VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Změní se magistrála v bulvár podobný těm v Paříži?

Staré Město - Představte si, že by se Severojižní magistrála změnila v městský bulvár. Jak?

16.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Jednoduše. Jízdní pruhy, kterými denně do centra metropole tečou desetitisíce aut, by se zúžily, chodníky rozšířily a na jejich krajích vyrostla stromořadí s lavičkami pro odpočinek. Ošklivá dálnice v centru by zmizela.

Její okraje by oživily kavárničky s posezením, které jsou třeba v pařížských ulicích úplně běžné.

Podle představitelů sdružení Auto*Mat to není až tak nereálná představa.

Studii, kterou včera představili veřejnosti, si v roce 2009 zadalo dokonce hlavní město. Jejími výsledky se ale nezabývalo.

„Studie došla k závěru, že je možné magistrálu přeměnit v městský bulvár a nejméně o čtvrtinu snížit její kapacitu. Ke zklidnění a zlidštění prostoru má přispět zúžení vozovky, odstranění připojovacích a odbočovacích pruhů, umístění desítek nových přechodů pro chodce či také výsadba stromořadí,“ vyjmenoval Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat zásahy, které by mohly magistrále přidat na lidskosti.

Studie paradoxně označila zahloubení části magistrály pod zem jako neekonomické a neekologické řešení.

Přitom před několika lety podepsala Praha se státem memorandum na zahloubení části magistrály v okolí Národního muzea pod povrch země.

"Náklady by se pohybovaly kolem osmi miliard korun. V tunelech by se zadržovaly exhalace, které by pak neúměrně zatěžovaly Prahu 2 a trpěly by Čelakovského sady,“ zdůvodnil Filler jeden ze závěrů studie.

Inspiraci studie našla i v pařížských bulvárech

„Ulicí Saint Germain v Paříži projede denně 30 tisíc automobilů. A přesto je to ulice, kde Pařížané žijí. Okolo ní jsou vysázené stromy, prostorné široké chodníky mohou využít lidé k posezení na lavičkách a spoustu místa zaberou i kavárny,“ popsal nezávislý urbanista Ivan Lejtar.

Podle něj je špatné, když lze z Ústí nad Labem dojet na Václavské náměstí a zaparkovat.

„V řadě evropských měst se doprava v centru maximálně reguluje. V případě magistrály je nutné, aby se to stalo co nejdřív,“ doplnil Lejtar.

Iniciativa Auto*Mat by dokonce uvítala i zavedení mýtného. „Regulace počtu automobilů v památkové zóně je prostě nutností,“ domnívá se Filler.

Jak se na závěry analýzy tváří město? Primátorův náměstek pro dopravu Karel Březina (ČSSD) by dílčí kroky v regulaci magistrály uvítal. Zavedení mýtného ale vidí jako hodně předčasný krok.

Na investice nejsou peníze

„Postupné zklidňování magistrály máme v programovém prohlášení. Co se týče zahloubení širokoproudé silnice pod zem, domnívám se, že memoranda se dají vzhledem k ekonomické situaci ve státní pokladně snadno zpochybnit. Jednoduše, stát v současnosti nemá na tyto investice peníze,“ domnívá se Březina, který se myšlence mýtného nebrání.

„Je nutné ale nabídnout řidičům objízdnou trasu a to v současnosti, když ještě nestojí Blanka, nelze,“ dodal Březina.

Pokud tedy mýtné Praha zavede, bude to nejdříve po dostavbě tunelového komplexu Blanka.

Čtěte také: Magistrála v tunelu pod zemí? Nejspíš ne

Autor: Jitka Eisenhammerová

16.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Adriana Krnáčová.

Krnáčová je odhodlaná bránit Prahu i s policií. Výzvu od taxikářů nedostala

Su Ťij na tiskové konferenci v Praze; 17. září 2013
AKTUALIZOVÁNO
5

Kritizovaná Su Ťij by měla v říjnu navštívit Prahu. Zřejmě se setká i se Zemanem

ODS bude žádat odchod Janečka z čela finanční správy

Opoziční ODS bude dnes na jednání rozpočtového výboru Sněmovny žádat odchod ředitele finanční správy Martina Janečka z funkce kvůli nadužívání zajišťovacích příkazů a nedostatečné kontrole takzvaných korunových dluhopisů. Předseda sněmovního klubu ODS Zbyněk Stanjura na tiskové konferenci kritizoval i fungování daňových vratek, kvůli kterým zadržuje finanční správa firmám vysoké sumy.

Vlaky půjdou pod zem. Propojí se s metrem

/INFOGRAFIKA/ Po vzoru Německa, Švýcarska a Švédska má v plánu i vedení Prahy vybudovat tzv. Metro S. Jde o převážně podzemní železnici propojenou s metrem a oddělenou od dálkových koridorů.

Soud potrestal cizince za nápis na soše na Karlově mostě vyhoštěním a pokutou

Cizince, který popsal sochu sv. Františka na Karlově mostě, soud vyhostil na tři roky. Zároveň muži uložil půlroční podmínku a náhradu škody ve výši patnáct tisíc korun.

Jak skladovat dříví na topení

Pokud chcete tuto zimu topit dřívím, které si teprve objednáváte či svážíte z lesa, pak řekněte amen svému komínu i peněžence. Dřevo se musí pořádně vysušit. Jak ho skladovat, aby dobře proschlo?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení