Každý to má ještě v živé paměti.

Červencové frézování mezi Jižní spojkou a Roztyly u sjezdu na dálnici D1. Auta stojí a kolony jsou dlouhé přes deset kilometrů.

V polovině července převrácený kamion plný malinového sirupu. Barrandovský most a jeho okolí je ucpané na 20 hodin.

Druhá polovina září. Nehoda čtyř vozidel u Lanového mostu, auta opět hodiny stojí v kolonách.

A naposledy minulý týden hned dvakrát, kdy byla Jižní spojka opět totálně ucpaná a neprůjezdná.

Takový je stručný výčet neúnosného provozu na jedné z nejdůležitějších a hlavně nejvytíženější silnici v hlavním městě. „Denně tudy projíždí přes sto deset tisíc vozidel,“ vypočítal Michal Křivohlávek z iniciativy AutoMat, která se zabývá dopravou v Praze.

Denně ve stresu

Nejhorší je samozřejmě situace pro samotné řidiče, kteří musejí Jižní spojku denně používat k jízdě. „Je to opravdu na hranici únosnosti. Tahle silnice je moje noční můra, přitom zkrátka nemohu jezdit jinudy. Když už třeba hodinu či dvě trávím v koloně, která se skoro nehýbe, mám pocit, že musím z auta vystoupit a všem hlasitě vynadat. Dělá se mi z toho opravdu špatně,“ popisuje své pocity řidič z povolání Martin Doubek.

Jeho reakce rozhodně nejsou ojedinělé, což potvrzuje i psycholog Michal Eibl. „V takovýchto případech se může často stát, že řidič opravdu vystoupí a začne si na někom vylévat vztek. Má stavy úzkosti a je částečně frustrován z toho, že se potřebuje jet, ale nemůže to nijak ovlivnit,“ vysvětluje.

Jiná možnost není

Problémem je, že Praha nenabízí jinou možnost. Jižní spojka je hlavní tranzitní komunikací v metropoli a prakticky jedinou trasou, kudy mohou Prahou projet kamiony ze západní části města, především od dálnice D5, do východní, tedy hlavně na brněnskou dálnici D1 a D11 na Hradec Králové.

Jižní spojka však navíc slouží také jako vnitroměstská komunikace při spojení západní a východní části Prahy. V podstatě dlouhodobě simuluje také funkci Pražského okruhu.

Pomůže dokončení okruhu?

Jeho tři jižní části mají být dokončeny příští rok. Původní termín zprovoznění byl na jaře, nyní se však hovoří o zpoždění a vypadá to spíše až na září příštího roku.

Hodně prý bude záležet na tom, jaká bude zima a jakým tempem budou postupovat práce. „Termín dodržíme. Jedeme podle plánu,“ slibuje generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok, která má na starosti prostřední ze tří částí Pražského okruhu, přesně úsek Vestec – Lahovice.

„Čím dříve, tím lépe. Na Jižní spojce jsou kolony skoro každý den a v poslední době tu navíc bylo až příliš nehod. Hned jak na jihu Prahy obchvat otevřou, na Jižní spojku mě hned tak nikdo nedostane,“ uzavřel Martin Doubek.