Silniční doprava dusí centrum hlavního města. Co si počít se statisíci aut projíždějícími denně ucpanou magistrálou? Jak pomoci lidem dýchajícím jedovaté zplodiny v Legerově ulici – nejvíce znečištěném místě v republice? Takové byly stěžejní otázky, na něž v sobotní veřejné debatě odpovídali kandidáti na post pražského primátora. Každý z nich přišel s odlišným receptem. Kdo ale čekal zásadní střet mezi dvěma nejžhavějšími adepty – Zdeňkem Tůmou (TOP 09) a Bohuslavem Svobodou (ODS), kteří se ve vzájemném duelu utkali vůbec poprvé, nedočkal se.

Nechat, či nenechat auta v centru?

Nejfavorizovanější Tůma si sobotním veřejným vystoupením příliš nepomohl. Jako jediný totiž otevřeně podpořil svedení magistrály pod zem, což vzbudilo v publiku vesměs odmítavé ohlasy. Také od kandidátky Petry Kolínské (SZ) se dočkal tvrdé kritiky. „Určitě bychom se v příštích čtyřech letech na to měli podívat, ten projekt by se měl dotáhnout do konce,“ uvedl Tůma. Nastínil představu, že v první etapě by měla auta zmizet v tunelu pod Národním muzeem a to v rámci revitalizace Václavského náměstí. „Je to jeden z nejsmysluplnějších existujících projektů,“ domnívá se exbankéř Tůma. „Naopak. Je to naprosto šílený projekt. Za oněch osm set metrů by město muselo vynaložit dvanáct miliard korun,“ reagovala Kolínská. Sama ovšem prosazuje přeměnu této části magistrály na městský bulvár.

Za své vystoupení sklidila dlouhotrvající potlesk zaplněného sálu v Základní škole Londýnská. Podstatně skromnější aplaus následoval po Tůmově vysvětlení, že svedení magistrály pod zem nemyslel jako řešení severojižního propojení Prahy a že řešením není ani zasypání magistrály. Připustil, že je projekt finančně náročný, za klíčovou záležitost považuje dobudování okruhu kolem Prahy a zřizování záchytných parkovišť.

„Magistrála v podzemí nic neřeší,“ podpořil Kolínskou další z debatujících, městský zastupitel Karel Březina (ČSSD). Jeho vizí je dobudování vnitřního a vnějšího okruhu a postupná přeměna magistrály v běžnou komunikaci.

Centrum bez aut

„Naší snahou by mělo být dostat auta z centra hlavního města, ne je tam velkokapacitní komunikací přivádět, ať už bude na povrchu, nebo bude zahloubena,“ vysvětlil Březina.

Rovněž podle jednoho z lídrů Věcí veřejných Pavla Dobeše, který v debatě zastoupil nemocnou kandidátku na primátorku Markétu Reedovou, zavedení části magistrály do tunelu nezajišťuje omezení dopravy v centru Prahy. Podle Svobody bude otázka magistrály na stole v okamžiku, kdy bude vyřešen vnitřní okruh. Poté by mělo být vybráno definitivní řešení, které navrhnou odborníci podle dopravního vývoje v hlavním městě.

Svoboda zmínil příklad centra Kodaně, kde dvě pětiny dopravy tvoří cyklisté a třetinu hromadná doprava a zbytek doprava automobilová. „Zdá se, že toto je vrchol toho, co velké město může při té změně dopravní obsluhy udělat, to by měl být i náš cíl,“ uvedl Svoboda. S Tůmou se shodoval na tom, že kapacita městské hromadné dopravy v centru je na hranici, či spíše za hranicí možností.

Kandidáti: Zavedeme mýtné

Všichni debatující se více či méně přikláněli k regulaci dopravy v centru Prahy formou zavedení mýtného, zvýšení cen za parkování nebo rozšíření zón placeného parkování. Svoboda uvedl, že v Praze je registrováno 914 224 automobilů. Reagoval tak na Dobeše, který počet pražských aut odhadl na šest set tisíc s tím, že Pražané musejí mít své vozy kde zaparkovat. Aktéři debaty, kterou uspořádala iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu Auto*Mat, také podpořili ve smyslu cílů tohoto sdružení přeměnu pražských ulic v místa skutečného společenského prostoru, k němuž mělo přispět i včerejší uzavření části Vinohrad pro automobilovou dopravu kvůli slavnosti s názvem Zažít město jinak. Opatrně se vyjadřovali k výstavbě nové budovy Národní knihovny.

JAKUB KRUPKA a ČTK