Galerie: Tramvaje v Praze

Historická tramvaj, ilustrační foto. V roce 1891 byla zprovozněna 1. česká elektrická tramvaj v Praze na Letné. Stalo se tak zásluhou předního českého elektrotechnika Františka Křižíka V roce  1905 byly úředně vyzkoušeny první tramvajové vozy nového typu, vzhledově navržené architektem Janem Kotěrou, které ovlivnily vzhled pražských tramvajových vozů na několik desetiletí. V roce 1930 byly 1930 do provozu zařazeny vlečné vozy se středním vstupem a sníženou nástupní plošinou, tzv. „krasiny“. V roce 1936 byly do provozu zařazeny jednosměrné tramvajové vozy s uzavíratelnými vstupy, usměrněným pohybem cestujících a stálým stanovištěm průvodčího, tzv. „ponorky“. V Březnu 1952 byly do provozu s cestujícími zařazeny čtyřnápravové motorové tramvajové vozy koncepce PCC (typ T I), které položily základ konstrukce moderních tramvajových vozidel poválečného období. 21. 11. 1962 byly do pravidelného provozu s cestujícími poprvé nasazeny tramvaje T3, kterými byla následně uskutečněna zásadní výměna a unifikace vozového parku tramvají. V roce 1986 byly do provozu s cestujícími zařazeny velkokapacitní tříčlánkové obousměrné tramvaje KT8D5 představující první nový typ od zavedení T3 v roce 1962. V červenci 1997 byly do zkušebního provozu s cestujícími zařazeny nízkopodlažní tramvaje RT6N1 vyvíjené v ČKD Praha po roce 1990. Jejich provoz nebyl příliš úspěšný a skončil po necelých 2 letech. V roce 2006 byly do zkušebního provozu s cestujícími byly zařazeny nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T – v pražském provozu se jednalo o 1. sériově dodávaný typ nízkopodlažních tramvají. V roce 2010 v říjnu byla do zkušebního provozu s cestujícím zařazeny nízkopodlažní tramvaje Škoda 15T, v současné době nejmodernější a zároveň nejpočetnější typ nízkopodlažních tramvají v Praze. Nová tramvaj pro Prahu, kterou připravuje Škoda Transportation. Prvních dvacet má výrobce dodat v prosinci 2025.