VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zlom: Praha vsadila na vlaky

Praha - V neděli začínají platit nové jízdní řády. S linky zkracují intervaly. Některé příměstské autobusy zamíří na Háje.

10.12.2008
SDÍLEJ:

DO PRAHY VLAKEM. Příměstské linky posílí o třetinu, na mnoha linkách budou jezdit spoje v pravidelných intervalech. Stačí už jen maličkost - přesvědčit o výhodách vlaků lidi cestující do metropole.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Pražany čeká další přelomový den v dopravě. Nastane již tuto neděli, kdy se mění jízdní řády. Praha vsadila na vlaky, a tak cestující čekají největší změny právě v příměstské vlakové dopravě.

Kapacita autobusů a tramvají je v podstatě vyčerpaná. Vlaky jako jediné ale ještě umožňují určité posílení v městské hromadné dopravě. Většina S linek proto zkracuje své intervaly. Již nyní tyto spoje denně využívá 80 tisíc cestujících a jejich počet neustále roste.

Skončí na Hájích

Druhou a určitě nejkontroverznější změnou je přesměrování příměstských autobusů ze zastávek u metra A na konečnou metra C. Několik linek nově pojede místo ke stanici metra Depo Hostivař ke stanici Háje, což vyvolává u části veřejnosti veliký odpor.

Ropid, organizátor pražské integrované dopravy, si však za touto změnou stojí.

O třetinu více vlaků

Nově budou vlaky v Praze posíleny o 33 procent. „Například v loňském roce jsme nemohli posilovat skoro vůbec. Díky dokončení Nového spojení je to nyní možné,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal s tím, že v budoucnu se budou vlaková spojení dále posilovat. „Zřejmě největší zlepšení se týkají linek S1, S2, S29 a S7,“ řekl Pavel Procházka, jenž je pověřený řízeným Ropidu.

„U poslední jmenované je ta změna velmi zásadní. Na trati do Berouna bude posílen a zpravidelněn provoz zejména v úseku do Řevnic. Vlaky na něm pojednou téměř po celý den v intervalu 30 minut, ve špičkách pracovního dne dokonce v intervalu 15 minut,“ dodal Procházka. Na výše zmíněné trase mezi hlavním nádražím a Radotínem pojedou vlaky v ranních hodinách pracovního dne dokonce každých 10 minut. Na vlak budou také navázány autobusové linky 204 a 244.

Krátké intervaly i mimo špičku

Linka S1 pojede nově celodenně a celotýdenně každých 30 minut, stejně bude zkrácen interval mezi Prahou a Lysou nad Labem v pracovní dny dopoledne a částečně i ve večerních hodinách. „Nově posilujeme i mimo dopravní špičku. Požadavky cestujících se totiž mění a zejména v odpoledních hodinách se návaly cestujících hodně rozmělňují,“ pokračoval Procházka.

Nově bude možné také zavést linku S29. Ta propojí Vysočany, hlavní nádraží a Strančice. Jihovýchod Prahy a oblast Vysočan tak získá nejrychlejší spojení. Osobní vlaky zde pojedou ve špičce čtyřikrát za hodinu, v ostatních obdobích dvakrát.

Dráhy se snaží o přehlednost

„Na lince S3 pojedou vlaky poprvé v historii v pravidelném taktu. Každou hodinu osobní vlak a každé dvě hodiny rychlík. Z Prahy pojedou osobní vlaky vždy čtyřicet minut po celé hodině (15,40; 16,40; 17,40…) a rychlíky každou lichou hodinu vždy 14 minut po celé (15,14; 17,14; 19,14…),“ informoval mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

K lepší přehlednosti v systému S linek i letos poslouží kartičkové jízdní řády S linek. Jedná se o 7 jízdních řádů. „Cestující si může vybrat pouze jízdní řád svojí linky, který pak může mít stále u sebe a vždy bude vědět, kdy mu jede vlak,“ vysvětlil dále Filip Drápal.

Pavel Procházka, pověřený řízením Ropidu, řekl v rozhovoru Deníku:

Přesun příměstských linek na metro C má opodstatnění

Tuto neděli se zásadně mění dopravní obsluha oblasti Uhříněvsi a Říčanska. Příměstské autobusové linky ve směru od Kostelce nad Černými lesy a Říčan, které dosud v Praze končily u metra A Depo Hostivař, budou přesměrovány ke konečné stanici metra C Háje. Tato změna ale vyvolala u části veřejnosti velký odpor. Ropid, organizátor pražské dopravy, vedený Pavlem Procházkou, si ale za změnou stojí.

