Těm, kteří si letos v Las Vegas na veletrhu CES prohlédnou vystavená auta, se možná může zdát, že nejdůležitější věcí na tomto dopravním prostředku je barva jeho karosérie.

Na doslova hru barev na prezentovaných modelech se můžete podívat do naší fotogalerie.

Doslova přeborníkem v tomto směru je koncepční vůz BMW i Vision Dee. Mnichovská značka se sice snaží v první řadě prezentovat své záměry s novou generací elektromobilů (Neue Klasse), ale běžného návštěvníka pravděpodobně nejvíce zaujme schopnost vozidla měnit svoji barvu. Na výběr je jich 32. Navíc, povrch vozidla je rozdělen na 240 částí. Každá z nich může mít odlišný odstín.

Patřičnou atmosféru můžou navozovat také dosud málo využívané části vozu, jako jsou například boční skla. Na ně lze promítat různé informace i obrázky. Totéž zvládne přední partie.

Nové velké SUV BMW XM
BMW XM působí opravdu monumentálně. I díky elektromotoru má až 748 koní

V podobném duchu uvažovali rovněž tvůrci koncepčního modelu Peugeot Inception. Jde především o technologickou ukázku připravované nové podvozkové platformy STLA Large, která bude využívat osmisetvoltovou elektrickou soustavu a díky baterii s kapacitou 100 kWh umožní vozu dojezd 800 kilometrů, ale současně jde o vyjádření nového směřování značky v oblasti designu i uspořádání interiéru. Třeba volant není fyzicky spojený se zbytkem vozu.

Speciální pasáž věnovali tvůrci tiskové zprávy exkluzivní barvě karosérie. Tato barva se totiž skládá z velmi jemných kovových pigmentů a má jen jednu vrstvu. Stejně jako prosklení se pak celý vůz zbarvuje podle okolního prostředí.

Informace pro okolí jsou pak tentokrát na modelu Peugeot Inception zobrazovány v liště procházející vodorovně přes pás dveří.

ID. Aero se mění na ID. 7

Díky svým barvám hodně pozornost na stánku Volkswagenu na veletrhu poutá také model ID.7. Jde vlastně o produkční verzi na letošní rok připravované elektrické limuzína automobilky z německého Wolfsburgu, ale moc technických údajů o ní zatím zveřejněno nebylo.

Víme tedy prakticky jen to, jak bude vypadat interiér a dost jsme se dozvěděli o technologii použité pro maskovací zbarvení. "Jde o speciální lakování karoserie, díky němuž ID.7 interaktivně svítí. Na povrch karoserie bylo naneseno 40 vrstev laku, které jsou střídavě vodivé a nevodivé. Celkem 22 ploch pod povrchovou vrstvou laku je individuálně napájeno. Tím vzniká elektroluminiscenční efekt, a povrch viditelně svítí. Díky propojení s audiosystémem lze také vizualizovat rytmy rozsvěcováním jednotlivých částí," informovala značka v tiskové zprávě.

Nové ovladače klimatizační soustavy budou vypadat zhruba takto
Lišta pod displejem je slepou uličkou. Škoda se vrátí ke knoflíkům u klimatizace

Kupodivu žádná zmínka o laku nezazněla při informování o nové automobilové značce. Ponese jméno Afeela a jde o společný podnik značek Hondy a Sony. Zatímco prvně jmenovaná se bude starat o pohon, podvozkové díly a konstrukci karosérie, elektroniku si vezme na starosti druhý japonský gigant. Prezentovaný model je sedan, který do určité míry upomíná na již dříve prezentovaný koncept Vision S. Na karosérii není klasické fyzické logo. Nápis Afeela se rozsvěcuje na malém displeji na přídi.

Auto pro zákazníky má být připraveno v roce 2025.