"Jednoznačně vestavby. To je trend nadcházející i příštích sezón. Lidé chtějí mít možnost složit hlavu na cestách na vlastní polštář a navíc ušetřit," říká Jaroslav Vavera, vydavatel časopisu Caravan.

K tomuto závěru dospěl po prohlídce expozic na letošním veletrhu For Caravan na pražském výstavišti Letňany. Výrobců růných boxů nebo konstrukcí, které lze umístit třeba do Škody Octavie Combi a vytvořit v ní tak místo na solidně pohodlné přespání doplněné navíc malou venkovní kuchyňkou a sprchou, je v Česku i v zahraničí poměrně velké množství. 

Na některá zajímavá řešení se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.

Téměř takový komfort, jaký je k dispozici v jednopokojovém bytě, už nabízejí vestavby do klasických plechových dodávek. Obvykle už v nich je pohodlná manželská postel, kuchyňka, jídelní stůl, lednice, záchod se sprchou a obstojně velký zavazadlový prostor. Jenže, jejich cena je obvykle kolem půldruhého až dvou miliónů korun. 

Jinou cestou jde česká firma Fullvans, za níž stojí bývalý úspěšný automobilový závodník Petr Fulín. "Je nám jasné, že kempovací vůz se v průměru využívá tři týdny v roce a během nich se najede přibližně deset tisíc kilometrů. To znamená, že vyrábět obytňák ze zbrusu nové dodávky je zbytečný luxus," říká Fulín. I auto, které již má a sebou třeba dvě stě tisíc kilometrů služby, je pak stále schopné dobře posloužit při mnoha dovolených," argumentuje. Navíc bude ztrácet svoji hodnotu daleko pomaleji než konkurenční produkty, majitelé ušetří rovněž na pojistce.

Proto nabízejí zájemcům přeměnu staršího užitkového vozu značek Citroën, Peugeot, Opel či Fiat s vyšší střechou a delším rozvorem na obytný vůz. Ceny jsou i díky unifikaci dílů podstatně přijatelnější. I s DPH začínají na zhruba 380 tisících korun.

Výstava v Letňanech až do neděle nabízí také možnost porovnání různých typů obytných přívěsů, střešních stanů, kempingového vybavení i kompletních rekreačních velikostí nejrůznějších cenových relací i velikostí. Brány se zavírají až v neděli v 17 hodin. Vstupné činí 240 korun.