Pro mnoho lidí je tato změna překvapivá. Proč jste k ní přistoupili?

Pro některé lidi je překvapivá, ale mnoho dalších zástupců obcí si ji vyžádalo. Na Kutnohorské ulici totiž dochází ke každodenním kolonám. Cesta autobusů má trvat zhruba 80 minut, ale někdy jedou dokonce o 80 minut déle. Když se právě Kutnohorské vyhneme, zpoždění by se mělo zkrátit o 40 až 50 procent. Chci upozornit, že tento systém uvedeme do zkušebního provozu, takže nemusí být definitivní. Určitě budeme vše podrobně sledovat. Na Hájích budou nově ukončeny příměstské linky 381, 382, 383 a 387, přičemž linka 393 bude zrušena a sloučena se souběžnou linkou 383.

Někteří lidé tvrdí, že metro C už nedokáže nové cestující pojmout.

Linka metra C má velikou kapacitu a jezdí zde každých 115 vteřin. Takže jedna odjede a druhá už v podstatě přijíždí. Můžeme se opřít o jasná čísla, která dokazují, že počet nových cestujících z příměstských linek se pohodlně rozmělní a metro na Hájích to určitě nijak výrazně nepocítí. Celkový nárůst má být o dvě procenta.

S touto zásadní změnou souvisí i některé další. Můžete je ve stručnosti představit?

Úpravy se týkají i městských autobusů v oblasti Uhříněvsi a také příměstských autobusů v oblasti Klokočné, Svojetic a Struhařova. Část spojů z Kolodějí a Dubče také opustí Depo Hostivař,kam jede pouze každá druhá souprava. Z těchto důvodů budou také přesměrovány na Skalku autobusy ze Škvorce, Kolodějí a Dubče. V Uhříněvsi bude pro cestující do původních zastávek v Praze zajištěn přestup na městské autobusy ve směru Depo Hostivař. Navíc bude zkušebně v ranní špičce tento směr posílen speciálními vloženými spoji linky 264. Linka 267 z Hájů pojede nově přes Kolovraty do Nedvězí, kde nahradí zrušenou linku 268 z Depa Hostivař. Věřím, že si cestující na změny zvyknou a každý si najde tu svou cestu, která bude lepší než ta předchozí.

Autor: Lukáš Marek

10.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Gabriela Blažková (vlevo) z Archeologického ústavu AV ČR převzala v Praze od Alice Valkárové Cenu předsedkyně Grantové agentury ČR

Jak se žilo v renesanci na Pražském hradě, ukázal oceněný výzkum

Věda a výzkum. Ilustrační foto.

Výzkumu se v Česku daří, ocenění dnes získá devět projektů

Koridor má další zpoždění, SŽDC musí znovu posoudit nabídku firem

Správa železniční dopravní cesty musí znovu přezkoumat nabídku sdružení firem vedených společností Metrostav, které hodnotící komise navrhla jako vítěze soutěže na modernizaci koridoru mezi vinohradskými tunely a stanicí Praha Hostivař.

V 95 letech zemřela Věra Ždichyncová, tanečnice a někdejší sólistka baletu ND

Ve věku 95 let zemřela v pondělí 18. září Věra Ždichyncová, tanečnice, pedagožka a někdejší sólistka baletu Národního divadla (ND). Ve středu to uvedl mluvčí ND Tomáš Staněk. Věra Ždichyncová získala v roce 2014 cenu Thálie za celoživotní taneční mistrovství.  

Na transplantaci dítě čekalo s mechanickým srdcem mimo tělo

Čtyři měsíce s mimotělním mechanickým srdcem strávilo ve Fakultní nemocnici v Motole dítě, které čekalo na transplantaci srdce. Lékaři museli zvolit toto náročné řešení, protože malému pacientovi selhávalo vlastní srdce a problém se už nedal zvládnout pomocí léků. Unikátní předtransplantační péče i transplantace se zdařily a dítě je už v domácí péči. Uvedla to nemocnice v dnešní tiskové zprávě.

Šest nejčastějších chyb při výběru toalety

Ačkoliv na toaletě strávíme dle průzkumů přibližně tři měsíce života, nevěnujeme jejímu výběru příliš pozornosti. Přitom se dá udělat mnoho chyb, kterých později litujeme. Přečtěte si 6 nejčastějších prohřešků, kterých se při výběru WC dopouštíme.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení