Spory kolem rozdělování peněz na kulturu se dočkaly dalšího pokračování. Šest z osmi divadel, které mají být do konce letošního roku transformovány na obchodní firmy, v úterý 11. března odmítlo podmínky hlavního města. Bojí se, že je přeměna připraví o peníze.

„Síť veřejných kulturních institucí je transformací ohrožena. Do dnes nemáme od Prahy odpovědi na to, zda hodlá zachovat síť divadel veřejné služby, jak bude definována, zda existuje rozbor jejího současného stavu nebo její vize do budoucna,“ upozornil za Švandovo divadlo na Smíchově jeho ředitel Daniel Hrbek.

Spolu s dalšími pěti divadly reagoval na záměr Prahy navázat na transformaci Archy, Semaforu a Činoherního klubu a převést v obchodní společnosti dalších osm pražských divadel. Místo obecně prospěšných společností nebo neziskovek by se z nich měly stát obchodní společnosti. Například s ručením omezeným.

Město by tímto krokem od divadel odstřihlo své vlastnické vazby a peníze by udělovalo všem divadlům pouze prostřednictvím grantů.

Magistrát: Narovnání podmínek

Podle magistrátu by transformací došlo k narovnání podmínek pro všechna pražská divadla. „Díky této změně se systém zvětší na zhruba 480 miliónů korun ze současných 208 miliónů, které rozdělí odborníci v grantové komisi. Divadla zároveň získají větší nezávislost a tvůrčí svobodu,“ uvedl radní pro kulturu a památky Milan Richter a dodal: „Do jisté míry chápu, že se divadla změně brání. Mají totiž jisté své peníze, bohužel ale i na úkor ostatních. Po transformaci ale o ně nepřijdou, jen budou muset jednou za čtyři roky obhájit své projekty v umělecké soutěži před odborníky. Právě to je ale hnacím motorem kvality.“

Divadla: Existenční problémy

Šest divadel s ním ale nesouhlasí. Podle nich by jim tímto krokem peněz nepřibylo, ale naopak ubylo, protože by se peníze rozdrobily mezi divadla s veřejnoprávní službou a soukromé podnikatele. To by mohlo ohrozit dosavadní tvorbu Ypsilonky nebo divadel V Dlouhé, Na Zábradlí, Pod Palmovkou nebo Švandova divadla.

Kromě existenčních problémů ale může podle ředitelů divadel hrozit i to, že z transformovaných institucí by mohl být převeden majetek na jiné než kulturní účely. „Kromě příspěvkové organizace je jediná právní forma, a to je obecně prospěšná společnost, která zaručuje, že pokud se změní poslání divadla, bude veškerý majetek vrácen městu a to město jej bude moci využít pouze na stejnou činnost. To u ostatních právních subjektů nelze zaručit,“ upozornila ředitelka Divadla Na Zábradlí Doubravka Svobodová. Východiskem může být je sestavení pracovní skupiny, která by se jejich podněty zabývala.

Za pravdu divadlům dala také Herecká asociace, Iniciativa pro kulturu, někteří dramatikové nebo již transformovaná divadla.

„Rozvrátit zralý fungující soubor je škoda. Pro mě jako autora z toho vyplývá, že se napříště se svými novými hrami nemám kam obrátit,“ vzkázal dramatik Milan Uhde.

Problémy po transformaci

„Rok od roku dostáváme míň peněz. V tuto chvíli jsme v situaci, kdy nám hrozí, že v roce 2013 dostaneme poslední podporu z Prahy 6. Problémem všeho je, že podmínky, které byly při transformaci nastaveny, se mění,“ uvedla Eva Měřičková, ředitelka Dejvického divadla, jehož transformace z příspěvkové organizace městské části Praha 6 na obecně prospěšnou společnost byla završen v červnu 2004. S problémy se po transformaci potýká také divadlo Archa a Semafor.

Situace kolem grantů je nepřehledná již několik měsíců. Kvůli problémům se systémem rozdělování musela Praha nakonec jejich přidělování pozastavit. Posléze ustavila nový systém i novou grantovou komisi. Ministerstvo financí zase mezitím urovnalo hrozící arbitráž spolumajitele divadla Ta Fantastika Petra Kratochvíla.Pražský deník o dohodě informoval ZDE.

Přidělení grantů rada hlavní města projednala 11. března, zastupitelé je budou schvalovat 27. března.

Dotace na vstupenku

Divadlo Alfred ve dvoře: 57 772 Kč
Strašnické divadlo: 167 983 Kč
Divadlo v Celetné: 40 532 Kč
Divadlo bratří Formanů: 198 687 Kč
projekt Staré purkrabství: 9559 Kč
Divadlo Disk: 160 821 Kč
Gutta Musica: 55 463 Kč
Divadlo Kámen: 26 232 Kč
Divadlo 90 U Valšů: 84 359 Kč

Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy

Transformace: umělci jsou nejednotní

Názory dvou ředitelů

Egon Kulhánek, Hudební divadlo Karlín: Nestavme ultimáta, diskutujme

Je potřeba vést dialog prostřednictvím jednání u kulatého stolu. Máme před sebou další pracovní schůzky. Pokud se mi nebude něco líbit, budu to řešit na nich. Myslím si, že postoj, který zvolili kolegové, to rozhodně nevyřeší.

Někdo nám oznámil záměr a řekl, abychom o něm diskutovali a našli řešení. Kolegové na to odpověděli, že diskutovat nechtějí. Podle mého je ale lepší věci uvádět v dialogu, než je klást jako ultimáta. Nehodnotím stav, zda je řešitelný nebo není. Hodnotím formu komunikace. Spousty věcí, na které jsme poukázali na jednáních, jsou nepraktické a byly vzaty v potaz.

Petr Kracik, Divadlo pod Palmovkou : Jde o hrubé nepochopení divadel

Za transformací vidím především útok na naše peníze, protože hlavní město do nich chce vmísit soukromý sektor. Jde o hrubé nepochopení divadel veřejné služby. Neodlišujeme se způsobem uvádění her nebo herci, ale tím, že přinášíme dramatiku, na které již soukromé subjekty nemohou stačit, protože se jim nevyplatí.

Co se týká příspěvků magistrátu, máme v této chvíli oproti roku 2007 v rozpočtu o 1,5 milionu korun méně. Pokud bychom měli transformovat divadla za podmínek, které navrhuje radní Richter, už by to bylo mínus 2,5 milionu korun. Jestliže bych kvůli tomu musel snížit počet herců, rezignoval bych tím na poslání divadla veřejné služby.