Informace, že padesátiletý muž, jehož léčitelské služby zřejmě poměrně hojně vyhledávali i lidé s vyšším vzděláním a postavením, dokázal nashromáždit obrovskou částku, se objevily už záhy po jeho smrti v roce 2022. Loni na jaře zaznělo u Městského soudu v Praze upřesnění, odkud peníze pocházely. Tehdy začalo hlavní líčení s kutnohorskou zubařkou a bývalou pedagožkou z Prahy, čelícími obžalobě kvůli podílu na údajné vraždě tohoto muže (přičemž ony tvrdí, že mu jen na jeho přání, spojené s výslovnými a mnohokrát opakovanými pokyny, jen pomáhaly „odejít domů“).

Peníze za seance i jako pokání

Vedle příjmů od klientů, kdy léčitel údajně požadoval 500 korun za každé setkání, nashromáždil značné částky od svých nejbližších stoupenců. Od těch požadoval další platby, jež doprovázely například povinnost psaní dopisů se zpovědí z hříchů i výčtem špatných vlastností a myšlenek.

Další peníze – a mělo jít o vysoké částky – dostával od úzkého kroužku nejvěrnějších stoupenců na zamýšlený, ale neuskutečněný stavební projekt: pro okruh nejbližších, už zcela pohlcených fungováním sekty, se plánovalo (a skutečně i reálně připravovalo) vybudování bydlení ve společné komunitě. Některým stoupencům pak prý nabídl také zhodnocení úspor, když tvrdil, že má v bance dojednané vyšší úročení vložených peněz, jež je běžné.

Jak odevzdávání záloh na společné bydlení, tak peněz určených ke zhodnocení byl případ nyní souzené pražské pedagožky, jež měla k dispozici vyšší obnos z dědictví, a tak od ní k léčiteli plynuly značné sumy. Zřejmě desítky milionů. Nedokázala však vysvětlit, jaký ve chvíli, kdy přistoupila na pokyn, že léčiteli bude pomáhat při odchodu z tohoto světa, měla plán, aby po jeho smrti dostala své peníze zpět. Na to prý vůbec nepomyslela. A zubařka, která přijala i jeho příjmení, jež si nechala úředně změnit za své dívčí jméno, mu nakonec nejspíš odevzdávala většinu svých příjmů. Přičemž o využití zbytku také rozhodoval on.

Zabavené desítky milionů

V minulosti se hovořilo o tom, že léčitel měl k dispozici asi 90 milionů. Při jednání městského soudu ve středu 24. dubna padla zmínka o 130 milionech. Bylo to ve chvíli, kdy se obhajoba dotazovala vyslýchaného znalce-psychologa Petra Vavříka, jak pohlíží na to, že tyto finanční prostředky dotyčný nevyužíval a nechával se obsluhovat i živit lidmi z užšího kruhu společenství, které kolem sebe vytvořil.

Expert odpověděl, že pohnutky nezná – a může nabídnout jen své úvahy: peníze mohl šetřit na projekt výstavby komunitních domků, o němž má informace ze spisu – ale možné je i to, že je chtěl shromažďovat na zajištění ve stáří.

V pátek 26. dubna Radiožurnál veřejnoprávního Českého rozhlasu a server iRozhlas představily zjištění, že v jedné z českých bank měl léčitel dokonce téměř 134 milionů korun. Přesně se má jednat o částku 133 942 049 korun na dvou účtech. Na peníze, které po zesnulém léčiteli zůstaly, se nyní zaměřuje šetření odboru hospodářské kriminality středočeské kriminální policie – a to na základě podnětů vzešlých ze soudního projednávání kauzy jeho vraždy.

Potvrdila to krajská mluvčí Policie ČR Vlasta Suchánková s tím, že kriminalisté prověřují podezření z trestného činu neoprávněného podnikání. Uvedla také, že v rámci tohoto trestního řízení zajistili „v těchto dnech“ finanční prostředky ve výši desítek milionů korun.

Dvě podezřelá úmrtí v lese

V souvislosti s fungováním společenství s rysy sekty, které léčitel kolem sebe udržoval, středočeská policie dále prošetřuje dvě podezřelá úmrtí členů této komunity. Podle toho, co vypovídali svědci u pražského soudu v rámci hlavního líčení se zubařkou a pedagožkou, oba případy souvisejí s lesním rituálem, kdy jeho účastníci pobývali v lese i zcela nazí.

V rámci rituálu, lokalizovaného do lesů v okolí hradu Český Šternberk, byl prý jeden z účastníků opakovaně bit dalšími členy skupiny – a podle všeho podlehl způsobeným zraněním. Jeho tělo se pak našlo v autě zaparkovaném u kutnohorského bazénu. Prý zemřel ve chvíli, když ho členové komunity vezli k lékařskému ošetření.

To se však mělo odehrávat bez účasti léčitele, jenž na místě „očistného“ rituálu ani nebyl přítomen. Jeho pokyny zde vykonávali jiní – a další členové komunity přijížděli na kontrolu. I to podle některých svědectví mělo poněkud bizarní průběh: se skupinou pobývající v lese se prý „návštěva“ nesetkala; zůstávala na silnici a pouze hovořila s hlasy odpovídajícími z porostu (odkud však také nikdo nevystoupil).

Ke druhému případu z výpovědi slyšených svědků vyplynulo, že jeden z členů užšího okruhu společenství zřejmě spáchal sebevraždu v krajině mezi lokalitami Kozojedy a Truba, aby se takovémuto lesnímu rituálu nemusel podrobit. Obával se prý, že mu to léčitel nařídí.

V souvislosti s kauzou údajně bitého muže v rámci rituálu, jenž měl být spojen s „pokáním“, již středočeská policie loni na podzim obvinila ze zločinu vydírání a přečinu neposkytnutí pomoci šest lidí. Čtyři ženy a dva muže. Šetření ve věci obou úmrtí však nadále pokračuje, řekla Deníku mluvčí Suchánková. „Nemáme žádné nové skutečnosti, které by bylo možné zveřejnit,“ konstatovala.

Prví soud se blíží do finále

V případu smrti léčitele, projednávané u Městského soudu v Praze od loňského jara, se už blíží ke konci dokazování. Podle slov předsedkyně trestního senátu Danielly Sarah Sotolářové zbývá dokončit výslech znalce z odvětví psychiatrie Ladislava Hosáka a přečíst listinné důkazy; pak by již mělo dojít na závěrečné řeči. Prozatím Sotolářová jednání odročila na 27. května.

Ať však u městského soudu padne jakýkoli verdikt, podle slov státní zástupkyně Jany Murínové je jisté, že se věcí bude ještě zabývat Vrchní soud v Praze – a to z podnětu odvolání nejméně jedné ze stran. Jestliže se pak budou v jednacích síních probírat další větve šokujícího případu dění kolem kutnohorského léčitele, zřejmě by se tak v první instanci mělo stát u Krajského soudu v Praze.