VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zaparkovat s jistotou? Počkáte si alespoň rok

Praha /GRAFIKA/ – Rozšiřování modrých zón magistrát oddaluje. Radnice, které už do studií investovaly miliony, ho viní z trestuhodně laxního přístupu.

8.4.2013
SDÍLEJ:

Modrá zóna v Praze.Foto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Zatímco si jednotlivé magistrátní odbory přehazují odpovědnost, zaparkovat v Praze je čím dál nemožnější. A bude zřejmě hůř.

„Kvůli liknavosti vedení města můžeme tratit miliony a naši občané budou čím dál obtížněji hledat místo pro svá auta," vzkazují radnice městu. Mnoho si ale zatím nepomohly. Termín rozšíření parkovacích zón do dalších městských částí je zatím nejistý. I když některé si zažádaly už před čtyřmi i pěti lety. Rezidentům stále zabírají místa „přespolní."

Noska vyzvali k rezignaci

Nejprve na konci loňského roku, pak letos v lednu, nebo letos na jaře. To byly termíny, kdy se měly zóny rozšířit na Jarov, Smíchov, Košíře, Dejvice či Bubeneč. „Nebude to ale dřív, než na konci roku, respektive na začátku roku 2014," musel nedávno konstatovat náměstek primátora odpovědný za dopravu Josef Nosek. Od politické opozice si za to vysloužil výzvu k rezignaci i návod, jak vše zařídit lépe a rychleji.

„Na Praze 6 čekáme na zavedení zón od roku 2009. Nechť si radní Nosek a příslušní úředníci udělají výlet do Vídně. Mimo jiné zjistí, že se zcela obejdou bez parkovacích automatů, které systém prodražují a zabírají jen místo. Parkovací lístky si lidé mohou koupit přes SMS, nebo v trafice. V Praze slyšíme jen výmluvy, " uvedla například zastupitelka Prahy 6 Petra Kolínská.

Podle Noska to ale tak jednoduché není, pokud se má navázat na systém zón, fungující už několik let v Praze 1, 2, 3 a 7. Nosek je přesvědčen, že tím, kdo rozšiřování zón zdržel je magistrátní odbor informatiky. „Ten má kompletovat a předložit řešení jednotného evidenčního systému. Až pak bude možno vyhlásit výběrové řízení na dodavatele," vysvětlil Nosek.

Jeho kolegyně z městské rady Eva Vorlíčková, resortně odpovědna za odbor informatiky ale nedávno opáčila, že od Noskova odboru dopravy ještě nedostala příslušné zadání. „Až budeme znát požadavky i šíři informačního systému, budeme schopni ho připravit," ujistila.

Radnice jsou zoufalé

Mezi tím, co si jednotliví radní na městě přehazují problém jako horký brambor, radnice městských částí hovoří o nekompetentnosti magistrátu, která je může přijít hodně draho a doplatí na to hlavně rezidenti. Na straně druhé zaznívají i kladné ohlasy na oddálení zavedení zón, a to hlavně od lidí bez trvalého bydliště v místě, od jejich domácích, ale i od některých podnikatelů, kteří se obávají, že je zóny připraví o zákazníky.

Připomeňme, že už nyní měly fungovat zóny v Praze 5, 6 a 11, následovat měla Praha 4, 8 a 9, posléze i Praha 10 a 13. Některé radnice o zóny žádaly už před několika lety, jiné o nich loni uspořádaly referendum a hodlaly je zavést co nejdříve. Zatím ale mají smůlu kvůli tomu, že se věc zasekla na magistrátu. Paradoxně, protože jen za rok 2011 Praha na parkovacích zónách od řidičů vybrala přes 250 milionů korun. „Praha 3 požádala magistrát o rozšíření zóny na Jarov už v roce 2008. Město dosud není schopné připravit ani zadávací dokumentaci pro výběr správce. Vypadá to, že zóny budou připraveny k rozšíření až těsně před komunálními volbami v roce 2014. Reálně pak hrozí, že městské části ztratí před volbami odvahu k zavedení zón a potřebná regulace parkování se dále zpozdí," odhaduje Ondřej Rut, místostarosta pro dopravu a parkování v Praze 3.

Přestože jsou zóny ještě v nedohlednu, jednotlivé radnice za jejich „papírovou" přípravu vydaly miliony korun. Ty možná vylétly oknem. Odpovědní úředníci z Prahy 5 a 6 totiž upozorňují, že příslušné studie, které si nechali zpracovat, nesmí být při zavádění zón starší, než dva roky. Hrozí tedy, že zaplatí znovu. „U nás je navíc situace natolik kritická, že další rok bez zón bude těžko představitelný," uvádí, ve shodě s ostatními reprezentanty radnic, místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.

„Měli jsme dohodu a ta nebyla dodržena. Situace se stále zhoršuje," potvrdil místostarosta Prahy 5 Jiří Vejmelka. „Šestka je bez zón placeného stání velkým parkovištěm, kam svá auta odkládají řidiči přijíždějící ze středních Čech nebo z Prahy 1 a 7 kde by za parkování museli platit, a takto na Praze 6 zaparkují pohodlně a zcela zdarma na úkor místních občanů," vzkazuje magistrátu mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.

Některé zoufalé radnice už uvažují o tom, že by v některých nejvytíženějších ulicích povolovaly parkování jen rezidentům na základě vydaných parkovacích lístků.

Parkovací zóny

Autor: Jakub Krupka

8.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Gabriela Beňačková.

Společnost pro vědy a umění ocenila Beňačkovou,Passera i Pomahače

Jiří Kajínek, odsouzený vrah, míří 23. května po 23 letech na svobodu z věznice v Rýnovicích v Jablonci nad Nisou díky milosti, kterou mu udělil prezident Miloš Zeman.
AKTUALIZOVÁNO
34

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

Tipy pro miniaturní zahradu

Chcete zahradničit, ale vaše zahrádka je o velikosti poštovní známky? Je to místečko někde u plotu vnitrobloku nebo třeba vetknuté do zahrádkářské kolonie na pozemku úzkém jak pentle? Nevadí. I tam se dá pěstovat.

AKTUALIZOVÁNO

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

Prezident Miloš Zeman odvolá zítra o půl šesté večer ministra financí a vicepremiéra Andreje Babiše (ANO). Na Pražském hradě pak jmenuje nového správce státní kasy Ivana Pilného (ANO).

Krátkodobí turisté si návštěvu Hradu rozmyslí

Na Pražský hrad jen před devátou ráno nebo krátce po poledni. Jedině tak mají lidé šanci se vyhnout nekonečným frontám.

AUTOMIX.CZ

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Česká automobilka Škoda v minulých letech získala pověst výrobce především praktických vozů, které nabízejí řadu chytrých nápadů. V poslední době se ale značka snaží také působit emotivně. I proto zvažuje sportovní auto, které bude inspirované legendárním kupé 110 R ze 70. let.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies