VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žižkovské nádraží by se mohlo stát kulturní památkou

Žižkov /FOTOGALERIE/ – Opuštěné haly, rozbitá okna a kolejnice zarostlé trávou – tak dnes vypadá areál bývalého nádraží. Vlakové soupravy vystřídaly kamiony a dodávky expedičních firem, které zde mají sklady. Přes zdánlivý ruch komplex nádražních budov pomalu ale jistě chátrá.

31.8.2012 1
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Prohlídka vnitřních prostor Nákladového nádraží ŽižkovFoto: Deník/Dimír Šťastný

Městská část Prahy 3, na jejímž území se nachází, a Národní památkový ústav (NPÚ) ho proto chtějí prohlásit za kulturní památku.
„Objekt je unikátní v tom, že se jedná o největší funkcionalistickou industriální památku na území Prahy, ale svým způsobem i v rámci České republiky. Jedná se o výjimečnou stavbu, která v roce 1936, když vznikla, byla velmi progresivní a v rámci Evropy měla své jméno," prohlásila ředitelka NPÚ Naďa Gorynczová.

Čtěte také: Pomalování Nuselského mostu? Architekt i další lidé nesouhlasí

Pokud by byl areál s konečnou platností památkově chráněn, mohl by projít rekonstrukcí a najít nové využití. Dvakrát k tomu málem i došlo, jenže jakmile byl prohlášen ministerstvem za kulturní památku, vlastník pozemku, Žižkov Station Development (jež je společným podnikem Českých drah a firmy Sekyra Group, a.s.) se proti tomu odvolal.

Zdlouhavé tahanice o to, zda-li bude žižkovské nádraží památkově chráněno, konzervují současný stav a brzdí jeho rozvoji. Přitom první podnět od NPÚ, aby se nádraží stalo památkou, přišel již v roce 2003, tedy zhruba rok po ukončení provozu.

„Dokud není rozhodnuto
v řízení o kulturní památce, nemůže být změněn územní plán. To znamená, že z mého úhlu pohledu zástupce investora brání v rozvoji území, protože zde nemůže začít žádná výstavba," vyjádřil se Matěj Stropnický, zástupce starostky třetí městské části.

Industriální památky mají totiž jiná hodnotová kritéria, než ty klasické, takže mohou být přestavěny k jiným aktivitám a dále využívány.

„Konverze je na místě, protože se jedná o objekty, které už nikdy nebudou sloužit svému účelu. Nicméně chceme, aby byly dále zachovány a dále využívány. Proto se hledá vždy nové a vhodnější využití pro tyto areály, tak jak to dělají v zahraničí," objasňuje Gorynczová.

Podlí ní i zastupitelů Prahy 3 by na místě bývalého dopravního uzlu mohlo vyrůst polyfunkční centrum, do kterého by se mohly nastěhovat i některé veřejné instituce. „Například Národní filmový archiv projevil zájem o přestěhování. Mají v úmyslu částečně posunout své sídelní prostory, vybudovat zde jednak kino pro veřejnost a dále i výstavní sál. To je první příslib něčeho velmi konkrétní," svěřil se Stropnický. Neformální jednání probíhají údajně i s NPÚ, který by mohl prostory nádražních hal využít jako sklady pro některé ze svých sbírek. Jaké další instituce a co dalšího by v prostorách funkcionalistického areálu mohlo vzniknout, by podle Stropnického měla pomoci ujasnit urbanistická soutěž.

Jak se situace nakonec vyvine, by mělo být známo v polovině září. Rozkladová komise ministryně by se měla vyjádřit k připomínkám, které vznesl majitel objektu 
k prohlášení hlavní budovy nádraží za kulturní památku. Kauzu nyní řeší památkový odbor ministerstva kultury (MK).

„Komise dospěla totiž 
k názoru, že znalecké posudky se kompletně s danou problematikou nevypořádaly. Musí se nově vyhodnotit například využitelnost objektu," řekla mluvčí MK Markéta Ševčíková.

Jedno je jisté již nyní. 
Areál zůstane zachován. Dřívější vedení městské části totiž koketovalo s možností, že by mohl ustoupit tzv. jarovské spojce. Čtyřproudá komunikace měla Olšanské náměstí propojovat s městským okruhem, avšak nedávné po změně koalice na Praze 3 se od této myšlenky upustilo.

Autor: Soňa Kacerovská

31.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení