Městská část Prahy 3, na jejímž území se nachází, a Národní památkový ústav (NPÚ) ho proto chtějí prohlásit za kulturní památku.
„Objekt je unikátní v tom, že se jedná o největší funkcionalistickou industriální památku na území Prahy, ale svým způsobem i v rámci České republiky. Jedná se o výjimečnou stavbu, která v roce 1936, když vznikla, byla velmi progresivní a v rámci Evropy měla své jméno," prohlásila ředitelka NPÚ Naďa Gorynczová.

Čtěte také: Pomalování Nuselského mostu? Architekt i další lidé nesouhlasí

Pokud by byl areál s konečnou platností památkově chráněn, mohl by projít rekonstrukcí a najít nové využití. Dvakrát k tomu málem i došlo, jenže jakmile byl prohlášen ministerstvem za kulturní památku, vlastník pozemku, Žižkov Station Development (jež je společným podnikem Českých drah a firmy Sekyra Group, a.s.) se proti tomu odvolal.

Zdlouhavé tahanice o to, zda-li bude žižkovské nádraží památkově chráněno, konzervují současný stav a brzdí jeho rozvoji. Přitom první podnět od NPÚ, aby se nádraží stalo památkou, přišel již v roce 2003, tedy zhruba rok po ukončení provozu.

„Dokud není rozhodnuto
v řízení o kulturní památce, nemůže být změněn územní plán. To znamená, že z mého úhlu pohledu zástupce investora brání v rozvoji území, protože zde nemůže začít žádná výstavba," vyjádřil se Matěj Stropnický, zástupce starostky třetí městské části.

Industriální památky mají totiž jiná hodnotová kritéria, než ty klasické, takže mohou být přestavěny k jiným aktivitám a dále využívány.

„Konverze je na místě, protože se jedná o objekty, které už nikdy nebudou sloužit svému účelu. Nicméně chceme, aby byly dále zachovány a dále využívány. Proto se hledá vždy nové a vhodnější využití pro tyto areály, tak jak to dělají v zahraničí," objasňuje Gorynczová.

Podlí ní i zastupitelů Prahy 3 by na místě bývalého dopravního uzlu mohlo vyrůst polyfunkční centrum, do kterého by se mohly nastěhovat i některé veřejné instituce. „Například Národní filmový archiv projevil zájem o přestěhování. Mají v úmyslu částečně posunout své sídelní prostory, vybudovat zde jednak kino pro veřejnost a dále i výstavní sál. To je první příslib něčeho velmi konkrétní," svěřil se Stropnický. Neformální jednání probíhají údajně i s NPÚ, který by mohl prostory nádražních hal využít jako sklady pro některé ze svých sbírek. Jaké další instituce a co dalšího by v prostorách funkcionalistického areálu mohlo vzniknout, by podle Stropnického měla pomoci ujasnit urbanistická soutěž.

Jak se situace nakonec vyvine, by mělo být známo v polovině září. Rozkladová komise ministryně by se měla vyjádřit k připomínkám, které vznesl majitel objektu 
k prohlášení hlavní budovy nádraží za kulturní památku. Kauzu nyní řeší památkový odbor ministerstva kultury (MK).

„Komise dospěla totiž 
k názoru, že znalecké posudky se kompletně s danou problematikou nevypořádaly. Musí se nově vyhodnotit například využitelnost objektu," řekla mluvčí MK Markéta Ševčíková.

Jedno je jisté již nyní. 
Areál zůstane zachován. Dřívější vedení městské části totiž koketovalo s možností, že by mohl ustoupit tzv. jarovské spojce. Čtyřproudá komunikace měla Olšanské náměstí propojovat s městským okruhem, avšak nedávné po změně koalice na Praze 3 se od této myšlenky upustilo.