VYBERTE SI REGION

Zbourá se Libeňský most? Město o tom rozhodne ještě v lednu

Praha - Dvě špatná řešení, co s Libeňským mostem, má před sebou hlavní město. Řekl to náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Podle analýzy, kterou provedli odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT, je lepší zbourat historický most a postavit na jeho základech nový, než ho opravit. Rozhodnout by měli podle náměstka pražští zastupitelé.

13.1.2016
SDÍLEJ:

Libeňský most v Praze.Foto: archiv VLP

Pokud by schválili výstavbu nového mostu, práce na něm by měly začít ještě tento rok. Z analýzy, kterou si nechala zpracovat Technická správa komunikací (TSK), podle Dolínka vyplývá, že most je v havarijním stavu a hrozí dopravní uzávěra. Most by totiž nemusel naráz unést tramvaje i provoz automobilů. „Do Libeňského mostu se desítky let neinvestovalo, neprobíhaly žádné průběžné opravy a dnes jsme v naprosto nekomfortní situaci," řekl.

Kvůli špatnému stavu mostu uvažuje občanská iniciativa Libeňský most nebourat, nerozšiřovat, podat žalobu na TSK za zanedbání údržby a poškození majetku, jenž spravuje. Stejně jako třeba Česká komora architektů či Praha 7 je proti demolici mostu a nahrazením širším. Na něm měly původně přibýt dva jízdní pruhy, nakonec se s tím nepočítá. Podoba návrhu most se však měnit nemá.

Budoucnost Libeňského mostu má dvě podoby. Žádná z nich však podle náměstka primátorky Petra Dolínka není šťastná. „Máme dvě špatná řešení. Při rekonstrukci nemáme jistotu, kolik nakonec bude stavba stát, a zároveň nejde určit životnost," řekl politik s tím, že životnost opraveného mostu by byla třetinová oproti 80 až 100 letům, které by měla vydržet nová stavba.

Ta však také nese negativa. Její výstavba znamená konec pro kubistický most postavený v roce 1928, ve kterém vidí odborníci architektonický potenciál a lidé ho zase mají rádi a jsou na něj zvyklí. Oproti rekonstrukci mostu by stavba nového přinesla dopravní omezení.

Už nyní na most nesmí vozidla těžší než 7,5 tuny a tramvaje po mostě mohou jezdit rychlostí dosahující nanejvýš 20 kilometrů za hodinu. Zatímco při rekonstrukci stávajícího mostu by se tramvajová doprava z Holešovic do Libně nejspíš nepřerušila, při stavbě nové spojnice sedmé a osmé městské části by došlo k úplnému přerušení dopravy v daném úseku. Byl by vybudován přívoz, popřípadě by k cestě přes řeku lidé používali metro, čímž by se jejich cestování prodloužilo o desítky minut.

Důvod pro rozšíření je zastaralý

Odpůrcům výstavby nového mostu, jehož vybudování by mělo stát přes 1,7 miliardy korun, také vadí, že by byl o pět metrů širší než stávající. Z 21 metrů na šířku by se rozrostl na 26 metrů. Dolínkovi, stejně jako kritikům, přijde rozšíření zbytečné.

„Z hlediska dopravy je nejméně využívaným mostem v rámci Prahy," uvedl Dolínek. Přitom právě kvůli dopravě je návrh nové stavby širší. Při jeho vytváření se předpokládalo, že bude stoupat počet automobilů, které budou přes Libeňský most jezdit. Jenže k tomu nedošlo, a tak nejsou třeba další dva jízdní pruhy, které měly vzniknout.

S těmi se podle náměstka proto ani nepočítá. Přesto se nebude projekt přepracovávat, protože už má všechna potřebná povolení. Úprava a zisk povolení pro novou podobu by zabrala několik let, což prý není vhodné s ohledem na havarijní stav mostu.

„Když se most postaví široký, tak se na něj mohou kdykoli dva pruhy domalovat," obává se Lenka Burgerová (Praha 7 sobě), radní Prahy 7 pro územní rozvoj. A pokud by k tomu nemělo dojít, a měl by být pruh jen jeden, tak nemá z jejího pohledu rozšíření žádnou relevanci.

Odmítání zániku historického mostu

Nejde však jen o Burgerovou, kdo z vedení Prahy 7 odmítá zánik historického mostu. Takový postoj má celé vedení sedmé městské části, které s novým a širokým mostem dlouhodobě nesouhlasí. Minulý týden vydala radnice sedmičky negativní stanovisko k prodloužení stavebního povolení, podle kterého by se měl nový most stavět. O prodloužení žádala TSK magistrát na konci roku 2015.

