VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Změní se magistrála v bulvár podobný těm v Paříži?

Staré Město - Představte si, že by se Severojižní magistrála změnila v městský bulvár. Jak?

16.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Jednoduše. Jízdní pruhy, kterými denně do centra metropole tečou desetitisíce aut, by se zúžily, chodníky rozšířily a na jejich krajích vyrostla stromořadí s lavičkami pro odpočinek. Ošklivá dálnice v centru by zmizela.

Její okraje by oživily kavárničky s posezením, které jsou třeba v pařížských ulicích úplně běžné.

Podle představitelů sdružení Auto*Mat to není až tak nereálná představa.

Studii, kterou včera představili veřejnosti, si v roce 2009 zadalo dokonce hlavní město. Jejími výsledky se ale nezabývalo.

„Studie došla k závěru, že je možné magistrálu přeměnit v městský bulvár a nejméně o čtvrtinu snížit její kapacitu. Ke zklidnění a zlidštění prostoru má přispět zúžení vozovky, odstranění připojovacích a odbočovacích pruhů, umístění desítek nových přechodů pro chodce či také výsadba stromořadí,“ vyjmenoval Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat zásahy, které by mohly magistrále přidat na lidskosti.

Studie paradoxně označila zahloubení části magistrály pod zem jako neekonomické a neekologické řešení.

Přitom před několika lety podepsala Praha se státem memorandum na zahloubení části magistrály v okolí Národního muzea pod povrch země.

"Náklady by se pohybovaly kolem osmi miliard korun. V tunelech by se zadržovaly exhalace, které by pak neúměrně zatěžovaly Prahu 2 a trpěly by Čelakovského sady,“ zdůvodnil Filler jeden ze závěrů studie.

Inspiraci studie našla i v pařížských bulvárech

„Ulicí Saint Germain v Paříži projede denně 30 tisíc automobilů. A přesto je to ulice, kde Pařížané žijí. Okolo ní jsou vysázené stromy, prostorné široké chodníky mohou využít lidé k posezení na lavičkách a spoustu místa zaberou i kavárny,“ popsal nezávislý urbanista Ivan Lejtar.

Podle něj je špatné, když lze z Ústí nad Labem dojet na Václavské náměstí a zaparkovat.

„V řadě evropských měst se doprava v centru maximálně reguluje. V případě magistrály je nutné, aby se to stalo co nejdřív,“ doplnil Lejtar.

Iniciativa Auto*Mat by dokonce uvítala i zavedení mýtného. „Regulace počtu automobilů v památkové zóně je prostě nutností,“ domnívá se Filler.

Jak se na závěry analýzy tváří město? Primátorův náměstek pro dopravu Karel Březina (ČSSD) by dílčí kroky v regulaci magistrály uvítal. Zavedení mýtného ale vidí jako hodně předčasný krok.

Na investice nejsou peníze

„Postupné zklidňování magistrály máme v programovém prohlášení. Co se týče zahloubení širokoproudé silnice pod zem, domnívám se, že memoranda se dají vzhledem k ekonomické situaci ve státní pokladně snadno zpochybnit. Jednoduše, stát v současnosti nemá na tyto investice peníze,“ domnívá se Březina, který se myšlence mýtného nebrání.

„Je nutné ale nabídnout řidičům objízdnou trasu a to v současnosti, když ještě nestojí Blanka, nelze,“ dodal Březina.

Pokud tedy mýtné Praha zavede, bude to nejdříve po dostavbě tunelového komplexu Blanka.

Čtěte také: Magistrála v tunelu pod zemí? Nejspíš ne

Autor: Jitka Eisenhammerová

16.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vítězné náměstí.
7

Praha 6 musí mít pro obchvat Vítězného náměstí další posudky

Matějská pouť. Ilustrační foto.
10

Matějskou pouť zahájí 25. února ohňostroj na Výstavišti v Holešovicích

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Za týden touto dobou už to nebude možné – odejít z prodejny bez toho, aniž by prodavač vytiskl účtenku s unikátním kódem.

Soud projedná odvolání v kauze nehody bývalého policisty Kadlece

Praha - Pražský městský soud ve středu projedná kauzu bývalého policejního důstojníka a pedagoga Karla Kadlece, který se odvolal proti osmiměsíčnímu podmíněnému trestu uloženému za dopravní nehodu. Podle nepravomocného verdiktu Kadlec kvůli incidentu způsobenému v opilosti také nesmí dva roky řídit.

Metropole připravuje regulační řád dopravy při výskytu smogu

Praha - Hlavní město připravuje regulační řád pro omezení dopravy v době výskytu smogu. Zatím může regulovat jen průmyslové podniky, nejvíc znečištění je ale z aut. V tiskové zprávě o tom v úterý informoval pražský magistrát. Návrh chce mít do konce září.

Praha schválila záměr získat od Veolie 100 procent akcii PVK

Praha - Pražští radní schválili záměr získat od firmy Veolia 100 procent akcií společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK). Akcie by získala Praha, nebo některá její akciová společnost. Novinářům to dnes řekl radní Karel Grabein Procházka (ANO). Kdy, za jakých podmínek a jakou cenu by případně Praha akcie získala, není jasné. Veolia je stoprocentním vlastníkem PVK, které mají pronajatu vodohospodářskou síť do roku 2028 od městské společnosti Pražská vodohospodářská společnost (PVS). PVK nechce jednání komentovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies