„Příběh vozu Peugeot 205 je neoddělitelně spjat s osudem Jeana Boillota, člena vedení společnosti Peugeot na konci 70. let. Byl to právě on, kdo v době, kdy společnost procházela obtížným obdobím, přišel s ambiciózním projektem nového malého vozu, který měl být mnohem víc než jen městský vůz. Mělo jít o víceúčelový vůz, který bude stejně pohodlný ve městě i mimo něj, bude schopen přepravit malou rodinu a zároveň bude cenově dostupný… zkrátka vůz, který bude vhodný k jakémukoliv účelu,“ uvádí francouzská automobilka v tiskové zprávě.

Novinka byla v porovnání s dosud vyráběnými vozy Peugeotu zcela jiná. Jak z hlediska designu, ale i technologie a marketingu. Zatímco většinu předchozích modelů Peugeot navrhoval italský karosář Pininfarina, v soutěži na tento vůz zvítězil projekt designérů značky pod vedením Gérarda Weltera. Útěchou pro Pininfarinu pak bylo, že vytvořil alespoň návrh verze kabriolet modelu 205.

U modelu Peugeot 205 Gérarda Weltera se poprvé objevily některé charakteristické prvky, jež se později používaly i na dalších modelech, zejména mřížka chladiče s horizontálními lištami a pás mezi zadními světly. Design interiéru navrhl známý automobilový designer Paul Bracq, který v té době pracoval ve studiu Peugeot.

Z technického hlediska rovněž znamenal Peugeot 205 vstup značky Peugeot do moderní éry. Byl to první vůz značky, který použil u zadní nápravy torzní tyče, aby tak vzniklo více prostoru pro cestující. Byl to také první vůz vybavený novou rodinou motorů XU, zejména XUD7, čtyřválcovým vznětovým motorem o objemu 1 769 cm3 a výkonu 60 koní. Díky tomuto pohonu se Peugeot 205 stal prvním malým francouzským vozem s dieselovým motorem, a především prvním dieselovým vozem, který nabízel výkony odpovídající jeho benzinovým protějškům, ale s mnohem nižší spotřebou paliva (průměrně 3,9 l/100 km).

Tento model také nabízel širokou a rozmanitou nabídku dalších motorů – od 45 po 200 koní – a automatickou převodovku, což byla v té době na trhu vzácnost. Od svého uvedení na trh v roce 1983 byl nabízen se čtyřmi benzinovými a jedním naftovým motorem. V následujícím roce byla nabídka rozšířena o legendární modely GTI a Turbo 16 a také o třídveřovou karoserii. Následovala celá řada verzí, od cenově dostupnějších, jako byl Junior z roku 1986 s „džínovými“ sedadly, až po elegantnější, jako byl Lacoste nebo Gentry.

V motorsportu také legendou

Hned po uvedení na trh získal vůz přezdívku „Sacré numero“ (šťastné číslo“). Reklamy, které ji používaly, byly účinné a velmi dobře odpovídaly své době, jako například slavný spot, v němž je Peugeot 205 ve velmi bondovské atmosféře pronásledován a bombardován na zamrzlém jezeře vojenským letadlem. Reklamu režíroval Gérard Pirès, který o několik let později natočil slavný celovečerní film Taxi, jehož hvězdou byl Peugeot 406.

| Video: Youtube

Mocným nástrojem propagace vozů Peugeot 205 a značky Peugeot byl motoristický sport. V roce 1984 vstoupil Peugeot na popud Jeana Todta s vozem 205 Turbo 16 do hlavní kategorie mistrovství světa v rallye, slavné skupiny B.

Již během první sezóny udělal Ari Vatanen svým vítězstvím ve třech soutěžích rallye silný dojem. V letech 1985 a 1986 získal Peugeot 205 Turbo 16 titul mistra světa v poháru konstruktérů a Timo Salonen (1985) a Juha Kankkunen (1986) titul mezi jezdci. Se zánikem kategorie skupiny B na konci roku 1986 přišel Jean Todt s myšlenkou přihlásit vůz 205 T16 do legendárního závodu Paříž-Dakar.

Výzva byla přijata a naplněna úspěchem: v letech 1987 a 1988 speciálně upravený Peugeot 205 T16 slavný závod vyhrál, nejprve v rukou Ariho Vatanena, poté Juha Kankkunena.

V roce 1998, po dlouhé a bohaté kariéře trvající 15 let, během nichž bylo vyrobeno 5 278 050 kusů, se Peugeot 205 rozloučil. Jeho současným následovníkem je Peugeot 208, který má i elektrickou verzi.

Klíčová data modelu Peugeot 205

- 24. února 1983: uvedení modelu Peugeot 205 v pětidveřové verzi na trh.

- 1984: uvedení třídveřového modelu Peugeot 205 a modelu Peugeot 205 GTI 1.6 105 k, zahájení prodeje vozu Peugeot 205 Turbo 16, první vítězství v mistrovství světa v rallye (Finsko).

- 1985: vítězství vozu Peugeot 205 Turbo 16 v mistrovství světa v rallye (Timo Salonen), v továrně v Mulhouse byl vyroben miliontý Peugeot 205.

- 1986: uvedení modelů Peugeot 205 Cabriolet, GTI 115 a 130 k, Peugeot 205 Turbo 16 se stává mistrem světa v rallye (Juha Kankkunen).

- 1987: Peugeot 205 dostává novou přístrojovou desku, Peugeot 205 Turbo 16 vítězí v závodě Paříž-Dakar.

- 1988: uvedení modelu Peugeot 205 Rallye, druhé vítězství vozu Peugeot 205 Turbo 16 v závodě Paříž-Dakar.

- 1989: uvedení modelu Peugeot 205 Roland Garros.

- 1990: mírná změna designu (blinkry, zadní světla atd.), uvedení modelu Peugeot 205 Diesel Turbo (78 k).

- 1993: ukončení výroby modelu Peugeot 205 GTI.

- 1995: ukončení výroby modelu Peugeot 205 Cabriolet.

- 1998: Peugeot 205 nahrazen modelem Peugeot 206.