivisty považoval právě odpovědnost za pilíř demokracie. Aj Wej-wej je kritikem porušování lidských práv v Číně. Úřady mu v roce 2011 zabavily pas, který mu vrátily až po čtyřech letech. I v době, kdy byl v domácím vězení, se jeho díla objevovala ve světových galeriích.

Čtěte také: Nejvíce lidí loni přišlo na výstavu o Karlu IV. do Národní galerie