Užv úterýse cestující na čtyřech linkáchmohou svést novými autobusy dopravního podniku.

Ty mají hned několik vylepšení, která mají zvětšit komfort při jízdě, ale i nástupu a výstupu. Jsou samozřejmě nízkopodlažní, nabízejí více místa pro kočárky či invalidní vozíky. K dispozici jsou nově čtvery dveře namísto dosavadních tří a autobus se také umí naklonit blíže k hraně nástupního ostrůvku.

Prvních dvacet

V ústředních dílnách v Hostivaři v pondělídopravní podnik představil prvních 24 autobusů. „Dvacítka jich už dnes vyrazí do ostrého provozu. Jedná se o vozy od společnosti SOR Libchavy. Ta by měla postupně po dobu zhruba osmi let dodat 720 autobusů. Na 620 je uzavřena smlouva, na dalších sto ji uzavřeme, pokud budeme spokojeni,“ řekl generální ředitel dopravního podniku (DP) Martin Dvořák s tím, že se jedná o zakázku za téměř 4,5 miliardy korun.

Které linky budou první?122, 124, 135, 155, 163, 175, 181, 183, 195

Postupně by tak měl být obnoven vozový park autobusů, ke kterému měl dopravní podnik velký dluh.

80 procent město, 20 dopravní podnik

V letošním roce město na nákup autobusů mimořádně vyčlenilo 500 milionů korun. „Pro roky 2010 až 2016 máme s ředitele dopravního podniku gentlemanskou dohodu, že město zaplatí každý rok 80 procent a dopravní podnik zbylých 20. To znamená 400 respektive 100 milionů korun,“ nastínil financování primátor hlavního města Pavel Bém (ODS).

Do konce roku by mělo být dodáno 90 autobusů, včetně prvních 24, jež už má DP k dispozici. „Ze zmíněných 90 bude 30 autobusů klubových,“ připomněl generální ředitel SOR Libchavy Jaroslav Trnka. Součástí celé dodávky je 465 autobusů standardní velikosti, 235 kloubových a rovněž se předpokládá dodávka 20 autobusů s hybridním pohonem.

„Ty by mohly v Praze jezdit tak za rok až rok a půl,“ dodal Martin Dvořák.

Umějí se naklonit

Naftové motory nových vozů splňují přísnou evropskou normu EURO 5 EEV a svými parametry odpovídají autobusům na plynový pohon. „V některých aspektech jsou lepší jinde o něco horší. Naší cestou jsou ale naftové motory a ne plynové. Velkou budoucnost pak vidím v hybridních a také v autobusech, jež budou zcela na elektrický pohon,“ vysvětlil Dvořák. Vozy SOR produkují oproti stávajícím autobusům 3x méně oxidu uhličitého a dalších částic, které znečišťují ovzduší,

Pro urychlení nástupu a výstupu mají autobusy čtvery dveře a interiér je řešen tak, aby zajistil pohodlnější nástup cestujících s kočárkem i imobilních cestujících na invalidním vozíku.

„Naše autobusy jsou navíc vybaveny technikou kneeling, která zajistí, že se autobus v zastávce při nástupu nakloní a tím se více sníží nástupní hrana a tedy i schod, který cestující musí překonat,“ uzavřel Jaroslav Trnka.

V autobuse bude také řidič moci vše sledovat kamerovým systémem. Ten má zajistit větší bezpečí cestujících při nástupu a výstupu.

Autobus na elektřinu? Ještě letos

Ředitel pražského dopravního podniku (DP) Martin Dvořák v pondělípředstavil chystanou novinku v městské hromadné dopravě. Ještě v letošním roce by měl na jedné z městských linek začít jezdit autobus na elektřinu.

„Nebude to na standardní autobus, ale takzvaný midibus. Ten už na několika linkách, které se pohybují v centru města, využíváme. Toto by měl být ale první na, který bude zcela na elektrický pohon, tedy i stoprocentně ekologicky šetrný,“ potvrdil Martin Dvořák.

Ten v elektromotorech vidí i budoucnost dopravního podniku, už v příštím roce by měl DP začít používat také hybridní motory, jež jezdí na naftu ale i na elektřinu. Podnik jich má objednáno hned 20.

„U autobusů, které jsou zcela elektrické, je zatím největší problém s jejich výkonem. Mají malý dojezd, to bude do budoucna ještě nutné vyřešit,“ dodal.