Ani Prahu 8 nenechává Libeňský most zcela klidnou. Starosta osmičky Roman Petrus (ČSSD) už dříve uvedl, že není proti dokončení projektu nového mostu. Včera však vyzval pražský magistrát, aby buď zpochybnil představené studie, podle kterých je most ve špatném stavu, nebo aby se přistoupilo k zabezpečení stavby.

Zpochybnit výsledek analýzy chce Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ). Zastupitel hlavního města a bývalý náměstek primátorky si nechává vypracovávat vlastní znalecký posudek stavu Libeňského mostu, podle kterého je oprava možná a nebude ani tak finančně náročná. „Existují dílčí projekty, jak most po částech rekonstruovat," tvrdí s tím, že oprava by tak měla vyjít na 40 procent nákladů, které obnáší výstavba nového mostu. Dokázat tvrzení chce posudkem, který by měl být hotov do 14 dnů.

Stavět by se mohlo už letos

Stropnický chce svůj posudek použít pro přesvědčení nové magistrátní koalice, aby nesouhlasila s výstavbou nového Libeňského mostu. Trojkoalice by měla spolu s TOP 09, ODS, Piráty a nezávislými zastupiteli okolo exprimátora Tomáše Hudečka vytvořit novou magistrátní koalici.

Právě studií chce Stropnický změnit smýšlení některých koaličních stran. Kupříkladu TOP 09, jejíž kandidát na primátora Jiří Nouza v minulém volebním období coby náměstek prosazoval stejnou variantu jako nyní Dolínek.

Současný náměstek primátorky Dolínek, jenž tvrdí, že sám není z varianty nového mostu nadšený, ještě v lednu navrhne radě hlavního města, aby souhlasila s řešením, které navrhuje analýza Kloknerova ústavu. Zároveň včera uvedl, že požádá radu, aby o volbě řešení mohli na lednovém jednání rozhodnout zastupitelé. Pokud by nahrazení starého mostu novým odsouhlasili, práce by mohly začít ještě letos.

TSK už vypsalo soutěž na firmu, která případnou opravu provede. Podle Burgerové však město, jehož je TSK příspěvkovou organizací, nemá úplnou kontrolu nad tím, zda by případně vybralo nejlepší nabídku.

„Zhotovitel má říci, za kolik peněz most postaví. Je otázka, zda má nad tím město dobrou kontrolu, protože to soutěží na základě dokumentace pro stavební povolení, a nikoliv na základě prováděcí dokumentace. Když nemáte prováděcí dokumentaci, nemáte podrobný rozpočet. Můžete rozhodnou, která z firem vám nabízí méně, ale kontrolu nemáte," míní radní Prahy 7, jež je vystudovaná architektka.

Ministerstvo rozhodne o ochraně

Most architekta Pavla Janáka je jediným kubistickým mostem na světě. Do havarijního stavu se dostal kvůli tomu, že od svého vzniku ve 20. letech minulého století nebyl nikdy kompletně zrekonstruován, spíše se za minulého a současného režimu příliš neudržoval.

Zabránit jeho demolici má památková ochrana, jejíž návrh podali minulý týden na ministerstvo kultury místní lidé. To se k návrhu vyjádří do dvou měsíců. Ministerstvo už před lety památkovou ochranu mostu odmítlo. Podle lidí okolo iniciativy Libeňský most nebourat, nerozšiřovat však nemělo zcela přesné podklady.

Čtěte také: Na místě Libeňského mostu v Praze nebude čtyřproudá silnice

Autor: Benedikt Lederer

13.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Minizoo v Praze a okolí se těší velké oblibě, mají punc domáckosti

Praha /FOTOGALERIE/ - Ačkoliv je pražská zoo jedním z nejnavštěvovanějších míst České republiky, existují v hlavním městě a jeho okolí další menší zoo, které jsou často vyhledávané.

Epopej se možná na Moravu podívá, domov by ale měla mít v Praze

Praha - Varianta zapůjčit legendární Slovanskou epopej na Moravu trvá. Moravský Krumlov ale zatím vhodné podmínky pro cyklus pláten nevytvořil, řekla v rozhovoru primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Stálý domov by podle primátorky měla epopej mít v Praze. Rýsuje se několik možností, včetně umístění na Výstavišti, uvedla.

Devatero originálních adventních trhů

S blížícími se Vánocemi zaplavují náměstí evropských měst stánky s rozmanitými vánočními dárky, dekoracemi i místními specialitami. Ne všechny adventní trhy ale nabízejí tu samou atmosféru. Vánoční atmosféra se dá zažít i za polárním kruhem, pod zemí či na vodě, zjistil hotelový vyhledávač trivago.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies