Galerie: Pražské kandelábry

Osmiramenný kandelábr na Hradčanském náměstí byl tím, který mi vnukl nápad pražské osvětlení alespoň částečně zdokumentovat. Rozhodl jsem se ale začít těmi nejjednoduššími, kdy kandelábr nese pouhou jednu lucernu. Jednoduchých kandelábrů s jednou lucernou jsou v Praze stovky. Tento je na Karlově mostě. Jednoduchý kandelábr na Karlově mostě. Mnoho luceren je připevněno jen ramenem ke zdi domu. Jako tento v Hroznové ulici na Kampě. Kandelábr nesoucí elektrické osvětlení s prvky secese na Mostě Legií. Reliéfní výzdoba kandelábru na Mostě Legií. Kubistický kandelábr od architekta Emila Králíčka na Jungmannově náměstí. Unikátní osvětlení z let 1911–1913 je jediná kubistická pouliční lampa svého druhu na světě. Byla součástí projektu Adamovy lékárny, za kterou se nacházela. Světlo ve Františkánské zahradě. Světlo ve Františkánské zahradě. Dvouramenný kandelábr v Nerudově ulici. Dvouramenný kandelábr v Nerudově ulici. Dvouramenný kandelábr nad malostranskými střechami na rampě u Pražského hradu. Osvětlení Čechova mostu. Kandelábry na Národní třídě nesou dvě elektrická svítidla pro vozovku a třetí pro část chodníku. Tříramenný kandelábr s plynovým osvětlením v Železné ulici. Tříramenné kandelábry s plynovým osvětlením v Železné ulici. Novorenesanční kandelábr u Národního divadla. Detail novorenesančního kandelábru u Národního divadla. Kandelábr na Malostranském náměstí. Čtyřramenný kandelábr na Dražického náměstí na Malé Straně vznikl společnou prací sochaře Eduarda Veselého a arch. Aleše Linsbauera v r. 1867. Litinový sokl zdobí čtveřice ženských postav v antikizujícím rouchu, provedených ve vysokém reliéfu. Vlastní osvětlovací lucerny jsou připevněny ke kanelovanému sloupu s korintskou hlavicí. Kariatida - socha ženy s nosnou funkcí, například podpírající balkon nebo jako v tomto případě ramena kandelábru. Pětiramenný kandelábr před Vinohradským divadlem. Začátkem 20. století je navrhl architekt divadla Alois Čenský. Osmiramenný kandelábr v Loretánské ulici na Hradčanech je jeden ze dvou dochovaných v Praze. Byl odlit v Komárovských železárnách roku 1865 podle návrhu architekta Alexeje Linsbauera (1838-1895) a sochaře a řezbáře Edvarda Veselého (1817-1892). Ze čtvercové kamenné základny, osazené litinovým znakem Prahy,vychází litinový válcový tubus zdobený ženskými figurami. Dále pokračuje kanelovaný sloup, který nese 8 velmi zdobných ramen. Vlastní lucerny jsou šestiboké, původně plynové. Byly osazeny motýlovým hořákem, který pro malou účinnost nahradilo Auerovo žhavicí svítidlo „tzv. punčoška“. Na spodní části ramene jsou rostlinné motivy, horní část zdobí draci. Osmiramenný kandelábr na Hradčanském náměstí byl stejně jako předcházející odlit v Komárovských železárnách roku 1865 podle návrhu architekta Alexeje Linsbauera a sochaře a řezbáře Edvarda Veselého. Pět tun vážící kandelábr je vysoký 8,5 metru o průměru 4 metry. Zdobení tvoří čtyři ženské postavy v rouchu s vysokým reliéfem, nad nimiž je osm novobarokních ramen se svítilnami. V roce 2005 byl kandelábr na Hradčanském náměstí zrekonstruován a byla na něj instalována nová technologie plynového osvětlení. Nejvýše vyčnívá novorenesanční sloup s alegorickou postavou Prahy. Čtyřramenný kandelábr u Rudolfina na Náměstí Jana Palacha. Kandelábry před Rudolfinem s dvěma prstenci osmiramenných lamp, na jejichž vrcholu balancují okřídlené Viktorie.