Metro bude posilovat, provoz vybraných autobusových linek jakbysmet. Tohle počátkem dubna vzkázali cestujícím pražští radní s tím, že schválili změny, které začnou zavádět postupně. Hlavně až napřesrok. První vlaštovky nicméně přifrčí už za pár dní. Klíčový termín? Sobota 29. dubna.

Ilustrační foto.
Pražská integrovaná doprava se rozšíří: na východ i na západ

Přímé napojení na stanice metra Háje se dočkají Lipany 

Pohodlnější cestování by měly nabídnout všechny tři linky metra. Zvláště večer a ve špičkách přibude na vybraných linkách i autobusů. Velké změny čekají organizaci dopravy v oblasti Uhříněvsi, zvláště v lokalitách s novou zástavbou.

Přímého napojení na stanici metra Háje se třeba dočkají Lipany či Benice – a mnout ruce spokojeností by si prý měli například i lidé z Královic nebo Hájku. Zřejmě nejviditelnější změnou se ovšem stane přečíslování všech nočních linek i některých denních, což si vynucuje plánované rozšiřování autobusového spojení metropole s jejím okolím.

Vizualizace stanice metra D.
Praha znovu pořídí změnu územního plánu pro metro D

Naděje i výhrady

Pražský radní pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD) očekává, že změny nejen zlepší komfort pro dosavadní cestující. „Otevírají prostor pro přilákání dalších uživatelů veřejné dopravy do budoucna,"věří. Slyšet však je i kritika. V rámci změn končí v Břevnově autobusová linka 184. Nově bude pendlovat pouze mezi zastávkami Velká Ohrada – Vypich. Podle Ropidu není dostatečně vytížená, a to i kvůli prodloužení metra A do stanice Motol. Dalším argumentem mají být stížnosti obyvatel Stodůlek: autobus k nim přijížděl se zpožděním, a to právě kvůli zácpám na Praze 6.

Změna ale jitří emoce. Se zkrácením linky nesouhlasí vedení šesté městské části, potvrzuje starosta Ondřej Kolář (TOP 09). „Důrazně se ohrazujeme a budeme žádat magistrát, aby přestal obyvatele Prahy 6, a zejména Břevnova, používat jako pokusné králíky," uvedl na svém facebookovém profilu. Přikyvuje i šéfredaktor webu MHD86 Ondřej Matěj Hrubeš. Podle něj byla snaha Ropidu zrušit linku čitelná už poslední dva roky, kdy postupně docházelo k jejímu omezování.

Tramvaj na Palmovce.
Na Palmovce se na šest týdnů změní provoz tramvají

Změny v pražské MHD. Infografika. Zdroj: Redakce

Přečíslování pražských tramvají si vlastně vynutily autobusy ze středních ČechPřečíslování nočních linek tramvají i autobusů v Praze vlastně není složité – a koneckonců ani změny u regionálních linek Pražské integrované dopravy (PID), které do metropole nezajíždějí, i nočních příměstských linek vlastně není věc tak nepochopitelná, jak se snad může leckomu jevit při rychlém pohledu na souhrnné informace o chystaných změnách v označení autobusů. Ostatně – u většiny cestujících půjde jen o zvyk: lze očekávat, že novinkám se poměrně rychle přizpůsobí.

Zůstává ovšem otázka. Proč? Proč se vůbec čísla mění?

Čísla už prostě došla
Stručně a jasně: změny jsou nutné proto, že dosavadní čísla docházejí. Počítá se s tím, že se zapojováním dalších oblastí Středočeského kraje do systému Pražské integrované dopravy bude linek přibývat – a dosud používaný systém by už neumožňoval jejich označení tak, aby mělo číslování logiku. Dosavadní stav? Číselná řada 301 – 499 pro příměstské autobusy je již vyčerpána, čísla od 501 výše byla dosud vyhrazena v Praze městským nočním a školním linkám a od 601 výše příměstským nočním linkám.

Proč noční devítky?
Volba padla na změnu číslování noční dopravy v rámci celé PID. Jejím jednotným znakem jak v hlavním městě, tak za Prahou se stane devítka na začátku – a to s plaností jak pro autobusy, tak pro tramvaje, aby byl v systému pořádek. Tahle změna číslování umožňuje sjednotit číselnou řadu pro příměstské a regionální linky autobusů v intervalu od 301 do 750 (a výhledově až 799). „Jednotná číselná řada příměstských linek má významný vztah k tarifu, signalizuje jiný druh odbavení, neplatnost SMS jízdenek a nástup předními dveřmi," vysvětlil Filip Drápal z Ropidu – Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy, že cifry mají i konkrétní význam.

Změna až od září
Změna nočních čísel by však nestačila. „Pětkovými" autobusy jsou přece i školní linky s čísly od 551 do 575! Jejich označení se zatím nemění; dva měsíce do konce školního roku dojezdí tak, jak jsou. Po prázdninách ovšem přijde změna i pro ně: pětku na začátku od září nahradí dvojka. Pro školní linky tedy budou určena čísla od 251 do 275. Sedm čísel z tohoto intervalu je však nyní „obsazeno" – a tak se v rámci aktuálních změn už s předstihem přečíslovávají pražské linky s číslem vyšším než 251.
Součástí rozsáhlého přečíslování se také stanou změny čísel osmnácti čistě mimopražských linek z intervalu 401 až 420, pro něž je nově určeno označení 651 až 670. Souvisí to s předpokladem, že do budoucna by mohly přibýt dvě desítky příměstských autobusových linek spojujících Prahu s lokalitami ve středních Čechách – a je žádoucí už nyní pro ně uvolnit položky „čtyřkové" řady.