VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železnice má obří potenciál, na nové tratě nejsou peníze

Praha – Jestli může Praha v budoucnu někde výrazně rozvíjet hromadnou dopravu, pak je to určitě ta kolejová. Ještě přesněji vlaková. Zatím to ale vypadá, že ne neblýská na lepší časy. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) totiž na prioritní akce v hlavním městě v současné době nemá peníze.

13.5.2010
SDÍLEJ:

Železnice. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK

Jedná se například o rekonstrukci Negrelliho viaduktu, druhé části modernizace traťového úseku Libeň – Běchovice, trati do Úval, či do Berouna.

Podle zpráv ze včerejšího jednání dopravního výboru zastupitelů se pak v současné době ani příliš neřeší úprava napojení vlaků na nádraží v Podbabě v souvislosti s prodloužením tramvajové trati do této lokality, stavba přitom bude už brzy zahájena. I proto bude odeslán urgentní dopis na Správu železniční dopravní cesty, aby se věcí zabývala.

„Pokud by se tato věc neřešila, pak bychom ani nemuseli trať prodlužovat,“ řekl místopředseda výboru Karel Březina (ČSSD).

„Stav rozvoje železničních tratí v Praze je velmi tristní. Rozpočet SFDI na rok 2010 s výhledem na roky 2011, 2012

schválený parlamentem v prosinci loňského roku obsahuje pouze stavby modernizace traťového úseku Praha-Běchovice – Úvaly a optimalizace trati Lysá nad Labem-Praha-Vysočany 1. stavba, celkem činí investiční náklady 2,426 miliardy korun,“ řekl na jednání výboru Pavel Adámek, zmocněnec pro železnici společnosti Ropid.

Sdělil také, že v podstatě ze den na den by mohla být zahájena optimalizace trati z Holešovic do Bubenče, která souvisí se zmíněným prodloužením tramvajové trati v Podbabě, za 1,2 miliardy korun, tuto akci se ale nepodařilo protlačit přes ministerstvo dopravy.

Do modernizace nejdou žádné peníze

„Rozvoj železnice v Praze je celkem ve srabu. Je nutné, aby stát výrazně posílil financování této oblasti, dnes sem neputuje v podstatě skoro ani koruna. Praha by měla vytvořit tlak, aby začaly finance do modernizace proudit,“ sdělil dále Adámek.

I u dalších plánovaných akcí jsou téměř ve všech případech stavby v časovém skluzu, způsobeném nedostatkem finančních prostředků.

Jedná se například o mimoúrovňové křížení v Libni, druhou stavbu, zdvoukolejnění úseku Libeň – Malešice a zastávku Depo Hostivař. „Stavba není zařazena ani ve výhledu SFDI, nelze očekávat posun před rokem 2012,“ píše se v oficiálním dokumentu Ropidu, který má Pražský deník k dispozici. Přitom zmíněný úsek by v budoucnu umožnil zavedení tangenciálních linek městské hromadné dopravy.

Financování není zajištěno také u modernizace trati z Hostivaře na hlavní nádraží se zastávkami Zahradní Město a Praha-Eden. Podobné je to dále s úsekem Smíchov – hlavní nádraží se zastávkou Výtoň/Vyšehrad, zde ale stavba naráží také na odmítavá stanoviska památkářů v souvislosti s rekonstrukcí stávajícího mostu a přilehlého viaduktu.

Mezi dalšími prioritami je pak výstavba tunelu na trase Praha – Beroun, kde je ale vše ve stádiu příprav a ještě není vyjasněné, technické řešení této akce.

Autor: Lukáš Marek

13.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Martin Schulz gratuluje k vítězství Angele Merkelové
AKTUALIZOVÁNO
14

Angela Vítězná. Merkelové ale kazí radost zisk krajní pravice

Bydlení podle znamení zvěrokruhu: Jak si žijí vodní a vzdušná znamení

Nakupování jízdenek bude snadnější. Pomůže nová aplikace Lítačka

Chcete si označit lístek a žádný nemáte? Nerozumíte si s prodejním automatem? Ocitli jste se kdesi uprostřed ničeho na zastávce, kde se jízdenka prostě koupit nedá? Tak to už od příštího roku nebude žádný problém.

Bookmakeři: Volby vyhraje ANO, ovšem 27 procent nezíská

Velkým favoritem říjnových voleb do Poslanecké sněmovny je podle bookmakerů stále hnutí ANO s kurzem 1,1:1 - 1:13:1. Na jeho vítězství jde také zhruba polovina sázek. Zatímco ještě koncem června sázkové kanceláře považovaly za téměř jisté překročení 27 procent (1,45:1), nyní už je podle nich tato varianta velmi nepravděpodobná (až 4,6:1). Vyplývá to z vyjádření sázkových kanceláří, které oslovila média. Za ANO následují ČSSD (8:1 - 9:1) a KSČM (11:1 - 13:1). Celkový objem sázek už přesáhl 30 milionů korun.

Petr Fiala: Vyčistíme právní džungli, ve které se už nikdo nevyzná

Převzal finančně rozvrácenou stranu s mizernou pověstí, na níž se podepsali jak regionální kmotři, tak expremiérova milenka Jana Nagyová. ODS před posledními volbami nebyla v dobré kondici, a pokud je nyní opět nejsilnějším hráčem v pravicové části kolbiště, má na tom velkou zásluhu emeritní rektor Masarykovy univerzity v Brně Petr Fiala, který v roli předsedy vrátil občanským demokratům serióznost a hlavně ideovou náplň.

AKTUALIZOVÁNO

Ultimátum taxikářů vypršelo. Na příští týden chystají protestní jízdu

V pátek odpoledne vypršelo ultimátum, které dali pražští taxikáři primátorce Adrianě Krnáčové. Požadují regulaci služby Uber a narovnání podmínek klasické taxislužby a Uberu. Primátorka ultimátu nevyhověla. Proto se plánují další protesty. Podle informací ČTK chystají taxikáři příští týden protestní jízdu Prahou. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení