Jedovaté exhalace i nesnesitelný hluk dál ničí životy tisíců obyvatel Spořilova. Jejich utrpení by podle radnice Prahy 4 mělo co nejdříve alespoň zmírnit zastřešení Spořilovské ulice, kudy kvůli stále nedokončenému Pražskému okruhu projíždí denně obrovské množství kamionů. Přímo pod okny místních, kteří upozorňují na svůj neustále se zhoršující zdravotní stav.

Kamiony zmizí. A co bude dál?

Zatímco městská část má vesměs jasno a spořilovští by s výhradou souhlasili, dopravní experti mají pochybnosti.

Hovoří o zbytečné investici v řádu miliard korun a o nesystémovém řešení. Například František Lehovec z dopravní fakulty ČVUT připomněl, že kamiony jsou na Spořilovské jen dočasně a že tam vlastně nemají vůbec co pohledávat. Problém se podle něj vyřeší pouze urychlenou dostavbou Pražského okruhu v úseku mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.

S tím jsou sice spořilovští i jejich radnice srozuměni, ale shodují se, že není možné čekat tak dlouho, když už nejméně před rokem bylo pozdě. Místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos navíc předpokládá, že ani po případném dokončení zmiňovaného úseku Pražského okruhu ve střednědobém horizontu nebude možné zastřešení Spořilovské označit coby zbytečnou investici. Spořilovská prý zůstane nadlimitně vytížena i nadále. I když třeba „jen" osobní dopravou.

Spořilov má do konce roku chránit alespoň vysoká stěna

Tak zvaná těžká varianta zastřešení Spořilovské ulice. To je cesta, jak alespoň částečně pomoci tvrdě zkoušeným lidem ze Spořilova. Je o tom přesvědčena radnice Prahy 4. Silnice, vedoucí přímo pod okny místních a po níž denně projíždí tisíce kamionů, by se podle představ městské části měla „schovat" pod železobetonovým tunelem, zasypaným zeminou.

Podle ověřovací studie magistrátního odboru městského investora by zakrytí mohlo být dlouhé 700 až 1200 metrů. Náklady by přitom podle dřívějších odhadů mohly dosáhnout až 3,6 miliardy korun.

Zatímco někteří dopravní experti z ČVUT považují toto řešení za nesystémovou investici a doporučují urychlenou dostavbu Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, Praha 4 je přesvědčena o užitečnosti zastřešení Spořilovské ulice pro zdraví obyvatel, žijících v jejím okolí. A to i po případném dokončení Pražského okruhu. Místostarosta městské části Jiří Bodenlos opakovaně vyzval ke spolupráci odpovědné orgány. Především krajskou hygienickou stanici, hlavní město a samozřejmě i ministerstvo dopravy.

Místním hrozí vážná onemocnění

Za obyvateli Spořilova stojí rovněž ombudsman Pavel Varvařovský a nově též členové senátního výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice. Také vědci z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd České republiky upozorňují, že pokud se problém těžké nákladní dopravy na Spořilovské nezačne okamžitě řešit, místní lidé budou i nadále vystaveni zvýšenému riziku srdečních či nádorových onemocnění, či onemocnění dýchací soustavy a problémům s imunitou. Jak ale financovat zastřešení Spořilovské ulice?

Praha 4 preferuje spolupráci soukromého a veřejného sektoru. Soukromý investor by pak mohl získat možnost využít prostor na střeše tunelu pro své vlastní záměry. Přestože prý většina signatářů petice za „Odvrácení ekologické katastrofy na Spořilově" a za „Okamžité odvedení těžké tranzitní dopravy z centra Spořilova" s variantou těžkého zastřešení souhlasí, zřejmě by byli proti tomu, aby si soukromý investor mohl nakládat s prostorem na střeše tunelu dle libosti. Bojí se dalšího nárůstu automobilové dopravy. Mluvčí občanského sdružení SOS Spořilov Jana Růžičková před časem připomněla, že nejideálnějším využitím onoho prostoru by byla výsadba zeleně.

Kdy se zastřešení začne stavět, pokud vůbec, zatím není zřejmé. Jisté ale je, že nejpozději do konce roku musí podél Spořilovské ulice vyrůst nová 6 metrů vysoká a 450 metrů dlouhá protihluková stěna z betonu. Právě letos totiž končí výjimka, kterou pražští hygienici umožnili toleranci vyšší hlukové zátěže uvnitř zástavby Spořilova. S prodloužením této výjimky se podle hlavního hygienika České republiky Vladimíra Valenty nedá počítat.

„Na vytipovaném místě sice již stěna stojí, ale je nízká a děravá. Výstavbu bude financovat pražský magistrát z částečné dotace státu," uvedl mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas. Dodavatel stavby má už brzy vzejít z výběrového řízení. V plánu radnice je také výstavba protihlukové stěny u takzvaného Spořilovského plácku, na kterou by měl částečně navazovat protihlukový val. Tady by se mělo začít stavět příští rok. Kromě Spořilovské a jejího okolí chce městská část řešit také problémy s hlukem a nadměrnými emisemi na Novém i Starém Spořilově, na Jižní spojce, Severojižní magistrále a na Barrandovském mostě.