VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zůstává ve hře o dostavbu Městského okruhu více variant?

Pražští zastupitelé schválili začátkem listopadu drtivou většinou hlasů zakázku za 344 milionů korun. Její podstatou je výběr projektanta pro přípravu poslední, severovýchodní části vnitřního silničního okruhu. Stavba se bude projektovat ve verzi připomínající „dálnici ve městě“, s přibližně polovinou trasy v tunelech. Variantu, která se lidově přezdívá Blanka 2, podporuje i většina opozičních politiků. Naopak zastupitelé a radní z koaliční Strany zelených dlouhodobě prosazují, aby šanci dostala i alternativní a levnější verze dostavby – tzv. duální, se dvěma větvemi a s využitím stávajících komunikací.

20.11.2017
SDÍLEJ:

Městský okruh - křižovatka U Kříže.Foto: www.mestskyokruh.info

VÁCLAV NOVOTNÝ předseda klubu zastupitelů TOP 09 a nezávislých - NEVáclav Novotný
Posledních několik měsíců jste kritizovali koalici za to, že kvůli výhradám Zelených „blokovala“ projekt k dostavbě okruhu, přestože mohla počítat s podporou opozice. Je ale půlroční zdržení takový problém vzhledem k tomu, že se bude stavba připravovat a realizovat mnoho let?
Bezesporu je každé zdržení problém. Je totiž zřejmé, že jistá část koalice pracuje na tom, aby to nebylo vůbec. Vidíme to i u vnějšího okruhu, u stavby 511, kdy paní radní Plamínková vydává stanoviska, která komplikují samotnou realizaci. Je navíc pravda, že kolaudace vnitřního okruhu je podmíněna tím, že vůbec vznikne okruh vnější. Máme dojem, že Zelení a STAN tomu kladou další a další překážky s cílem to prodloužit až k úplnému nebytí. Ten půlrok je problém, protože podle nás má ta stavba být alespoň z administrativního hlediska dokončená co nejrychleji.

Před hlasováním zastupitelstva padala i z vašich řad ostrá kritika na adresu Strany zelených. Místy jsem z toho měl pocit, že se pravice snaží líčit Zelené trochu populisticky jako „ekoteroristy“. Oni ale přece jen opakují, že je dobré u stavby za desítky miliard zvažovat alternativy. A varují před zájmy „betonářské lobby“, pro kterou je schválení nákladnější verze bez diskuze ideální. Co říkáte na tyto výhrady?Nám zase připadá podivuhodné, že Zelení preferují u většiny staveb tunely – příkladem budiž plán vlaku na letiště, kde je právě nutnost tunelu důvodem k prodlevám. A ta jediná stavba, která má být v tunelech z podstaty věci, tak tu chtějí po povrchu, ačkoliv je to těžká invaze do života městských částí, kterých se to týká. Nicméně koalice to celé staví jako něco, čemu bránil jeden z koaličních partnerů, totiž Zelení. Za zdržení ale nese odpovědnost celá koalice. Nechali se zatlačit do té situace, byť měli komfortní podporu opozice a byli si toho dobře vědomi.

Jak reálná je v tuto chvíli podle vás realizace tzv. duální varianty dokončení okruhu? Třeba podle opozičního zastupitele Profanta už „duál“ není vzhledem k vysokému rozpočtu schváleného projektu plnohodnotnou konkurencí.Jasným favoritem je teď „neprovizorní řešení“ a je to tak správně. Tzv. duální varianta se zrodila v minulém volebním období, kdy se zdálo, že má Praha málo peněz. Dofinancovávala se Blanka a metro A. Teď městu přebývá na účtech přes 20 miliard, protože už tři roky neinvestuje prakticky vůbec. Je zřejmé, že tzv. duál bylo nouzové řešení – jak to udělat, aby vůbec nějaký okruh vznikl. A je také zřejmé, že to není řešení adekvátní – zejména pro ty městské části, kterých se to týká nejvíc. Praha 3 i Praha 9 proti duálu ostře protestovaly. Teď to město může vyřešit „gruntovním způsobem“ a podle nás je to tak správně.

Jaké jsou vaše osobní zkušenosti s funkcí pražských silničních tunelů, ať už z hlediska řidiče nebo spolujezdce? Funguje to dobře. Samozřejmě to má nějaké dopady ve smyslu, že se zkomplikovala dopravní situace v Praze 6. Ale v principu, z celkového pohledu, to funguje dobře.

PETRA KOLÍNSKÁ náměstkyně primátorky pro územní plán a rozvoj -  SPÍŠE ANO
Petra Kolínská.

