Představuje se Audi R10 TDI:

| Video: Youtube

Před čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans v roce 2004 měl tým Audi Sport za sebou trojnásobný triumf s vozem R8, který si dojel pro vítězství v letech 2000, 2001 a 2002, než jej z trůnu v roce 2003 sesadil Bentley Speed 8GT s posádkou R. Capello – T. Kristensen – G. Smith.

V roce 2004 se Audi R8 znovu vrátilo na první místo, stejně jako v roce následujícím, 2005. Jenže v té době už se uvažovalo o tom, co dál. Počítalo se, že vůz s označení R8 už nebude schopný konkurovat ostatním vozům startovního pole kategorie LMP1.

Podle portálu wikipedia už kolem roku 2000 se v Audi diskutovalo o dalších možnostech. Vedoucí oddělení technologie motorů v Audi Sport Ulrich Baretsky se setkal s představiteli Automobile Club de l'Ouest, aby prodiskutovali směr, kterým se budou vytrvalostní závody ubírat v budoucnosti. Během rozhovoru si uvědomil, že padesát procent evropských automobilů na trhu je poháněno dieselovými motory.

Před dvaceti lety dostal projekt zelenou

Během závodu 24 hodin Le Mans v roce 2004 se Baretsky setkal s tehdejším předsedou dozorčí rady Volkswagenu Ferdinandem Piëchem, který dal projektu závodního vozu s dieselovým motorem souhlas. První prototyp motoru spatřil světlo světa na začátku roku 2005.

close Audi R10 TDI. info Zdroj: Wikimedia Commons, Brina Snelson, CC BY 2.0 zoom_in Audi R10 TDI.

V době představení vozu Audi R10 TDI, ke kterému došlo v prosinci 2005 už měl motor údajně za sebou asi 1 000 hodin zkoušek. Motor představoval pro Audi několik unikátních výzev.

Parametry z říše snů

Dne 13. prosince Audi Sport představilo nový závodní speciál s novým motorem TDI. Při prezentaci bylo zdůrazněno, že pohon R10, které se na první pohled příliš neliší od svého předchůdce R8 se zážehovými motory FSI, bude obstarávat motor o zdvihovém objemu 5,5 litru, což je maximum, které předpisy dovolují.

Základní zveřejněné parametry pak byly z říše snů. Nejvyšší výkon přes 478 kW, nejvyšší točivý moment přes 1100 Nm. Bez předepsaných restriktorů by však byly možné ještě vyšší hodnoty. Velikost přenášených sil si vyžádala elektronické omezení výkonu při zařazených nižších rychlostních stupních. Monokokový podvozek byl vyroben z 90 procent společností Audi a z 10 procent společností Dallara.

První jízda a první vítězství v Sebringu

Debut Audi R10 TDI mělo 18. března 2006 v americkém Sebringu při závodě 12 hodin. Hned první ostrou jízdu, jak popisuje portál snaplap, proměnilo ve vítězství, o které se postarala posádka vozu číslo 2, kterou tvořili Tom Kristensen - Rinaldo Capello - Allan McNish, s vozem číslo 2. Vůz číslo 1, který řídili Frank Biela, Emanuele Pirro a Marco Werner, odjel 117 kol a závod nedokončil kvůli problému s přehříváním motoru.

Ulrich Baretzky byl vedoucím technologie motoru Audi Sport. Mezi jeho úspěchy patří vývoj motorů V12, V10 a V6 TDI, používaných v závodních vozech Audi R10, Audi R15 a Audi R18. Ulrich Baretzky také přinesl Fuel Stratified Injection, tedy přímé vstřikování benzínu do Audi R8 (LMP). Dvacet pět let, které hlavní inženýr motoru strávil u Audi Sport, bylo pozlaceno celkem jedenácti vítězstvími v legendárním 24hodinovém závodě Le Mans na Circuit de la Sarthe, plus šesti tituly v Deutsche Tourenwagen Masters a řadou dalších úspěchů se sportovní prototypy, cestovní vozy a sportovní vozy GT. Do důchodu odešel v roce 2020.

Vítězství v Le Mans

V samotném závodě 24 hodin Le Mans, který se jel na okruhu Circuit de la Sarthe ve dnech 17. - 18. června oba vozy Audi R10 TDI excelovaly. Už v kvalifikaci oba vozy týmu Audi Sport Joest zajely nejlepší časy.

Vše šlo dobře. Jedinou neplánovanou zastávku v boxech měl vedoucí vůz, který pilotovali Frank Biela – Marco Werner a Emanuele Pirro, měl před čtvrtou hodinou ranní, kdy se inženýři po potížích s pátým rychlostním stupněm rozhodli vyměnit ozubená kola převodovky.

Vzhledem k tomu, že předpisy již neumožňovaly vyměnit celou záď, jak se to praktikovalo u předchozího typu Audi R8, potřebovali mechanici díky nové konstrukci převodovky na opravu necelých deset minut. Další cenné minuty ztratil vůz vedený Bielou výměnou rozbitého světlometu, při níž se měnila celá přední kapota. Ale ani to nezabránilo tomu, aby se Audi R10 TDI s číslem osm stalo vítězem závodu.

close Pohled na motor Audi R10 TDI. info Zdroj: Wikimedia Commons, Brian Snelson, CC BY 2.0 zoom_in Pohled na motor Audi R10 TDI.

