VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zlom: Praha vsadila na vlaky

Praha - V neděli začínají platit nové jízdní řády. S linky zkracují intervaly. Některé příměstské autobusy zamíří na Háje.

10.12.2008
SDÍLEJ:

DO PRAHY VLAKEM. Příměstské linky posílí o třetinu, na mnoha linkách budou jezdit spoje v pravidelných intervalech. Stačí už jen maličkost - přesvědčit o výhodách vlaků lidi cestující do metropole.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Pražany čeká další přelomový den v dopravě. Nastane již tuto neděli, kdy se mění jízdní řády. Praha vsadila na vlaky, a tak cestující čekají největší změny právě v příměstské vlakové dopravě.

Kapacita autobusů a tramvají je v podstatě vyčerpaná. Vlaky jako jediné ale ještě umožňují určité posílení v městské hromadné dopravě. Většina S linek proto zkracuje své intervaly. Již nyní tyto spoje denně využívá 80 tisíc cestujících a jejich počet neustále roste.

Skončí na Hájích

Druhou a určitě nejkontroverznější změnou je přesměrování příměstských autobusů ze zastávek u metra A na konečnou metra C. Několik linek nově pojede místo ke stanici metra Depo Hostivař ke stanici Háje, což vyvolává u části veřejnosti veliký odpor.

Ropid, organizátor pražské integrované dopravy, si však za touto změnou stojí.

O třetinu více vlaků

Nově budou vlaky v Praze posíleny o 33 procent. „Například v loňském roce jsme nemohli posilovat skoro vůbec. Díky dokončení Nového spojení je to nyní možné,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal s tím, že v budoucnu se budou vlaková spojení dále posilovat. „Zřejmě největší zlepšení se týkají linek S1, S2, S29 a S7,“ řekl Pavel Procházka, jenž je pověřený řízeným Ropidu.

„U poslední jmenované je ta změna velmi zásadní. Na trati do Berouna bude posílen a zpravidelněn provoz zejména v úseku do Řevnic. Vlaky na něm pojednou téměř po celý den v intervalu 30 minut, ve špičkách pracovního dne dokonce v intervalu 15 minut,“ dodal Procházka. Na výše zmíněné trase mezi hlavním nádražím a Radotínem pojedou vlaky v ranních hodinách pracovního dne dokonce každých 10 minut. Na vlak budou také navázány autobusové linky 204 a 244.

Krátké intervaly i mimo špičku

Linka S1 pojede nově celodenně a celotýdenně každých 30 minut, stejně bude zkrácen interval mezi Prahou a Lysou nad Labem v pracovní dny dopoledne a částečně i ve večerních hodinách. „Nově posilujeme i mimo dopravní špičku. Požadavky cestujících se totiž mění a zejména v odpoledních hodinách se návaly cestujících hodně rozmělňují,“ pokračoval Procházka.

Nově bude možné také zavést linku S29. Ta propojí Vysočany, hlavní nádraží a Strančice. Jihovýchod Prahy a oblast Vysočan tak získá nejrychlejší spojení. Osobní vlaky zde pojedou ve špičce čtyřikrát za hodinu, v ostatních obdobích dvakrát.

Dráhy se snaží o přehlednost

„Na lince S3 pojedou vlaky poprvé v historii v pravidelném taktu. Každou hodinu osobní vlak a každé dvě hodiny rychlík. Z Prahy pojedou osobní vlaky vždy čtyřicet minut po celé hodině (15,40; 16,40; 17,40…) a rychlíky každou lichou hodinu vždy 14 minut po celé (15,14; 17,14; 19,14…),“ informoval mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

K lepší přehlednosti v systému S linek i letos poslouží kartičkové jízdní řády S linek. Jedná se o 7 jízdních řádů. „Cestující si může vybrat pouze jízdní řád svojí linky, který pak může mít stále u sebe a vždy bude vědět, kdy mu jede vlak,“ vysvětlil dále Filip Drápal.

