V České republice, která je tranzitní zemí, je vliv kamiónů na životní prostředí velmi zřejmý. Naštěstí si to uvědomují také výrobci těžkých nákladních vozidel. Své plány odtajnila i švédská Scania, která je v této sféře vozidel považována za jakousi prémiovou značkou.

Na její modely, které se předvedly při zimním testování na norském polygonu, se můžete podívat do naší fotogalerie.

Na zasněžených silničkách v Norsku jsem měl možnost krátce otestovat také některé typy alternativních pohonů v případě středně velkých i těch největších náklaďáků. Jelikož nevlastním příslušné řidičské oprávnění, mohl jsem se za volantem pohybovat pouze v uzavřeném areálu polygonu v areálu letiště u jedhoho zimního střediska.

A dojmy? Moderní nákladní vozy řidičům řízení hodně usnadňují. K dispozici je už, podobně jako v osobácích, řada elektronických asistentů, kamery a podobně. Přesto jsou zkušenosti a koncentrace řidiče na situaci na vozovce stále nezastupitelné. Například jsem si ověřil, jak by bylo vinou nedostatečné rychlosti snadné uvíznout na sněhu i v relativně malém stoupání.

Eexperti Scanie z hlediska střednědobé budoucnosti věří v současnosti při „ekologizaci“ nákladní dopravy nejvíce bateriovým elektromobilům. „Pouze v jejich případě lze během celého životního cyklu vozidla snížit emise CO2 (při srovnání s podobným dieselovým nákladním vozidlem) o 86 procent,“ vysvětluje šéf programu Pilot Partner Scanie Tony Sandberg.

Jenže, problém je v nutnosti vybudovat robustní síť rychlodobíjecích stanic, což není rozhodně otázka několika měsíců. Během pěti let jich má vzniknout podél evropských dálkových tras celkem 1700. Také v České republice budou k dispozici, byť naše země bude na řadě až ve druhé fázi projektu.

S tím samozřejmě souvisí také vývoj vozidel. Již příští rok si dopravci budou moci pořídit u dealerů Scanie také tahač pro dálkovou přepravu. Bude mít dostatečnou kapacitu baterií, aby zvládl jet s celkovou hmotností 40-60 tun čtyři a půl hodiny a pak se zase během pětačtyřicetiminutové povinné zastávky dobít pro pokračování v jízdě.

Polovina elektrických náklaďáků do konce desetiletí

Letos se pak spustí výroba vozidel pro regionální nákladní dopravu. Tyto automobily budou schopné s nákladem absolvovat vzdálenost až 350 kilometrů.

Městské komunální náklaďáky dostanou menší bateriové pakety s kapacitou buď 165 nebo 300 kWh. V prvním případě mají být schopné ujet 130, ve druhém 250 kilometrů. Jejich hmotnost se příliš neliší od vozidel s konvenčními motory. Verze s menší baterií je o 660 kg těžší a s větší o 1600 kg těžší než nákladní automobil s devítilitrovým naftovým pětiválcem, 150l nádrží na naftu a 47l nádrží na AdBlue,“ uvádí Scania.

Dobíjet je lze výkonem až 130 kW. Varianta s menší baterií se nabije za 55 minut, větší za sto minut.

Jedno z takových vozidel již jsem mohl krátce otestovat v mrazivém počasí na zasněžených silnicích jednoho norského polygonu. Palubní počítač naloženého vozu ukazoval reálný dojezd těsně pod hranicí dvou stovek kilometrů.

Scania hodlá již za tři roky prodávat z celkového vyrobeného množství nákladních vozidel 10 procent na čistě elektrický pohon. V roce 2030 jich pak bude polovina.

Ostatní typy pohonů budou hrát čím dál menší roli, přestože i nyní technici této automobilky pokračují ve vývoji vznětových agregátů (nejnovější verze šestiválce má v porovnání s dřívější verzí nižší spotřebu o osm procent), existují také auta poháněná stlačeným nebo zkapalněným zemním plynem. Lze si pořídit třeba také plug-in hybrid s elektrickým dojezdem šedesát kilometrů, nebo klasický hybrid.

Zatím spíše první pokusy se podnikají s vozidly s pohonem na vodíkové palivové články případně s elektromobily, které se pohybují po speciálních elektrifikovaných cestách a elektřinu pro svůj provoz odebírají z trolejí, podobně jako tramvaje. To jsou projekty, které si žádají specifické skupiny zákazníků.