Triumf dovršila posádka druhého Audi R10 TDI, která jela ve složení Rinaldo Capello – Tom Kristensen - Allan McNish, která první čtyři hodiny vedla. Poté podle portálu autokaleidoskop.cz musela zajet do boxů kvůli výměně injektoru na levé straně motoru. Tím se propadla až na šestnáctou pozici.

Ale stíhací jízdou se dokázala propracovat až na konečnou třetí příčku. Navíc ještě po kolizi s jedním z vozů kategorie GT1 došlo v noci k poškození podvozku a poruše turbodmychadla, které bylo nutné vyměnit. Neplánovanou opravou strávila posádka v boxech skoro hodinu. Audi Sport Joest tak patřilo jak první, tak i třetí místo.

Vítězná posádka ze závodu 24 hodin Le Mans 2006 s vozem Audi R10 TDI

close Frank Biela. info Zdroj: Wikimedia Commons, Stahlkocher zoom_in Frank Biela. Posádku vítězného vozu z roku 2006 tvořili německý závodník Frank Biela, rodák z Neuss. Ten se specializoval na závody cestovních a sportovních vozů. Od roku 1990 výhradně jezdil s vozy značky Audi. Závod 24 hodin Le Mans vyhrál celkem pětkrát.

close Emanuele Pirro. info Zdroj: Wikimedia Commons, Morio, CC BY-SA 3.0 zoom_in Emanuele Pirro. Italský jezdec Emanuele Pirro, rodák z Říma, se zkušenostmi z Formule 1. Úspěchy slavil v závodech cestovních vozů a ve vytrvalostních závodech. 24 hodin Le Mans vyhrál celkem pětkrát. Dvakrát vyhrál v ALMS (2001, 2005), dvakrát se stal vítězem 12 hodin v Sebringu (2000, 2007), třikrát vyhrál Petit Le Mans (2001, 2005, 2008), 24 hodin Nürburgring (1989), je dvojnásobným vítězem závodu Macau Guia Race (1991, 1992) a dvojnásobným vítězem Goodwood RAC Historic TT. Zúčastnil se více než 500 oficiálních národních a mezinárodních závodů.

close Marco Werner. info Zdroj: Wikimedia Commons, Martin Lee, CC BY-SA 2.0 zoom_in Marco Werner. Německý závodník Marco Werner, rodák z Dortmundu, 26. dubna oslavil 58. narozeniny, mimochodem osmý jezdec, který dokončil neformální trojkorunu ve vytrvalostních závodech. Poté, co se nepodařilo získat angažmá ve Formuli 1, Werner přešel na závody sportovních vozů a závody cestovních vozů. Vyhrál 24hodinovku v Daytoně v roce 1995 s vozem Kremer-Porsche.

„Jsme velice hrdí na první vítězství se vznětovým motorem. Účastnili jsme se vývoje už od samého počátku," komentoval závod 24 hodin Le Mans Frank Biela. „Náš triumf je bezesporu největším úspěchem v motoristickém sportu v historii Audi AG a je jasným potvrzením hesla Vorsprung durch Technik - Náskok díky technice. Diesel tak dnešním dnem definitivně vstoupil do automobilového sportu. To bylo možné jen díky tomu, že jako vynálezci motoru TDI disponujeme ohromným know-how, z čehož těží hlavně naši zákazníci. Každé druhé Audi dnes pohání turbodiesel," nechal se podle webu autokaleidoskop po závodě slyšet člen představenstva Audi Martin Winterkorn.

Závěrečné kolo 24 hodin Le Mans 2006:

| Video: Youtube

Poprvé nevyhrálo Porsche

Závod v roce 2006 znamenal první vítězství v Le Mans pro sportovní vůz s naftovým motorem při takto významné mezinárodní události motoristického sportu. Závod také podle wikipedie znamenal, že to bylo poprvé, co od roku 1991 ve 24 hodin Le Mans, kdy Porsche, nebo prototyp poháněný motorem Porsche, nevyhrálo alespoň jednu třídu.

Před Audi jelo s dieselem BMW

Audi R10 TDI si s dieselovým motorem připsalo prvenství v prestižním závodě 24 hodin Le Mans, ovšem nebylo prvním, kdo do mezinárodního závodu nasadil monopost poháněný vznětovým motore. První značkou, která úspěšně vstoupila do mezinárodního závodu se závodním vozem s dieselovým motorem bylo BMW, když již v roce 1998 vůz 320d tohoto týmu vyhrál závod 24 hodin na Nürburgringu.


Nahrává se anketa ...

Vítězství v dalších letech a závodech

Úspěch z roku 2006 si posádka Biela – Werner – Pirro zopakovala i v následujícím roce 2007. Vítězný hattrick Audi R10 TDI pak završila v roce 2008 posádka Kristensen – Capello – McNish. Rok 2009 patřil Peugeotu, ovšem dalších pět ročníků 24 hodin Le Mans opět opanovalo Audi. Tentokrát ale už s následníky R10, kterými byly Audi R15 TDI plus, Audi R18 TDI a Audi R18 e-tron quattro. Posádky s Audi R10 TDI byly úspěšné i v americké sérii Le Mans, kde vyhrály tři roky po sobě, tedy v letech 2006, 2007 a 2008.