Proč jste jako zastupitelé Zelených respektive Trojkoalice po měsících otálení zvedli ruku pro nákladný projekt „tunelové varianty“, který je podle mnohých názorů předstupněm samotné stavby? Podlehli jste nakonec přesile v koalici?
Trojkoalice podporuje dokončení Městského okruhu a harmonogram dalších prací vychází z dohody v koalici. Teď hledáme zpracovatele projektové dokumentace, a to není
v rozporu s úpravami projektu, které považujeme za prospěšné pro všechny obyvatele města. Město se vyvíjí a trvat na řešení navrženém před více než dvaceti lety znamená
ignorovat technologický pokrok i změny v dopravní poptávce.

Jak reálná je v tuto chvíli podle vás realizace tzv. duální varianty dokončení okruhu?Před podpisem smlouvy na zpracování projektové dokumentace pro konkrétní trasu bude rozhodnuto o variantách. To je jediný logický postup, a takto je připravováno i zadávací řízení.

Pokud zvítězí ta nákladnější a dnes favorizovaná varianta s více tunely, co budete jako Zelení u té stavby nejvíce prosazovat? Před hlasováním zastupitelstva jste zmínila např. nízkoemisní zóny nebo zavedení mýta, které jsou v podmínkách posudku EIA. Z něj ale na druhou stranu nemusí plynout právně závazná povinnost…Nechceme opakovat chyby, které vidíme u tunelu Blanka. Kolony aut před a za tunelem, neprovázanost s linkami MHD, zbytečně široké komunikace přímo nad tunely – to vše tuto obrovskou investici zbytečně znehodnocuje. Podmínky EIA pro poslední část okruhu jsou závazné a právně vymahatelné. Nedovedu si představit, že by je někdo zlehčoval, či dokonce nerespektoval.

Sporným bodem je i případné rozmístění parkovišť P+R podél okruhu. Jaký je váš pohled na ně?Záchytná parkoviště musí být na okrajích města a navázána na kapacitní kolejovou dopravu. Takto to máme schváleno ve strategickém plánu a je to i závazný požadavek EIA – tedy souhlasného stanoviska úřadu, který odpovídá za to, že městský okruh nezničí prostředí, ve kterém žijeme.

Jaké jsou vaše osobní zkušenosti s funkcí pražských silničních tunelů, ať už z hlediska řidiče nebo spolujezdce? Převažují negativa nebo pozitiva?Tunely nepochybně zatraktivnily některé cesty autem, ale ulice Malé Strany i Prahy 6 jsou pořád plné aut a mnoha lidem se podmínky k bydlení zhoršily. Z toho si musíme vzít poučení při přípravě poslední části městského okruhu.

Autor: Redakce

Nahravá se anketa
20.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nová expozice Medonosné rostliny a včely v botanické zahradě.
4

Novou interaktivní expozici v botanické zahradě představí Medový den

Nemocnice Na Františku.
13

Ředitel Nemocnice Na Františku končí, na svou funkci rezignoval

Primátorka Krnáčová: Investice do školství jsou nejvyšší od roku 2011

Celý letošní školní rok se Pražský deník ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy ptal studentů, co je nejvíce trápí, co je zajímá a co by mohlo být na jejich škole či v Praze lepší. V létě budeme naopak přinášet reakce magistrátu na problémy tížící studenty. Dnes se zaměříme na oblast investic do pražského školství.

Pražští veterináři letos našli závady u pětiny prodejců na farmářských trzích

S rychlým nástupem jara se inspektoři Státní veterinární správy působící v Praze zaměřili také na kontrolu prodeje potravin na farmářských trzích. Konkrétně šlo o živočišné komodity jako jsou maso, ryby, masné a rybí výrobky, vejce, mléko a mléčné produkty či med. 

Přes Prahu se opět přehnala bouřka s krupobitím. Problémy mělo i letiště

/VIDEO/ Páteční výstraha před silnými bouřkami meteorologů tentokrát byla přesná. Kolem poledne se silný déšť doprovázený větrem a kroupami prohnal Prahou. Ve srovnání se středečním řáděním počasí teď nezpůsobilo takové škody. Největší problémy podle všeho zaznamenali obyvatelé Prahy 6. Na chvíli se omezil dokonce provoz na Letišti Václava Havla.

Potyčka v Zemanově štábu byla přestupkem, vyhodnotila policie

Potyčku, která se v lednu tohoto roku odehrála v pražském Top Hotelu po prezidentských volbách, vyhodnotila policie jako přestupek proti občanskému soužití. Věc bude řešit správní úřad v Praze 4. Výjimkou je počínání podnikatele Karla Slezáka, který v únoru zemřel a policie jeho případ odložila. V pondělí o tom informovala média policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT