VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Změní se magistrála v bulvár podobný těm v Paříži?

Staré Město - Představte si, že by se Severojižní magistrála změnila v městský bulvár. Jak?

16.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Jednoduše. Jízdní pruhy, kterými denně do centra metropole tečou desetitisíce aut, by se zúžily, chodníky rozšířily a na jejich krajích vyrostla stromořadí s lavičkami pro odpočinek. Ošklivá dálnice v centru by zmizela.

Její okraje by oživily kavárničky s posezením, které jsou třeba v pařížských ulicích úplně běžné.

Podle představitelů sdružení Auto*Mat to není až tak nereálná představa.

Studii, kterou včera představili veřejnosti, si v roce 2009 zadalo dokonce hlavní město. Jejími výsledky se ale nezabývalo.

„Studie došla k závěru, že je možné magistrálu přeměnit v městský bulvár a nejméně o čtvrtinu snížit její kapacitu. Ke zklidnění a zlidštění prostoru má přispět zúžení vozovky, odstranění připojovacích a odbočovacích pruhů, umístění desítek nových přechodů pro chodce či také výsadba stromořadí,“ vyjmenoval Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat zásahy, které by mohly magistrále přidat na lidskosti.

Studie paradoxně označila zahloubení části magistrály pod zem jako neekonomické a neekologické řešení.

Přitom před několika lety podepsala Praha se státem memorandum na zahloubení části magistrály v okolí Národního muzea pod povrch země.

"Náklady by se pohybovaly kolem osmi miliard korun. V tunelech by se zadržovaly exhalace, které by pak neúměrně zatěžovaly Prahu 2 a trpěly by Čelakovského sady,“ zdůvodnil Filler jeden ze závěrů studie.

Inspiraci studie našla i v pařížských bulvárech

„Ulicí Saint Germain v Paříži projede denně 30 tisíc automobilů. A přesto je to ulice, kde Pařížané žijí. Okolo ní jsou vysázené stromy, prostorné široké chodníky mohou využít lidé k posezení na lavičkách a spoustu místa zaberou i kavárny,“ popsal nezávislý urbanista Ivan Lejtar.

Podle něj je špatné, když lze z Ústí nad Labem dojet na Václavské náměstí a zaparkovat.

„V řadě evropských měst se doprava v centru maximálně reguluje. V případě magistrály je nutné, aby se to stalo co nejdřív,“ doplnil Lejtar.

Iniciativa Auto*Mat by dokonce uvítala i zavedení mýtného. „Regulace počtu automobilů v památkové zóně je prostě nutností,“ domnívá se Filler.

Jak se na závěry analýzy tváří město? Primátorův náměstek pro dopravu Karel Březina (ČSSD) by dílčí kroky v regulaci magistrály uvítal. Zavedení mýtného ale vidí jako hodně předčasný krok.

Na investice nejsou peníze

„Postupné zklidňování magistrály máme v programovém prohlášení. Co se týče zahloubení širokoproudé silnice pod zem, domnívám se, že memoranda se dají vzhledem k ekonomické situaci ve státní pokladně snadno zpochybnit. Jednoduše, stát v současnosti nemá na tyto investice peníze,“ domnívá se Březina, který se myšlence mýtného nebrání.

„Je nutné ale nabídnout řidičům objízdnou trasu a to v současnosti, když ještě nestojí Blanka, nelze,“ dodal Březina.

Pokud tedy mýtné Praha zavede, bude to nejdříve po dostavbě tunelového komplexu Blanka.

Čtěte také: Magistrála v tunelu pod zemí? Nejspíš ne

Autor: Jitka Eisenhammerová

16.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Holešovice a Libeňský most

Libeňský most čeká na ortel po zátěžových testech

Milan Chovanec (ČSSD)

Chovanec chce od policie důkazy o existenci internetové hry Modrá velryba

Drahošovou tiskovou mluvčí bude Lenka Pastorčáková

Praha - Tiskovou mluvčí prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše bude Lenka Pastorčáková. Dosavadní redaktorka České televize se funkce ujme na začátku května. V sobotu o tom informoval server Lidovky.cz.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

V minulém dílu článku o nákupu ojetiny jsme si probrali, čím se řídit při počátečním výběru auta a jak se připravit na jeho nákup. Nyní se dostáváme do bodu, kdy jsme u vybraného vozu. Na co si dát pozor? A co všechno byste měli zkontrolovat?

MŠMT: Zveřejnění testů přijímaček nemůže narušit přijímací proces

Praha - Zveřejnění zadání jednotných přijímacích zkoušek na internetu před dokončením jejich letošních termínů není podle ministerstva školství natolik závažné, aby mohlo narušit přijímací proces. Přesto podle něj není šíření testů tímto způsobem vhodné, protože může porušit zásadu, aby byl zachován rovný přístup uchazečů k testům. V pátek to sdělila mluvčí ministerstva Klára Bílá v reakci na výzvu organizace EDUin, aby ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) zajistila rovný a okamžitý přístup k již použitým testovým zadáním.

Muzeum připomíná 70 let od cesty Hanzelky se Zikmundem

Praha – Zdá se to skoro neuvěřitelné, ale je to tak: na své putování po světě vyrazili Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund před rovnými 70 lety. Kulaté výročí startu legendární cestovatelské dvojice k první ze série jejich cest v sobotu po celý den připomínají akce v Národním technickém muzeu – přičemž součástí programu bude zahájení tematické pamětní jízdy automobilu Tatra 87 s posádkou Petr Horký, Michal Popov a Miroslav Náplava, mířící ve stopách Hanzelky a Zikmunda do Marseille.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies