Nezvykle bouřlivé zasedání zažili ve čtvrtek městští zastupitelé.

Asi pětistovka umělců protestovala na Mariánském náměstí před budovou Nové radnice.

Přišli v černém a někteří v rukou drželi transparenty s nápisy „Vítejte v Richterlandu,“ „Omluvte sníženou kvalitu kultury,“ „ODSouzeni k likvidaci“.

Před jedenácti dny totiž zástupci kulturní obce předali vedení metropole petici, ve které vyjadřují zásadní nesouhlas s tím, jak město rozdělilo kulturní granty.

Třináct a půl tisíce podpisů

„Jsem spokojen, protože petici podepsalo 13,5 tisíce lidí. To jsme nečekali. Radní Richter nás totiž označuje za malou skupinku lobbistů,“ sdělil Deníku Jakub Špalek, ředitel Divadla V Celetné a mluvčí petičního výboru.

Signatáři petice žádali oddělit podporu neziskového sektoru od podnikání v kultuře, zrušit plošnou dotaci na vstupenku, což navyšuje o zisky podnikatelům, zachovat kontinuitu ověřených kulturních činností ve víceletých grantech.

„Je nutné urychleně řešit krizovou situaci hrožených subjektů, kterými jsou divadla Archa a Semafor, Divadlo bratří Formanů, Divadlo v Celetné, Alfred ve dvoře, Galerie kritiků a Futura, festival Tanec Praha, Dny evropského filmu a Maratón soudobé hudby,“ vyjmenoval petiční priority Špalek.

Hesla na transparentech

Vítejte v Richterlandu
Omluvte sníženou kvalitu kultury
ODSouzeni k likvidaci
Dodržujte kulturní politiku
Ukradená kultura
Páni radní, jste tu na chvíli, kultura napořád
Kultura není showbyznys
Stop diktátu kritiků

Neznámá petice

Zastupitelé petici nazvanou Za Prahu kulturní zařadili na program jednání a dali prostor přítomným umělcům, aby se vyjádřili.

„Nechápu, jak mohou zastupitelé projednávat petici, když se s jejím obsahem za deset dní nebyli schopni seznámit,“ podivil se Václav Petrmichl z petičního výboru.

Nerovné podmínky

Vladimír Just, člen grantové komise, kritizoval, že město nedalo na víceleté granty ani korunu, přitom se o ně přihlásilo 40 subjektů. „Kromě toho nám bylo řečeno, že na dotace na vstupenky se nesmí sáhnout, byl to čistě politický zájem. Takové rozhodování grantové komise není možné považovat za svobodné,“ dodal Just s tím, že veřejné peníze jsou na podporu zahraničních turistů, kteří chodí například do Muchova muzea.

Proti protestujícím se včera vyjádřil Petr Kratochvíl, spolumajitel Divadla Ta Fantastika. „Podnikat v kultuře v této zemi je obtížní věc. Trh je pravidelně nabouráván, protože některá divadla, konkrétně Fidlovačka, dostávají ročně 9 a více milionů korun. Současný grantový systém není špatný, ale dá se na něm pracovat,“ poukázal na přetrvávající nesrovnalosti Kratochvíl.

O co jde? Změnil se grantový systém

Na podzim loňského roku radní pro kulturu Milan Richter změnil grantový systém. O kulturních dotacích v minulosti rozhodovala komise složená z třinácti lidí, jimiž byli politici, úředníci a odborníci z kulturní oblasti. Ti ale měli v komisi menšinu.

Richter proto komisi sestavil z dvanácti odborníků a jednoho zastupitele a pro letošek stanovil čtyři pilíře, podle nichž se měly granty udělovat. První skupina, dotace na vstupenku, se stala nejvíce kritizovanou, protože přidělovala peníze i komerčním subjektům, které dříve granty nedostaly. Letos o granty požádalo sedm set subjektů. Komise rozdělila 208 milionů korun, v loňském roce byla částka určená pro granty 183 milionů korun.

Grantový systém pro dotace na pražskou kulturu.
Čtyři pilíře pro rozdělení
Skupina 1: dotace na vstupenku - 50 milionů korun
Skupina 2: podpora umělecké činnosti subjektů, projektů prezentace pražské kultury v zahraničí, projektů mezinárodní spolupráce a projektů neprofesionálního umění - 43,1 milionu korun
Skupina 3: podpora studentů uměleckých škol, mladých a začínajících umělců, uměleckých souborů dětí a mládeže - 27,3 milionu korun
Skupina 4: víceleté granty - 19,6 milionu korun

Radní neodstoupí

Yvona Kreuzmannová externí poradkyně ministra kultury a členka grantové komise navrhla, aby se odborníci se zástupci města znovu sešli u jednacího stolu a snažili se oddělit podporu podnikání v kultuře a podporu neziskového sektoru.

