Už za rok a půl bychom se v Praze měli metrem dostat až do Motola. A tento týden, konkrétně v sobotu, se koná den otevřených dveří v nově budované stanici Veleslavín. Jde všechno podle plánu? Pořád platí, že se budeme moci do Motola svézt metrem už příští rok?

Zatím to vypadá reálně. V této chvíli už připravujeme, jak bude vypadat MHD poté, co se spustí pokračování metra trasy A. V září 2014 bychom měli jezdit.

A metro na letiště v Ruzyni, které svého času plánoval Pavel Bém, je už definitivně mrtvé?

Jde o tak velkou investici, že si to nedokážu představit. Co budeme chtít udělat v dohledné době, je metro D. To znamená odbočení z trasy C, ze stanice Pankrác do Písnice.

A toho bychom se mohli dočkat kdy?

Pokračujeme v projektových pracích, ale protože peněz je málo, jde to pomalu. Pokud se to podaří, v roce 2015 by mohl být připravený kompletní projekt a začalo by se stavět. Ale je to hodně ve hvězdách. Dost se ukáže příští rok, kdybychom měli dostavět zmíněné prodloužení metra A a měla by být zprovozněná Blanka. To jsou obrovské projekty, které zaměstnávají rozpočet. Ne, že bychom pak samozřejmě měli peněz nazbyt, ale určitě bude příhodnější situace pro další plány, jako je metro D.

Od kritiků této varianty metra D často slyším, že by metro mělo začínat víc v centru, a odlehčit tak třeba přetíženému Nuselskému mostu, za který není žádná alternativa…

Rádi bychom samozřejmě začali s metrem blíže v centru, ale abychom se pohybovali v reálných možnostech a nevymýšleli žádná sci-fi, která bychom nemohli v blízkých letech zrealizovat, budeme dělat první etapu. Dotažení na I.P.Pavlova je další etapa. Jednoho dne ji zrealizujeme, ale nebude to dřív, než postavíme metro na jih.

Zmínil jste Blanku. Otevřete ji skutečně příští rok?

Doufejme. Je to složitější projekt, než je pokračování metra A. Zatím jsme ale v termínu a snad to tak vydrží.

Hodně Pražanů zaujal plán vašeho kolegy Tomáše Hudečka vrátit tramvaje na Václavské náměstí. Zastupitelstvo ho v tuto chvíli odmítlo. Takže tramvaje se na Václavák nevrátí?

Zastupitelstvo neřeklo ne tramvajím, nýbrž změně územního plánu, která by vůbec umožnila o tomto uvažovat. Osobně bych se ale té myšlenky nevzdával. Ječná ulice, ve které se tramvaje kříží s magistrálou, je už teď na hranici své kapacity. Další tramvaje se tam prostě nevejdou. Když v této ulici nastane jakýkoli problém, neexistuje slušná alternativa. Pokud by bylo možné spojit horní část Václavského náměstí s Vinohrady, ohromně by to tramvajové síti ulehčilo. Zároveň by nám to umožnilo zintenzivnit dopravu.

V tuto chvíli už to nejde?

Ne, jsme na hranici kapacity.

Názor, který zní hlavně z Prahy 1, že tramvaj se na náměstí nehodí?

Oponoval bych tomu. Tramvaj je podle mě městotvorný prvek a nevidím důvod, proč by měla náměstí hyzdit. Ale o můj názor nejde. Podstatné je, že z dopravního hlediska bychom ji tam potřebovali jako sůl.

Takže se podle vás toto téma ještě někdy v dohledné budoucnosti může dostat zase do hry?

Myslím, že když ne my v tomto volebním období, naši následníci se k tomu ještě vrátí.

Naopak ale prý hodně živé jsou úvahy o nových tramvajových trasách mimo centrum…

Je to tak, že první, co chceme udělat, jen co k tomu budou dostupné prostředky, je tramvaj na Dědinu. Tam je to reálné v brzké době. Ale máme projekty na nové tramvajové linky prakticky po celém okraji Prahy.

Tramvaje v Praze, ilustrační foto.

Zaslechl jsem, že by mohlo jít až o 13 linek, je to tak?

Ano, prakticky kdekoli končí tramvaj, uvažujeme o jejím prodloužení. Třeba na Barrandově je to také poměrně reálné. Hodně linek nám chybí na celém jihu Prahy. Hodně diskutovaná je třeba tramvaj do Bohnic, kde je velké sídliště. Ale tam to záleží na rozhodnutí Prahy 8, obyvatelé jsou rozdělení zhruba půl na půl, část tramvaj chce a část ne. Je to sice rychlý a ekologický způsob dopravy, ale chápu, že obyvatelům tramvaje mohou vadit, protože proti autobusům jsou hlučnější. V tuto chvíli skutečně nejpravděpodobnější je jako první ta zmíněná Dědina.

Máte už k dispozici výsledky průzkumu loňských dopravních změn v Praze. Šlo o největší změny v pražské dopravě od 80. let. Pražané jsou podle nich spokojení. Ale třeba Praha 6 tvrdí, že jste se ptali jen zhruba na třech místech ze sta…

Když se podíváte na mapu průzkumů, zjistíte, že jejich hustota je po celé Praze zhruba stejná. Výtky chápu, ale nelze nelze zaplatit průzkum, ve kterém byste se zeptali všude a všech.

To je mi jasné, ale nejsou tři místa ze sta málo?

Konkrétně na Praze 6 jsme se ptali i na nejproblémovějších místech, což jsou Divoká Šárka a Vítězné náměstí. Jsou to uzlové body, kde byla největší kritika. Odstranili jsme souběh autobusů mezi Dědinou a Vítězným náměstím.

A jinde jsou spokojení? Třeba z Prahy 8, kde jste dlouhá léta byl starostou, zaznívala dřív též ostrá kritika.

Nic dalšího jsem nezaznamenal. Kritické výhrady byly první měsíc, ale pak už se to zklidňovalo a byl jsem sám překvapen, jak rychle si lidé na novinky v dopravě zvykli a začali je dobře hodnotit. Budeme teď dělat další kolečko povídání si s městskými částmi, kdy nás bude zajímat, jak jim systém vyhovuje a jaké změny by podle nich ještě byly záhodné. Takže to budeme ještě dolaďovat.

Budete se i při tomto ptát „normálních" lidí? Nejen starostů městských částí?

Samozřejmě. Nejde sice o průzkum, jako byl ten, který jsme dělali v listopadu. Takový zpravidla připravujeme jednou za rok. Ale oslovíme všechny radnice i občanská sdružení, tam může každý říct, co si myslí.