Na začátku zrodu každého nového Superbu Made in Slovakia je tanec více než pětistovky oranžových robotů, kteří k sobě svařují jednotlivé díly, následně výroba pokračuje zavěšením jejich karosérií na předlouhou lanovku a na konci podstoupí hotový vůz náročné třesení na speciální vibrační stolici.

Na to, jak výroba probíhá, se můžete podívat do komentované fotogalerie

Všechny tyto úkony jsem si mohl prohlédnout v obří bratislavské továrně koncernu Volkswagen. Právě tam začaly vznikat první exempláře čtvrté generace vozu Superb.

Zajímavostí spojených s tímto okamžikem je docela hodně. Například to, že původně v montážní hale vznikaly o mnoho kratší vozy Volkswagen Up!, Seat Mii a Škoda Citigo.

Video zachycující současný stav výroby si můžete prohlédnout zde:

Zdroj: Youtube

Kvůli tomu se musela prodloužit jednotlivá pracoviště a současně zmenšit jejich počet. A to přesto, že Superby a Passaty samozřejmě obsahují daleko větší množství dílů než zmíněná městská miniauta.

Interiér je odlišný od toho, který je v novém Kodiaqu
Detaily nového Superbu: Dojem kazí jen vyčnívající rohy přístrojového štítu

V současnosti dělá společnost Passatům Superbům kombi ještě Škoda Karoq. Ten zde montují od roku 2020 a jedná se o výpomoc škodováckému závodu v Kvasinách, který je proto SUV tím hlavním. Prý jich zde celkem vznikne 65 000 kusů. Na konci letošního roku ovšem Karoq místo na lince vyklidí. A na něj se na jaře přesune limuzína Superb.

Společně s Passatem

Výroba Superbu v Bratislavě v číslech:
-montážní hala má rozlohu 21 fotbalových hřišť
-samotná holá ocelová karosérie má u kombi 535 dílů a u limuzíny 506
-prvně uvedená karosérie má hmotnost 436, druhá 429 kg
-během jedné směny se vyrobí 229 vozů
-Z jednoho na druhé montážní pracoviště se vůz posune pod 96 sekundách

Mimochodem, právě v Kvasinách se stále ještě vyrábí třetí generace Superbu. Verzi kombi, která bude na tamější lince k vidění dokonce ještě v dubnu, si můžete stále u dealerů Škody objednat. Verze liftback už v konfigurátoru nových vozů k dispozici není. Montáž posledních kusů skončí s koncem roku s letopočtem 2023.

Možná je ještě třeba vysvětlit, proč se vlastně takováto rošáda s přesunem výroby Superbu do Bratislavy odehrála. Inu proto, že v Mladé Boleslavi se již brzy začne s přestavbou výrobních linek na produkci dalšího elektrického SUV, kterým je Elroq. A tomu musel uvolnit místo Octavia, která pak bude mít od jara příštího roku jako místo svého zrodu právě Kvasiny.

A jelikož je technickým sourozencem Superbu Passat, kterého se pravděpodobně bude vyrábět více než obou verzí škodovácké vlajkové lodi, bylo docela logické, že montáž dostane na starost právě závod v Bratislavě.

„Uvedení nové generace modelu na trh je pro všechny zaměstnance vždy velmi výjimečným okamžikem. A pro nový Superb to platí dvojnásob, protože v rámci takzvaného projektu Beta+ probíhal společný vývoj vozů Škoda Superb a Volkswagen Passat pod vedením značky Škoda. Dobře provedená realizace projektu a přesun výroby modelu Superb do Bratislavy jsou důkazem vysoké dovednosti a odborné znalosti zaměstnanců společnosti Škoda Auto," uvedl Andreas Dick, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast Výroby a logistiky.

Nová Škoda Superb bude mít jen málo přímých konkurentů
Užší, ale delší… Měli jsme možnost projet zatím utajovanou novou Škodu Superb

Všechny verze Superbu budou mít nadále pod kapotou spalovací motor. Nabídka agregátů zahrnuje tři benzinové motory s výkony od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k) a dva naftové motory o výkonech 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Vedle toho nabídka zahrnuje nový plug-in hybridní pohon s čistě elektrickým dojezdem přes 100 km, který je určen výhradně pro verzi kombi, a také mild hybridní verzi – u modelové řady Superb použitou poprvé.