Podle radního pro kulturu Milana Richtra přišli včera protestovat hlavně umělci, kteří čerpají 430 milionů korun z rozpočtu města a bojí se obhájit svoji uměleckou hodnotu. „Kdo nedostává od města ani korunu, tu není,“ sdělil Milan Richter, při jehož vystoupení u řečnického pultu skandovalo obecenstvo„odstoupit“. Richter ale odstoupit nehodlá.

Zastupitelé nakonec vzali petici na vědomí a po více než dvouhodinovém projednávání odsouhlasili vznik Poradního sboru primátora.

Co také zaznělo v zasedací síni

Milan Richter (ODS), radní pro kulturu: Nejde vám o umění, ale o peníze. Nehandrkujte se o to, peněz máte dost!
Tomáš Chalupa (ODS), zastupitel: Hlas a právo musí být stejné pro všechny.
Vladimír Just, člen grantové komise: Veřejné peníze jdou na podporu Muchova muzea, černých divadel a podobných opičáren v Karlově ulici. Není to dotace pro Pražana, ale pro zahraničního turistu. Odmítám pracovat v takové grantové komisi a zároveň odmítám, aby se radní Richter odvolával na nesvobodná rozhodnutí grantové komise.
Petr Kratochvíl, spolumajitel Divadla Ta Fantastiky: Děkuji panu Richtrovi za odvahu s vámi křiklouny, kteří pořád něco chtějí vejít do diskuze. Já založil divadlo, abych se jím živil, ne abych se zadlužoval.
Václav Petrmichl, člen petičního výboru: Chci, aby rozhodnutí zastupitelů byla odvážná a mravná.
Pavel Žďárský (ODS), zastupitel: Kolega Richter by si zasloužil pochvalu za to, co tady dělá. Kdo rozhodne o tom, jaká je kulturní hodnota projektů? Teď se ukazuje, že odborníci jsou takoví a makoví.
Jiří Witzany (SNK-ED), zastupitel: Nehlasoval jsem pro grantovou politiku. Ptám se, kde byli zástupci kulturní obce, když se granty schvalovaly? Přitom bylo jasné, že peněz bude málo.
Ondřej Pecha, předseda grantové komise: Divadlo Archa před čtyřmi lety dostalo od města 80 milionů korun a skončilo v mínusu. Jak máme řešit situaci takových subjektů, které nejsou schopny vyjít s osmdesáti miliony a teď patrně nevyjdou ani s šedesáti miliony? Ptám, zda je toto divadlo životaschopné.

Podepsali jste petici Za Prahu kulturní? Pokud ano, proč?

Marta Issová
Hlásím se ke všem bodům petice, kterou jsem podepsala. Dotace na vstupenku se musejí zrušit a je nutné změnit celý systém rozdělování grantů, protože tak, jak je navržený, není vůbec průhledný. Je nutné, aby menšinové věci fungovaly a byly podporovány.

Táňa Fischerová
Samozřejmě jsem petici podepsala. Plošné rozdělování peněz na podporu prodaných vstupenek je nesmyslné a jsem zásadně proti tomu. Navíc se tyto peníze rozdělovaly i na základě čestného prohlášení. Vůbec se nedefinovaly podmínky, za jakých mohou být dotace na vstupenku přiděleny. Mnohé subjekty nesplnily akreditace, které byly pro přidělení dotací na vstupenky podmínkou, a přesto peníze dostaly.

Janek Ledecký
Petici jsem nepodepsal. Tleskám snaze magistrátu přinutit manažery neziskových organizací odpovědně hospodařit. Dvacet let po revoluci je kultura poslední oblast, kde protékají obrovské částky systémem socialistického chozrasčotu. Více než devadesát procent lidí, kteří petici podepsali, se k problému hospodaření divadel v životě nedostali blíž, než přes výplatní pásku nebo při placení útraty v divadelním baru. Tihle herci jsou pro petici zneužíváni, dostali jedinou informaci, že jim město sebere divadlo, a to je lež.

Kateřina Macháčková
Petici Za Prahu kulturní jsem podepsala a zásadně nesouhlasím s tím, aby se dotovaly prodané vstupenky. To se musí úplně zrušit. Navíc se v systému grantů musí výrazně oddělit podpora neziskového a komerčního sektoru. Hlavní je, aby se systém financování kulturních grantů stal transparentním, což se dosud není.

Jakub Špalek
Podepsal jsem, kromě toho jsem také mluvčím petičního výboru. Nelíbí se mi systém financování pražské kultury a také to, že některé významné akce jsou ve financování úplně pomíjeny. Navíc se peníze musejí rozdělovat tak, aby to neodporovalo evropským zákonům, což se děje. Upozornil na to také ministr financí, když poslal dopis primátorovi.

(eis, kec)