Až čtvrtfinále, do kterého se český tým dostal, přimělo některé lidi více fandit a zajímat se o dění na mistrovství. „Dokud se hrálo ve skupinách, vlastně o nic nešlo. Věřil jsem, že naši postoupí do vyřazovací části turnaje, a proto mě až teď zajímá, jak budou hrát," přiblížil svůj dosavadní zájem o mistrovství fanoušek David Bareš. Že se lidé začnou o turnaj zajímat až v jeho pozdní fázi, však není nic neobvyklého.

Čtvrtfinále přinese ztracený rekord

Mnoho lidí si však turnaj na domácí půdě nenechává ujít. Díky tomu spěje mistrovství v Česku k jednomu z významných vrcholů. Dosud haly v Praze a Ostravě navštívilo 630 727 diváků. Rekord v návštěvnosti by měl být pokořen už dnes při čtvrtfinále, kdy padne hranice 700 tisíc lidí.

Triumf se tak vrátí zpět do Česka, které ho drželo od posledního turnaje v roce 2004. Loni mu ho však sebral šampionát v Bělorusku, když se na počínání hráčů na ledu přišlo zblízka podívat přes 640 tisíc lidí. Jen pražská O2 aréna byla zatím vyprodána už pětkrát, kdy ji naplnilo přes 17 tisíc osob.

Plno je však i vedle ní, kde jsou hned dvě fanzóny s velkými obrazovkami, na kterých jsou přenášeny utkání. „Pokud já vím, je tam s prominutím na večerní přenosy narváno. Když hraje český tým je místo zcela zaplněno. Při zápasech ostatních zápasech je počet fanoušků výrazně nad očekávání," prozradila ředitelka komunikace organizačního výboru mistrovství Martina Kučerová.

Střecha pocítila dusot nohou

Dav čítající stovky hlav se tísní i na druhé fanzóně na střeše obchodního centra Harfa, jež je také vedle stadionu. I zde lidé vydatně povzbuzují při sledování národní mužstvo. Někdy se nechávají atmosférou unést tolik, že je musí organizátoři krotit. Kupříkladu při zápasu Česka s Kanadou lidé skandovali už tradiční „Kdo neskáče, není Čech" a střecha pocítila dusot nohou a hrozilo, že by se pod takovým nadšením mohla propadnout.

„Dávám těmto shromaždištím přednost hned z několika důvodů. Za prvé zápas pořádně vidím i slyším, což se mi v žádné v restauracích, ve kterých jsem hokej sledoval, zatím nepodařilo. A taky je to skvělá přátelská atmosféra, kterou doma nevykouzlím," vysvětlil své sympatie k zónám fanoušek Vladimír.

Zároveň mu přijde líto, že nemůže přenosy sledovat na Staroměstském náměstí, kde dříve také byla velkoplošná projekce. Ta by se zde měla objevit až při úspěchu českého týmu ve čtvrtfinále. Až na případné boje v semifinále a finále by zde měla promítání zařízené.

Když hrají Češi, tak je v hospodách plno

Kromě organizátorů zón pro příznivce hokeje si mnou ruce také majitelé restaurací. Při utkáních českého týmu je skoro pokaždé v jejich podnicích plno. Příkladem je zahradní restaurace v Riegrových sadech, kde je velké promítací plátno.

„Když hrají Češi, tak je tu plno, u ostatních zápasů tomu tak zatím není," řekl zaměstnanec podniku Tomáš Němec. Situace by se mohla změnit právě s nadcházejícím koncem mistrovství. Už nyní zde pořádají pro povzbuzující návštěvníky různé akce. Kupříkladu zde předvedly svůj um roztleskávačky, nebo mohou lidé poslat zajímavou fotku svého fandění a dosáhnout tak na odměnu v podobě deseti piv.

Podobně se baví i v jiných hospodách a restauracích. „S ostatními štamgasty se vzájemně sázíme na všemožné zápasy," popsal okořenění zážitku ze hry jeden z častých návštěvníků hospody na Smíchově. V sázení ostatně Češi dosáhli podle sázkových kanceláří vrcholu.

Tipéři prosázeli stovky milionů korun

Hokejový šampionát při absenci jiných výraznějších sportovních akcí považují kanceláře za vrchol sezony. Češi na zápasy už prosázeli stovky milionů korun.

„Odehráno bylo 56 zápasů, na které jsme nabrali sázky za více než 400 milionů korun. V několika dnech jsme se dostali hodně přes 30 milionů korun vsazených na příležitosti spojené s mistrovstvím. Předpokládaných náběrů 500 milionů korun, což by byl téměř dvojnásobek loňského MS v Bělorusku, tak do konce šampionátu zřejmě dosáhneme," řekl mluvčí Tipsportu Jiří Hadrava. Stovky milionů prosázeli lidé také u dalších kanceláří.

Šampionát je též podle Asociace cestovních kanceláří vyvrcholením turistické sezony. Už před začátkem byla řada hotelů v Praze obsazena a právě nejvíce před finálem. „Mnoho pražských hotelů má plně obsazeno před finálovým víkendem," uvedla už dříve Dana Belušová, mluvčí sítě hotelů CPI Hotels.

Zájem lidí o mistrovství světaZápasy i výsledky hokejového šampionátu podle průzkumu agentury NMS Market Research sleduje 64 procent lidí, dalších 18 procent se zajímá jen o jeho výsledky. Pro 18 procent Čechů je hokejová událost na domácí půdě nezajímavá. Doma v televizi se dívá na utkání 88 procent lidí, do hospody za nimi chodí jen osm procent lidí. Tři procenta občanů sledují utkání u přátel a další tři procenta na velkoplošných obrazovkách.

Čtěte také: Hokejové mistrovství světa: dost bylo hraní, začíná boj na život a na smrt