VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Změní se magistrála v bulvár podobný těm v Paříži?

Staré Město - Představte si, že by se Severojižní magistrála změnila v městský bulvár. Jak?

16.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Jednoduše. Jízdní pruhy, kterými denně do centra metropole tečou desetitisíce aut, by se zúžily, chodníky rozšířily a na jejich krajích vyrostla stromořadí s lavičkami pro odpočinek. Ošklivá dálnice v centru by zmizela.

Její okraje by oživily kavárničky s posezením, které jsou třeba v pařížských ulicích úplně běžné.

Podle představitelů sdružení Auto*Mat to není až tak nereálná představa.

Studii, kterou včera představili veřejnosti, si v roce 2009 zadalo dokonce hlavní město. Jejími výsledky se ale nezabývalo.

„Studie došla k závěru, že je možné magistrálu přeměnit v městský bulvár a nejméně o čtvrtinu snížit její kapacitu. Ke zklidnění a zlidštění prostoru má přispět zúžení vozovky, odstranění připojovacích a odbočovacích pruhů, umístění desítek nových přechodů pro chodce či také výsadba stromořadí,“ vyjmenoval Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat zásahy, které by mohly magistrále přidat na lidskosti.

Studie paradoxně označila zahloubení části magistrály pod zem jako neekonomické a neekologické řešení.

Přitom před několika lety podepsala Praha se státem memorandum na zahloubení části magistrály v okolí Národního muzea pod povrch země.

"Náklady by se pohybovaly kolem osmi miliard korun. V tunelech by se zadržovaly exhalace, které by pak neúměrně zatěžovaly Prahu 2 a trpěly by Čelakovského sady,“ zdůvodnil Filler jeden ze závěrů studie.

Inspiraci studie našla i v pařížských bulvárech

„Ulicí Saint Germain v Paříži projede denně 30 tisíc automobilů. A přesto je to ulice, kde Pařížané žijí. Okolo ní jsou vysázené stromy, prostorné široké chodníky mohou využít lidé k posezení na lavičkách a spoustu místa zaberou i kavárny,“ popsal nezávislý urbanista Ivan Lejtar.

Podle něj je špatné, když lze z Ústí nad Labem dojet na Václavské náměstí a zaparkovat.

„V řadě evropských měst se doprava v centru maximálně reguluje. V případě magistrály je nutné, aby se to stalo co nejdřív,“ doplnil Lejtar.

Iniciativa Auto*Mat by dokonce uvítala i zavedení mýtného. „Regulace počtu automobilů v památkové zóně je prostě nutností,“ domnívá se Filler.

Jak se na závěry analýzy tváří město? Primátorův náměstek pro dopravu Karel Březina (ČSSD) by dílčí kroky v regulaci magistrály uvítal. Zavedení mýtného ale vidí jako hodně předčasný krok.

Na investice nejsou peníze

„Postupné zklidňování magistrály máme v programovém prohlášení. Co se týče zahloubení širokoproudé silnice pod zem, domnívám se, že memoranda se dají vzhledem k ekonomické situaci ve státní pokladně snadno zpochybnit. Jednoduše, stát v současnosti nemá na tyto investice peníze,“ domnívá se Březina, který se myšlence mýtného nebrání.

„Je nutné ale nabídnout řidičům objízdnou trasu a to v současnosti, když ještě nestojí Blanka, nelze,“ dodal Březina.

Pokud tedy mýtné Praha zavede, bude to nejdříve po dostavbě tunelového komplexu Blanka.

Čtěte také: Magistrála v tunelu pod zemí? Nejspíš ne

Autor: Jitka Eisenhammerová

16.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Malíř Karel Franta.

Pohřeb výtvarníka Karla Franty bude 26. července ve Strašnicích

Ředitel neziskové organizace Člověk v tísni Šimon Pánek poskytl 13. července v Praze rozhovor Deníku
10

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

Ministerstvo zahraničí opakuje výběrové řízení na místo generálního ředitele sítě Českých center. Uzávěrka přihlášek do prvního vyhlášeného konkurzu byla na konci května, nový šéf sítě čítající 22 poboček z něj nevzešel. Tento týden ministerstvo zahraničí na svém webu zveřejnilo nový inzerát. Předchozí ředitel Jiří Závěšický byl odvolán na začátku dubna kvůli neshodám ohledně obsazení místa ředitele Českého centra v Paříži.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Sobotka bude bilancovat s ministrem kultury Hermanem

Premiér Bohuslav Sobotka bude příští týden pokračovat v bilančních schůzkách, na kterých hodnotí splněné závazky z programového prohlášení vlády. Po úvodním jednání s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou ho ve středu čeká v Národní knihovně setkání s ministrem kultury Danielem Hermanem.

Senát: kožešinové farmy zmizí do ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna 2019 beze změn. Období pro jejich likvidaci neprodloužil, nezvýšil ani výši kompenzace chovatelům, jak to část senátorů požadovala. Zákaz má přinést novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, kterou dnes Senát přijal po dvouhodinové debatě. Normu nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení