Radnice třetí městské části ale řidičům letos příliš neuleví. Všechny tři projekty na výstavbu podzemních garáží jsou totiž zatím ve fázi projednávání a radní je považují za běh na dlouhou trať.

„V současné době si necháváme zpracovat studii vlivu na životní prostředí,“ řekl Zdeněk Fikar z územního odboru radnice.

Doplnil, že vůbec není jasné, jestli nakonec podzemní garáže na Žižkově vzniknou. Náměstí Jiřího z Poděbrad, Škroupovo náměstí a Ondříčkova ulice se totiž už nyní potýkají s poměrně velkým hlukem převyšujícím normy dané hygienou a výstavba by ho ještě zhoršila.

Už nyní se proto objevily protesty místních. Lidé žijící poblíž Škroupova náměstí dokonce založili občanské sdružení.

Pokud by přece jen garážím nestálo nic v cestě, za pár let by na náměstí Jiřího z Poděbrad mohlo kryté stání využívat 420 řidičů a v Ondříčkově ulici 150. Na Škroupově náměstí se kapacita podle projektů pohybuje mezi 160 a 200 vozy.

„Možná by stačilo, kdyby se mohlo parkovat ve vnitroblocích u domů. Jsou vesměs nevyužité, a lidem by to určitě ulehčilo,“ řekla Romana Luxová, která bydlí poblíž náměstí Jiřího z Poděbrad. S takovým nápadem ale radnice nesouhlasí.

„Bylo by to jedno z nejrazantnějších řešení a zasáhlo by do životního prostředí. Stačí, že musejí místní snášet hluk z oken, co mají do silnice. Jediné řešení by byly garáže pod zemí, do nichž by se vjíždělo tunelem, ale to je až příliš nákladné,“ objasnil Fikar.

Naštvaní jsou zejména obyvatelé Lucemburské. Těm totiž začala parkovací místa před domem ještě ubývat. Soukromý investor na ulici vysadil stromky a kolem nich upevnil ohrádky. Podle místních jsou ale zbytečně předimenzované. „Rabátka jsou obří, nikde jinde jsem taková neviděla, nechápu to,“ říká Daniela Kotová.

Jarmila Vališová z odboru životního prostředí sice připomínky místních chápe, ale jak před časem uvedla, prostory pro zakořeňování dodržují předepsané normy. Rabátka v jiných částech Žižkova podle ní požadovaná minima nesplňují.