V současné době v hlavním městě pravděpodobně není větší priority, než je vyřešení složité problematiky Ústřední čistírny odpadních vod v Troji (ČOV) a následně zahájení její rekonstrukce a rozšíření.

To měl být jeden z úkolů číslo jedna již v roce 2010 a bude to hlavní úkol příštího roku v oblasti životního prostředí a možná pro celé vedení města vůbec. Kdyby vše postupovalo, jak mělo, už se dnes mohlo stavět. Jenže problémy začaly už v roce 2009. Opozice tehdy upozorňovala, že přípravné práce postupují pomalu.

Opravdu horké křeslo radního

Navíc ke konci roku na funkci rezignoval tehdejší radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ), který měl problematiku ČOV ve své gesci. Jeho nástupce Štěpán Šlosár (ODS) působil v této pozici jen velmi krátce a pak odstoupil ze zdravotních důvodů.

Dalším ve funkci byl od konce února 2010 Vladislav Mareček (ODS), ani on však neměl na práci mnoho času, v podstatě přes půl roku, navíc volebního.

Křeslo radního pro životní prostředí je možná prokleté, nový radní Lukáš Plachý (ČSSD), který nastoupil do funkce po komunálních volbách, se totiž ve funkci ani neohřál a už musel odstoupit kvůli podezření z korupce.

Vývěrové řízení opozice kritizuje

Současný stav je takový, že je nyní vypsáno výběrové řízení na první etapu přestavby, které je ale silně kritizováno opozicí, jež tvrdí, že je miliardový tendr takzvaně šitý na míru pro omezené množství zájemců.

Před časem se k věci negativně vyjádřil i pražský koaliční zastupitel Petr Hulinský (ČSSD). „Názor sociálních demokratů je dlouhodobě negativní. Pokud to bude možné, budeme prosazovat zrušení tohoto výběrového řízení,“ řekl tento měsíc.

O tom, o jak ožehavé téma se jedná, ví dobře i primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Ten hodlá v lednu na základě odborných stanovisek předložit radě hlavního města ke schválení jednoznačný postup řešení problematiky ČOV na Císařském ostrově. Stane se tak ještě před konečným termínem odevzdání nabídek do výběrového řízení.

V současné době má čistírnu na starosti první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). Stávající zakázka je vypsaná na sumu 6,3 miliardy korun. Výběrové řízení na první etapu rekonstrukce bylo vyhlášeno do 28. ledna.

Pak bude následovat otevírání obálek. Náklady na celkovou rekonstrukci jsou odhadovány na necelých dvacet miliard korun.

Čtěte také: Doprava 2011: Nová trať a snad dokončí zakletou Vysočanskou