„Bylo to na žádost Ředitelství silnic a dálnic,“ sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. Řízení trvalo třináct a půl roku.

Postup státních silničářů překvapil zástupce spolku Děti Země. „Je pro nás velkou záhadou, proč to investor nakonec vzdal a co tedy bude dál,“ komentoval předseda spolku Miroslav Patrik. Tvrdí, že bez pravomocné výjimky nelze stavět.

Vizualizace dálnice D52. Ilustrační foto.
Dostavba dálnice na Vídeň: čtvrt století bez posunu a přibývají další komplikace

Podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Davida Fialy ale nemá řízení žádný přímý dopad na aktuální přípravu D52. „Proces se dostal až do soudního přezkumu zejména proto, abychom poznali argumenty nevládních organizací a názor soudu a mohli to využít při novém a v jiných obdobných řízeních na D52,“ vysvětlil.

Příprava stavby podle Fialy dál pokračuje. „V létě jsme dokončili aktualizaci dokumentace pro územní rozhodnutí, v srpnu obeslali dotčené orgány. O novou výjimku, o kterou se vedl letitý spor, požádáme v říjnu,“ doplnil.

Parkování v ulici Veveří.
Chodci v úzkých. Podívejte se, kolik centimetrů na ně ve Veveří zbylo

Mikulovský starosta Rostislav Koštial zůstává při dostavbě D52 optimistou. „Ředitel Fiala mě ujistil, že projekt bude pokračovat. Věřím, že v roce 2021 by mohli začít s obchvatem Mikulova,“ poznamenal. Právě tato část je v přípravě nejdále.

Dotčená část D52:
* trasa: Pohořelice – Nová Ves
* délka trasy: 3,1 kilometru
* problém: povolení výjimky k zásahu do biotopu 29 zvláště chráněných druhů živočichů
* zahájení stavby: 2023 (odhad)
* provoz: od 2026 (odhad)

MICHAL HRABAL
KAROLÍNA LUNDOVÁ