Pavel Procházka, pověřený řízením Ropidu, řekl v rozhovoru Deníku:

Přesun příměstských linek na metro C má opodstatnění

Tuto neděli se zásadně mění dopravní obsluha oblasti Uhříněvsi a Říčanska. Příměstské autobusové linky ve směru od Kostelce nad Černými lesy a Říčan, které dosud v Praze končily u metra A Depo Hostivař, budou přesměrovány ke konečné stanici metra C Háje. Tato změna ale vyvolala u části veřejnosti velký odpor. Ropid, organizátor pražské dopravy, vedený Pavlem Procházkou, si ale za změnou stojí.

Pro mnoho lidí je tato změna překvapivá. Proč jste k ní přistoupili?

Pro některé lidi je překvapivá, ale mnoho dalších zástupců obcí si ji vyžádalo. Na Kutnohorské ulici totiž dochází ke každodenním kolonám. Cesta autobusů má trvat zhruba 80 minut, ale někdy jedou dokonce o 80 minut déle. Když se právě Kutnohorské vyhneme, zpoždění by se mělo zkrátit o 40 až 50 procent. Chci upozornit, že tento systém uvedeme do zkušebního provozu, takže nemusí být definitivní. Určitě budeme vše podrobně sledovat. Na Hájích budou nově ukončeny příměstské linky 381, 382, 383 a 387, přičemž linka 393 bude zrušena a sloučena se souběžnou linkou 383.

Někteří lidé tvrdí, že metro C už nedokáže nové cestující pojmout.

Linka metra C má velikou kapacitu a jezdí zde každých 115 vteřin. Takže jedna odjede a druhá už v podstatě přijíždí. Můžeme se opřít o jasná čísla, která dokazují, že počet nových cestujících z příměstských linek se pohodlně rozmělní a metro na Hájích to určitě nijak výrazně nepocítí. Celkový nárůst má být o dvě procenta.

S touto zásadní změnou souvisí i některé další. Můžete je ve stručnosti představit?

Úpravy se týkají i městských autobusů v oblasti Uhříněvsi a také příměstských autobusů v oblasti Klokočné, Svojetic a Struhařova. Část spojů z Kolodějí a Dubče také opustí Depo Hostivař,kam jede pouze každá druhá souprava. Z těchto důvodů budou také přesměrovány na Skalku autobusy ze Škvorce, Kolodějí a Dubče. V Uhříněvsi bude pro cestující do původních zastávek v Praze zajištěn přestup na městské autobusy ve směru Depo Hostivař. Navíc bude zkušebně v ranní špičce tento směr posílen speciálními vloženými spoji linky 264. Linka 267 z Hájů pojede nově přes Kolovraty do Nedvězí, kde nahradí zrušenou linku 268 z Depa Hostivař. Věřím, že si cestující na změny zvyknou a každý si najde tu svou cestu, která bude lepší než ta předchozí.

Autor: Lukáš Marek

10.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Naděžda Nováková
1 5

Nadace Olgy Havlové udělila ceny za pomoc postiženým

Kropicí vůz. Ilustrační foto.
5

Osvěžení přináší do ulic vodní mlha

Tady strávil mládí Donald Trump

Donald Trump, nový prezident USA, nebyl vždy miliardářem. Neměl v New Yorku mrakodrap a nejezdil těmi nejdražšími vozy. V New Yorku se narodil a mládí strávil v tomto malém cihlovém domě.

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, tvrdí NKÚ

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015 investice do zlepšení sportovišť netransparentně. Rozdělené dotace navíc resort málo kontroloval. V dnes zveřejněné zprávě to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle ministerstva jsou zjištěné problémy důsledkem špatně nastavených pravidel pro financování sportu u předchozích vedení úřadu.

Zeman při setkání vyjádřil Valachové podporu, ta trvá na demisi

Prezident Miloš Zeman na dnešní schůzce v Brně seznámil odcházející ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD) s podporou, které se jí dostává od učitelů a sportovců. Jak však uvedla následně ministryně novinářům, očekává, že prezident bude postupovat dle ústavy.

Pro ČR není alternativa k EU, řekli europoslanci na sjezdu KDU-ČSL

Praha - Evropská unie prochází nejhorší krizí ve své historii. Pro Česko ale členství v unii nemá žádnou alternativu, a proto musí země hledat cestu, jak unii pomoci. Na sjezdu KDU-ČSL se na tom shodli lidovečtí europoslanci. Europoslanec Pavel svoboda přitom podotkl, že se Česko musí snažit stát součástí integračního jádra EU.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies