Cestovky mají totiž již jen pár dnů na to, aby se s klienty dohodly na náhradě zájezdů za ty, jež se loni od 20. února do konce srpna nemohly uskutečnit kvůli koronaviru. Na základě speciálního zákona zvaného lex voucher na ně mají jejich zákazníci nárok do konce srpna. Těm, kteří si náhradu nevyberou, potom musí do dvou týdnů jejich zaplacené peníze vrátit.

Zákon měl pomoci cestovním kancelářím překonat období, kdy se kvůli koronaviru nesmělo cestovat. Různě znevýhodnění zákazníci ale mohli poukaz odmítnout, týkalo se to například lidí starších 65 let, zdravotně postižených, nezaměstnaných, rodičů na mateřské anebo rodičovské dovolené či samoživitelek.

Další vlastní vouchery mohly svým klientům vydávat i jednotlivé cestovní kanceláře, ovšem výhradně se souhlasem zákazníků. Na tyto poukazy se již zmíněný termín ukončení platnosti nevztahuje, protože záleží na tom, na jakých konkrétních podmínkách se cestovka s daným klientem dohodla.

Ztráta peněz nehrozí 

Lidé se ale nemusí bát, že by snad o své peníze v září přišli. Cestovní kanceláře jsou totiž pojištěné proti úpadku, takže i kdyby peníze vyplatit nemohly, zákazníkům poukazy proplatí pojišťovna. Štěpán Landík z ERV Evropské pojišťovny odhaduje, že celková suma za zrušené zájezdy dosahuje asi 2,4 miliardy korun.

InfografikaInfografikaZdroj: DeníkNěkteré velké cestovní kanceláře na vypršení platnosti voucherů nečekaly, a začaly klientům vyplácet peníze již dříve. „Vztah s klientem budujeme na vzájemné důvěře, a proto jsme se rozhodli vyplácet peníze ještě před zákonem danou lhůtou,“ řekl Deníku Petr Kostka, mluvčí EXIM Tours.

Tato kancelář je spolu s cestovkami Fischer, Nev-Dama či portálem e-Travel součástí skupiny DER Touristik Eastern Europe, která vydala vouchery v řádu vyšších stovek milionů korun. „Zhruba 60 procent z nich klienti uplatnili při nákupu nového zájezdu,“ řekl Deníku mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. Kancelář již od června obesílá držitele zbývajících voucherů a těm, kteří již zájezd nechtěli, již posílá peníze. „Od konce června jsme klientům poslali přes 300 milionů korun,“ uvedl Bezděk.

Zbývajících asi 150 milionů korun hodlá cestovka rozeslat do konce srpna.

Písemná žádost

Menší cestovní kanceláře ale často nemají dost zaměstnanců, aby vše v termínu zvládli. Prezident Asociace cestovních kanceláři Roman Škrabánek proto lidem doporučuje, ať vouchery ještě využijí. Jinak by si měli napsat písemnou žádost o vrácení peněz.

„Důležité je, aby uvedli aktuální platební údaje, kam má cestovní kancelář zaplacenou částku vrátit,“ řekl Deníku Škrabánek. Doporučuje jim trpělivost. „Pokud se sejde větší množství žádostí o proplacení poukazů, tak budou cestovní kanceláře potřebovat na jejich vyřízení určitý čas,“ dodal.