Otevření pěší zóny včetně slavnostního ceremoniálu bylo však jen happeningem iniciativy Auto*Mat, který včera dopoledne uspořádala na chodníku u tramvajové zastávky Karlovy lázně. Iniciativa však hodlá zřízení skutečné pěší zóny v těchto místech prosadit. Sepsala proto i příslušnou petici, pod jejíž text vyzývající pražský magistrát ke zřízení zóny přibyly včera první stovky podpisů.

„Smetanovo nábřeží je ostudou Prahy. Místem s nejkrásnějším výhledem na pražské panorama procházejí denně desítky tisíc Pražanů i turistů. Téměř celou ulici přitom zabírají pomalu se sunoucí auta – a ve většině z nich sedí jediný člověk,“ poznamenal Vít Masare, mluvčí Auto* Matu.

Zklidnění Smetanova nábřeží podle členů Auto*Matu sliboval již v roce 2005 primátor Pavel Bém (ODS). Nábřeží se ale pro dopravu uzavírá pouze jednou ročně v rámci Týdne mobility.

O prázdninách byla ulice pro dopravu částečně uzavřena kvůli opravě tramvajové trati, což podle Auto*Matu bylo ideální příležitostí k vytvoření pěší zóny. „Vyzvali jsme k tomu primátora Svobodu i radního Březinu, oba však odmítli. Proto spouštíme petici a žádáme Pražany o podporu,“ uvedl Masare.

K požadavku vytvoření nové pěší zóny se připojily například fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy, Nová scéna Národního divadla a některé restaurační provozy na nábřeží, které trápí hustý automobilový provoz.

Požadavky podložené fakty

Auto*Mat podpírá své požadavky studií, podle níž největší díl z dopravy na nábřeží zabírá automobilová tranzitní doprava – 28 procent. Naopak nejmenší podíl – 0,2 procenta – patří autům s cílem cesty na nábřeží či v okolí.

„Smyslem není přesouvat automobilovou dopravu z těchto míst na náhradní trasy, smyslem je, aby sem ta doprava vůbec nesměřovala. To znamená začít ji odklánět již na úrovni Braníka či Podolí,“ řekl na dotaz Deníku Vratislav Filler, geodet a autor studie. „Jinak je ovšem objízdná trasa – Strahovský tunel – vzdálena pouze dva kilometry,“ podotkl Filler.

Zdroj: Youtube